Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Katechetyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-S1-Te-K5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Katechetyka
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Cele zajęć:

zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dydaktyki szczegółowej –

cele, metody, zasady, formy, środki dydaktyczne i treści kształcenia oraz z możliwościami, zastosowania na lekcjach religii z uwzględnieniem specyfiki konfesyjnej;

nabycie umiejętności wyboru, zastosowania i dostosowania metod, form i środków dydaktycznych oraz planowania lekcji religii

Pełny opis:

Treści zajęć obejmują następujące zagadnienia:

- szczegółowe planowanie, organizowanie i przygotowanie lekcji - analiza: warunków, rzeczowa, dydaktyczna, metodyczna, tworzenie konspektu, scenariusza lekcji. Historyczny rozwój układu lekcji (stopnie formalne, ogniwa), zasady kształcenia z uwzględnieniem specyfiki lekcji religii, elementy składowe i różne typy konspektu lekcji;

- czynniki warunkujące przebieg zajęć (np. atmosfera podczas lekcji, miejsce, czas);

- formy organizacyjne zajęć (praca w grupach, rozmowa w kręgu, praca samodzielna, praca w dwójkach);

- formy i sposoby komunikacji (nauczyciel – uczeń, uczeń – uczeń itp.), przekazywanie wiadomości i komunikacja niewerbalna, prawidłowe formułowanie i zadawanie pytań;

- różnorodność i bogactwo metod pracy podczas lekcji religii i zajęć religijnych: zalety i mankamenty ich stosowania; szczególnie metody aktywizujące; dostosowanie metody do grupy wiekowej oraz możliwości intelektualnych uczniów oraz warunków i tematyki zajęć;

- środki dydaktyczne w nauczaniu religii, przegląd dostępnych środków dydaktycznych; warunki i sposoby zastosowania poszczególnych mediów (opowiadanie, obraz, symbol, piosenka, utwór muzyczny, film, gra);

- podręczniki, materiały i pomoce dydaktyczne w nauczaniu religii; zapoznanie z ofertą rynku księgarskiego;

- ocenianie na lekcji religii, analiza i zebranie wiadomości dotyczące oceniania ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki lekcji religii.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Barciński Z., Jak dobrze postawić pytanie główne?, „Katecheta” 2002.

Daniel E. A., Elementarz chrześcijańskiego nauczyciela, Warszawa 1999.

Korgul M., Dydaktyka na lekcjach religii, Wrocław 1998.

Kosińska E., Ocenianie w szkole, krótki poradnik psychologiczny, Kraków 2000.

Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996.

Metody aktywizujące w katechezie, red. Z. Barciński, Z. Maciejewski, N. Nizio, J. Wójcik, Lublin 1998.

Milerski B., Religia a szkoła, Status edukacji religijnej w szkole w ujęciu ewangelickim, Warszawa 1998.

Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Warszawa 1999, s.19-22; 37-64.

Vademecum katechety, Z. Barciński (red.), Kraków – Lublin 2006.

Wantuła A., Zarys katechetyki ewangelickiej, Warszawa 1973, (wybrane rozdziały).

Węglińska M., Jak przygotować się do lekcji? Kraków 1998, s. 77-91.

Literatura uzupełniająca:

Bednarz E., Przewodnik metodyczny dla nauczyciela katechety, Cieszyn 2007.

Ferrero B., Historie, Katecheza w opowiadaniach, Warszawa 1997.

Ferrero B., Przypowieści & opowiadania dla szkoły i katechezy, Warszawa 2000.

Jak opowiadać na lekcjach katechizmu i religii w szkole, red. M. D. Śpiewakowska, R. Szpakowski, Warszawa 1996.

Kasztelan J., ABC katechety w szkole, Kraków 1994.

Lindner J., Meandry nauczania i oceniania, „Dziecko, Rodzina, Kościół” nr 3/2005.

Molicka M., Bajki terapeutyczne, Poznań 1999.

Ocenianie uczniów na katechezie, „Katecheta” 2002.

Pankowska K., Edukacja przez dramę, Warszawa, 1997.

Saller S., Symbole i ich dydaktyka, w: W służbie człowiekowi, red. Z. Marek, Kraków 1991.

Tacher B., Praca małych grup na lekcji, Koszalin 1997. Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, red. Elżbieta Kędzior-Niczyporuk, Lublin 2003.

Węglińska M., Jak pracować z obrazkiem? Kraków 2000.

Zellma A., Zastosowanie współczesnego podręcznika dla ucznia w katechezie dzieci i młodzieży, na wybranych przykładach podręczników do nauki religii, „Katecheta” 2002.

*Aktualne artykuły z prasy specjalistycznej i popularnej.

*Aktualnie używane podręczniki do lekcji religii Kościołów, których członkowie studiują w ChAT .

*Wybrane artykuły z czasopism: „Katecheta”, „Religious Education”, Paedagogik und Theologie”.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K1_W02 - zna i rozumie miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych;

K1_W13 - zna podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych;

K1_W14 - zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania (metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia), a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć;

zna metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć, a także organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć;

zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne zgodnie z denominacją), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej;

rolę kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny;

potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy

UMIEJĘTNOŚCI

K1_U01 - potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi;

K1_U12 -potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów oraz dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów oraz merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;

K1_U13 - potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania;

potrafi dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów;

KOMPETENCJE

K1_K02 - jest gotów do podejmowania działań badawczych i adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się;

K1_K05 - identyfikuje problemy etyczne związane z własną pracą zawodową, aktywnie współdziała w rozwiązywaniu problemów

K1_K08 - gotów jest do projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na zaliczenia to składowa: 20% - obecność na zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności) oraz 80% - prawidłowo przygotowane i przedstawione ćwiczenia z wyznaczonego zakresu środków i metod dydaktycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Byrtek
Prowadzący grup: Elżbieta Byrtek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Bednarz E., Przewodnik metodyczny dla nauczyciela katechety, Cieszyn 2007.

Bernacka D., Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia, Warszawa 2001.

Eleanor A., Daniel, Elementarz chrześcijańskiego nauczyciela, Warszawa 1999.

Metody aktywizujące w katechezie, red. Zb. Barciński, J. Wójcik, Lublin 1999.

Marek Z., Biblia w katechetycznej posłudze słowa, Kraków 1998.

Lawrence O. Richards, Służba dzieciom, Warszawa 2002.

Śnieżyński M., Metody wielostronnego nauczania i uczenia się, Gorzów Wlkp. 1999.

Topa D., Gry sprawdzające – metody kontroli w katechezie, Kraków 1994.

Zaczyński W., Uczenie się przez przeżywanie. Rzecz o teorii wielostronnego kształcenia,

Warszawa 1990.

Zaczyński W., Metody nauczania, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki,

red. M. Godlewski, S. Krawcewicz, J. Wołczyk, T. Wujek, PWN, Warszawa 1978, s. 572.

Literatura uzupełniająca:

Bednarz E., Strategia indywidualizacji w dydaktyce inkluzyjnego kształcenia religijnego, Wydawnictwo Naukowe ChAT, Warszawa 2017.

Ferraro B., Historie. Katecheza w opowiadaniach, Warszawa 2003.

Griesbeck J., Zabawy uczące współzawodnictwa i wygrywania, Kielce 2004.

Werner S., Zagadki biblijne, Warszawa 1997.

Vopel K.W., Zabawy interakcyjne, Kielce 1999.

Vopel K.W., Gry i zabawy ruchowe dla dzieci (cz. 1-6), Kielce 1999.

*Podstawowe dla danego tematu pozycje bibliograficzne są podawane podczas zajęć

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)