Patologie społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WEiPO-PaS6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Patologie społeczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i pedagogice resocjalizacyjnej, rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Założenia: wprowadzenie do podstawowych założeń z zakresu patologii społecznej.Pedagogiczne i psychologiczne spojrzenie na patologię społeczną. Cel: Poznanie wybranych teorii dewiacji, zrozumienie genezy oraz mechanizmów zachowań nieakceptowanych społecznie, przynoszących straty lub perspektywę strat, wywołujących niepokój o bezpieczeństwo własne i najbliższego otoczenia, naruszających potrzebę ładu społecznego. Poznanie nie tylko zjawisk, które są przejawiane przez osoby jednoznacznie zdefiniowane jako dewianci, ale również zachowań dewiacyjnych ludzi dobrze przystosowanych. |
Pełny opis: |
Agresja wśród młodzieży. Pojęcie agresji i agresywności. Teorie wyjaśniające zachowania agresywne. Uwarunkowania zachowań agresywnych. Profilaktyka i przeciwdziałanie agresji interpersonalnej. Przemoc w rodzinie. Pojęcie przemocy. Uwarunkowania. Formy pomocy ofiarom przemocy. "Niebieska karta" Alkoholizm. Pojęcie. Charakterystyka zjawiska. Typologie. Przyczyny alkoholizmu. Współuzależnienie. Alkoholizm jako choroba. Dopalacze. Pojęcie. Typologie. Skala zjawiska. Uwarunkowania uzależnienia. Konsekwencje zażywania dopalaczy. Profilaktyka i terapia osób uzależnionch od substancji psychoaktywnych. Narkomania. Definicja pojęcia. Historia narkomanii. Etiologia narkomanii. Środki uzależniające i ich działanie. Przestępczość i jej uwarunkowania. Rozmiary i dynamika przestępczości. Charakterystyka przestępczości. Pojęcie bezdomności. Rozmiary zjawiska. Przyczyny bezdomności, jej postacie i rodzaje. Terroryzm na świecie-oblicze terroryzmu. Cechy terroryzmu. Rodzaje zachowań terrorystycznych. Zjawiska patologiczne i dewiacyjne (przestępczość gospodarcza, przestępczość kryminalna, korupcja, samobójstwa, przemoc instytucjonalna). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Pospiszyl I., Patologie społeczne, PWN, Warszawa 2008. Mazur J.: „Profilaktyka i prewencja. Między zagrożeniem, a bezpieczeństwem. Wybrane zagadnienia”, 2012, Wyd.Śląsk Pospiszyl I; „ Przemoc w rodzinie”. Warszawa 1994 WSI. Literatura uzupełniająca: Cekiera Cz. „Ryzyko uzależnień” , Warszawa 1994.. Glaser D., Frosh S; „ Dziecko seksualnie wykorzystywane”. Warszawa 1994, PZWL Hamer A. „ Demon nietolerancji”. Warszawa 1994, WSiP. Hołyst B. Na granicy życia i śmierci. Warszawa 1994. Jarosz M. Samobójstwa. Warszawa 1997, PWN. Narkomania - HIV/ AIDS - zagrożenie społeczne, profilaktyka, terapia resocjalizacja. Gdańsk 1993, O. Wydawnicza Polczek. Starowicz Z. L „ Przemoc seksualna” . Warszawa 1992, Wyd. Jacek Santorski. Szymanowski T., Szymanowska A (red). „ Patologia społeczna” Warszawa 1993 |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: O.W2. terminologię używaną w pedagogice (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki omawianej w obszarze patologii społecznych) rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; O.W3. zagadnienia związane z zaawansowaną wiedzą o uczestnikach działalności opiekuńczej i pomocowej. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: O.U3. podejmować wyzwania zawodowe oraz oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: O.K1. docenienia znaczenia nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnoszenia zdobytej wiedzy do projektowania działań zawodowych w tym działań opiekuńczych i wychowawczych; O.K3. wykazywania wrażliwości i gotowości działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: |
Metody i kryteria oceniania: |
przygotowanie i przeprowadzenie dyskusji, - aktywne uczestnictwo w dyskusji na zajęciach, wykonywanie zadań podczas zajęć, - obecność na zajęciach - przygotowanie prezentacji/filmu dotyczącego wybranej formy patologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.