Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNS-SJ-WEiPO-MPOW8
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Ćwiczenia z przedmiotu metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi metodami, technikami i narzędziami stosowanymi przez pedagogów w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Zajęcia przybliżają studentom uwarunkowania stosowania poszczególnych metod i technik w pracy z różnymi grupami wychowanków (wychowankowie w pieczy zastępczej, wychowankowie z różnego typu niepełnosprawnością itp.) oraz w różnych rodzajach placówek.

Pełny opis:

Podczas ćwiczeń z przedmiotu metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej poruszane są następujące zagadnienia:

- warsztat metodyczny pedagoga zatrudnionego w różnych typach placówek opiekuńczo-wychowawczych i z różnymi grupami wychowanków;

- metody, techniki i narzędzia stosowane w pedagogice opiekuńczo-wychowawczej (metoda pracy z indywidualnym przypadkiem i z grupą),

- wybrane cele pracy opiekuńczo-wychowawczej: zapewnienie wychowankowi: dobrostanu (w rozumieniu fizycznym, psychospołecznym, duchowym), warunków do rozwoju, samodzielności, poszanowania godności, budowania poczucia własnej wartości itp.

- formy pracy z wychowankiem: ratownictwo, opieka, pomoc, kompensowanie deficytów wyniesionych ze środowiska rodzinnego, profilaktyka;

- motywowanie wychowanka do działania, zmian, pokonywania trudności,

- prezentacja warsztatu metodycznego znanych pedagogów oraz inspirujących, nowatorskich metod stosowanych w wybranych placówkach opiekuńczo-wychowawczych,

- współpraca z rodziną biologiczną wychowanka,

- higiena psychiczna wychowawcy, zapobieganie zjawisku wypalenia zawodowego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- G. Gajewska, A. Doliński, Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga, Zielona Góra 2002.

- G. Gajewska, A. Doliński, A. Szczęsna, Warsztat pracy pedagoga. Zbiór scenariuszy i konspektów, Zielona Góra 2000.

- E. Bochno, Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Kraków 2004.

- U. Kamińska, Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2002.

Literatura uzupełniająca:

- Z. Dąbrowski, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn 2006.

- T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko, Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Warszawa 2014.

- B. Wojciechowska-Charlak (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003.

Efekty uczenia się:

W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

O.W1. zagadnienia związane z wiedzą o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych;

O.W2. terminologię używaną w pedagogice (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki omawianej w obszarze pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej) rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych;

O.W3. zagadnienia związane z zaawansowaną wiedzą o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI:

O.U1. wykorzystywać zaawansowaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;

O.U2. posługiwać się szczegółowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych w zakresie opieki i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań;

O.U3. podejmować wyzwania zawodowe oraz oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej w szczególności w zakresie działań opiekuńczo- wychowawczych.

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:

O.K1. docenienia znaczenia nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnoszenia zdobytej wiedzy do projektowania działań zawodowych w tym działań opiekuńczych i wychowawczych;

O.K2. wykorzystania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej do budowania warsztatu pracy pedagoga, do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;

O.K3. wykazywania wrażliwości i gotowości działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

- ocena aktywności i przygotowania studenta do poszczególnych zajęć,

- ocena pisemnej pracy zaliczeniowej na zakończenie zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Metody: nauczanie frontalne, dyskusja, lektura literatury przedmiotu, prezentacja multimedialna, film.

Rozliczenie punktów ECTS (2 ECTS):

1 ECTS - uczestniczenie w ćwiczeniach (30 godz.), przygotowanie do bieżących zajęć,

1 ECTS - przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej na zadany przez prowadzącego temat.

Obecność na zajęciach obowiązkowa. Dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze. Po przekroczeniu tego limitu student jest zobowiązany do przygotowania prezentacji multimedialnej na temat dotyczący zagadnień poruszanych na zajęciach, które opuścił.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-20 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Koleff
Prowadzący grup: Joanna Koleff
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)