Podstawy psychologii dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-T-PPsN1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie studentom podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii ogólnej, ze szczególnym uwzględnieniem treści przekładających się na umiejętności przydatne w praktyce szkolnej i pracy nauczyciela. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest: 1. zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i zagadnieniami z zakresu psychologii ogólnej, ze szczególnym zaakcentowaniem elementów psychologii uczenia się i pamięci, motywacji, osobowości, funkcjonowania w grupie, konfliktu i komunikacji. 2. zdobycie umiejętności posługiwania się pojęciami w tym zakresie dokonywania własnych obserwacji dotyczących możliwości ucznia w obszarze funkcji poznawczych 3. rozumienie opinii i zaleceń w nich zawartych dotyczących indywidualnego podejścia do dziecka w związku z deficytami w zakresie możliwości intelektualnych/ poznawczych/ emocjonalnych czy zaburzeń zachowania. 4. umożliwienie poznanie i zrozumienie podstawowych prawidłowości rządzących procesami psychicznymi człowieka oraz czynników determinujących ich przebieg. 5. zdobycie umiejętności dotyczących właściwego motywowania i wspierania rozwoju ucznia 6. uczenie się i poznawanie możliwości zastosowania prezentowanych informacji w praktyce szkolnej i pracy nauczyciela. Treści zajęć zawierają się w trzech blokach tematycznych: 1) wprowadzenie – przegląd dziedzin i kierunków psychologicznych, w tym podstawowe koncepcje psychologiczne człowieka 2) charakterystyka procesu nauczania i wychowywania – omówienie wybranych procesów związanych z nauczaniem i uczeniem się, motywacją, pamięcią, możliwością wykorzystywania struktur poznawczych; 3) charakterystyka ucznia – omówienie podstawowych prawidłowości rozwojowych oraz różnic indywidualnych między uczniami, z uwzględnieniem pozostawania pod wpływem procesów grupowych i komunikacyjnych. |
Literatura: |
1. Cialdini, R.B. (2013). Wywieranie pływu na ludzi. Teoria i praktyka. GWP. 2. Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2012). Psychologia i życie. Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały). |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI A.3.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, osobowości, temperamentu i stylu poznawczego; A.3.W5. znaczenie autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego, potrzebę korzystania z informacji zwrotnych dotyczących swojej pracy; podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego, trening komunikacyjny, style komunikowania się nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi oraz metody przezwyciężania barier komunikacyjnych. UMIEJĘTNOŚCI A.3.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; A.3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia; KOMPETENCJE SPOŁECZNE A.3.K1. autorefleksji nad dyspozycjami, zasobami i rozwojem zawodowym; A.3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - przygotowanie i zaprezentowanie w trakcie zajęć pracy na wskazany przez prowadzącego temat - obecność na zajęciach - bieżąca ocena zaangażowania w aktywne uczestnictwo w zajęciach |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: 1,5 ECTS - 45 godzin kontaktowych; 0,5 ECTS - czytanie wskazanej lektury; 1 ECTS - przygotowania pracy w formie prezentacji multimedialnej METODY I KRYTERIA OCENIANIA: wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, ćwiczenia - zajęcia warsztatowe. 2. Ocena postępów uczenia się na odległość • Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce w ramach spotkań indywidualnych oraz za pośrednictwem USOS oraz maila służbowego w domenie chat.edu.pl • Nauczyciel wyznacza sposób i termin konsultacji indywidualnych. Ocena końcowa z przedmiotu na podstawie: obecności aktywności i zaangażowania, przygotowania pracy prezentowanej i omawianej w trakcie zajęć na temat zaproponowany przez prowadzącego. W indywidualnych przypadkach możliwość wyznaczenia dodatkowej pracy w celu uzyskania zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wojtowicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Wojtowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dorobkiem róznych subdyscyplin psychologicznych i wskazanie ich praktycznych zastosowań do analizy zdarzeń pedagogicznych |
|
Literatura: |
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997) Psychologia społeczna; serce i umysł, Poznań, Zysk i S-ka Wydawnictwo s. c (rozdział 2, 11, 12, 13) Bajor, A., Curkun, K. (2021). Wieloaspektowe definiowanie rodziny w odniesieniu do typów rodzin dysfunkcyjnych. Wyzwania współczesnego świata, tom XIV Bakiera, L (2019). Wychowanie i rodzicielstwo, styl wychowania i styl rodzicielski. Analiza terminologiczna. Psychologia Wychowawcza, 16, Bednarek, D., Bednarek, H. (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa: PWN. Kowalik, S. (red.) (2021). Psychologia ucznia i nauczyciela. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Fontana, D. (2003). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Zysk i Spółka.(str 21-42, 159-163, 314-319) Feltman, C., Horton I. (2013).Psychoterapia i poradnictwo. Kozielecki, J. (1998). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa, PWN (rozdział 4, 5) Strelau, J. (2016). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1, 2,3 (odpowiednie rozdziały tematyczne) Zimbardo, P., Ruch, F. (2013). Psychologia i życie. PWN, Warszawa (rozdział 1, 3, 10, 13, 14) Literatura uzupełniająca: Błaszczak, A. (2022). Dyspozycja do myślenia w sposób otwarty i elastyczny – wprowadzenie teoretyczne i próba dookreślenia zjawiska. ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE-SKŁODOWSKA LUBLIN – POLONIA. VOL. XXXV, 3 Brzezińska, A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP. Budkiewicz, D., Lenartowska, A. (2020). Konflikt jako realny problem dotykający pracowników wielu Instytucji – analiza zagadnienia na przykładzie placówek Oświatowych w: Bezpieczeństwo XXI Wieku Szanse – Zagrożenia – Perspektywy” Aspekty bezpieczeństwa pracy. Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM, Poznań Dudek, Koniarek, Szymczak (2007). Stres związany z praca a teoria zachowania zasobów Stevana Hobfolla. Medycyna Pracy, 58(4) Silvana Galderisi , Andreas Heinz , Marianne Kastrup , Julian Beezhold , Norman Sartorius. Nowa definicja zdrowia psychicznego (2017). Psychiatria Polska, 51(3): 407–411 Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2004). Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2023). Psychologia wychowawcza. Tom 1. Warszawa: PWN. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2023). Psychologia wychowawcza. Tom 2. Warszawa: PWN. Schaffer, H. R. (2023). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.