Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WEiPO-MPOW8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z przedmiotu metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi metodami, technikami i narzędziami stosowanymi przez pedagogów w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Zajęcia przybliżają studentom uwarunkowania stosowania poszczególnych metod i technik w pracy z różnymi grupami wychowanków (wychowankowie w pieczy zastępczej, wychowankowie z różnego typu niepełnosprawnością itp.) oraz w różnych rodzajach placówek. |
Pełny opis: |
Podczas ćwiczeń z przedmiotu metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej poruszane są następujące zagadnienia: - warsztat metodyczny pedagoga zatrudnionego w różnych typach placówek opiekuńczo-wychowawczych i z różnymi grupami wychowanków; - metody, techniki i narzędzia stosowane w pedagogice opiekuńczo-wychowawczej (metoda pracy z indywidualnym przypadkiem i z grupą), - wybrane cele pracy opiekuńczo-wychowawczej: zapewnienie wychowankowi: dobrostanu (w rozumieniu fizycznym, psychospołecznym, duchowym), warunków do rozwoju, samodzielności, poszanowania godności, budowania poczucia własnej wartości itp. - formy pracy z wychowankiem: ratownictwo, opieka, pomoc, kompensowanie deficytów wyniesionych ze środowiska rodzinnego, profilaktyka; - motywowanie wychowanka do działania, zmian, pokonywania trudności, - prezentacja warsztatu metodycznego znanych pedagogów oraz inspirujących, nowatorskich metod stosowanych w wybranych placówkach opiekuńczo-wychowawczych, - współpraca z rodziną biologiczną wychowanka, - higiena psychiczna wychowawcy, zapobieganie zjawisku wypalenia zawodowego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - G. Gajewska, A. Doliński, Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga, Zielona Góra 2002. - G. Gajewska, A. Doliński, A. Szczęsna, Warsztat pracy pedagoga. Zbiór scenariuszy i konspektów, Zielona Góra 2000. - E. Bochno, Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Kraków 2004. - U. Kamińska, Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2002. Literatura uzupełniająca: - Z. Dąbrowski, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn 2006. - T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko, Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Warszawa 2014. - B. Wojciechowska-Charlak (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: O.W1. zagadnienia związane z wiedzą o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych; O.W2. terminologię używaną w pedagogice (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki omawianej w obszarze pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej) rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; O.W3. zagadnienia związane z zaawansowaną wiedzą o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: O.U1. wykorzystywać zaawansowaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; O.U2. posługiwać się szczegółowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych w zakresie opieki i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań; O.U3. podejmować wyzwania zawodowe oraz oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej w szczególności w zakresie działań opiekuńczo- wychowawczych. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: O.K1. docenienia znaczenia nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnoszenia zdobytej wiedzy do projektowania działań zawodowych w tym działań opiekuńczych i wychowawczych; O.K2. wykorzystania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej do budowania warsztatu pracy pedagoga, do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; O.K3. wykazywania wrażliwości i gotowości działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - ocena aktywności i przygotowania studenta do poszczególnych zajęć, - ocena pisemnej pracy zaliczeniowej na zakończenie zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: nauczanie frontalne, dyskusja, lektura literatury przedmiotu, prezentacja multimedialna, film. Rozliczenie punktów ECTS (2 ECTS): 1 ECTS - uczestniczenie w ćwiczeniach (30 godz.), przygotowanie do bieżących zajęć, 1 ECTS - przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej na zadany przez prowadzącego temat. Obecność na zajęciach obowiązkowa. Dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze. Po przekroczeniu tego limitu student jest zobowiązany do przygotowania prezentacji multimedialnej na temat dotyczący zagadnień poruszanych na zajęciach, które opuścił. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Koleff | |
Prowadzący grup: | Joanna Koleff | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.