Wybrane zagadnienia filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-WZF2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia filozofii |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Student poznaje najważniejsze zagadnienia filozoficzne, główne kierunki filozoficzne oraz myśl ich najważniejszych przedstawicieli w ujęciu systematycznym. Zdobywa umiejętność samodzielnego stawiania i rozwiązywania pytań filozoficznych oraz krytycznego korzystania ze źródeł i opracowań filozoficznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia dostarczają syntetycznej wiedzy dotyczącej filozofii oraz przesłanek metodologicznych koniecznych do zrozumienia problemów poruszanych przez filozofów. Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę związaną z filozofią, zapoznanie z sylwetkami i poglądami wybitnych filozofów, a także ukazanie związków zachodzących pomiędzy filozofią, teologią chrześcijańską i pedagogiką. Zajęcia mają za zadanie wykształcić w studentach umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów filozoficznych, przenoszenia ich na grunt zagadnień wychowawczych oraz wzbudzić pragnienie dalszego zdobywania wiedzy z filozofii. Dzięki zajęciom studenci nabywają umiejętności stosowania wiedzy filozoficznej przy podejmowaniu zagadnień wychowawczych. |
Literatura: |
LLiteratura podstawowa: 1. Ajdukiewicz, K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983. 2. Leszczyński, R., Główne problemy i kierunki w filozofii, Warszawa 2010. 3. Powszechna Encyklopedia Filozofii. 2010-2019. http://www.ptta.pl/pef/index.php?id=hasla_a&lang=pl 4. Tatarkiewicz, W., Historia filozofii. T.1-3. Warszawa . 5. Stępień, A. Wstęp do filozofii, Lublin 1995. Materiały udostępniane przez prowadzącego zajęcia. Literatura uzupełniająca: 1. Anzenbacher. A., Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1987. 2. Bocheński, J. M. Ku filozoficznemu myśleniu. Warszawa 1986. 3. Chisholm, M. Teoria poznania, Lublin 1994. 4. Gilson, E. Chrystianizm a filozofia, Warszawa 1988. 5. Gilson, E., Langan, T., Maurer. Historia filozofii współczesnej. Warszawa 1979. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent: PE1A_W02: ma zaawansowaną wiedzę o źródłach i miejscu filozofii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk PED 1A_W04: ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej filozofii (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w filozofii; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w filozofii ) W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent: PED1A_U06: posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań filozoficznych, formułuje problemy badawcze i hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie zagadnień filozoficznych PED2A_U08: potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi z zakresu filozofii w celu realizowania podejmowanych działań praktycznych W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent: PED1A_K02: docenia znaczenie filozofii dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, odnosi zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu problemów poznawczych i do projektowania działań zawodowych; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu PED1A_K06: jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, za pełnioną rolę zawodową z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych. Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: bieżącą ocenę pracy studenta w trakcie trwania zajęć, egzamin pisemny. |
Metody i kryteria oceniania: |
REALIZACJA ZAJĘĆ Z PRZEDMIOTU "WYBRANE ZAGADNIENIA FILOZOFII" Bilans punktów ECTS: 1 ECTS – 30 godzin kontaktowych; 1 ECTS – ocena aktywności studenta na zajęciach/praca własna/lektura wybranych tekstów, 2 ECTS - egzamin pisemny. Zajęcia odbywają się w formie "Blended learning" (co dwa tygodnie w sali i na platformie MOODLE). Metody nauczania: Nauczanie frontalne, prezentacja multimedialna, nagranie, dyskusja. Kryteria oceniania: 1) Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są dwie nieobecności. 2) W przypadku większej liczby nieobecności na zajęciach prowadzący zadaje dodatkowe prace do wykonania przez studenta. 3) Student jest zobowiązany do przyswojenia materiału z zajęć. 4) Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest rozliczenie obecności na zajęciach. 5) Egzamin odbywa się w formie pisemnej. Zagadnienia do egzaminu zostaną udostępnione studentom 30 dni przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. Sposób oceny: 60%-67% - 3.0.; 68%-75% - 3,5; 76% - 83% - 4.0; 84% - 92% -4,5; 93%-100% - 5.0. WAŻNE INFORMACJE 1. Uznawanie efektów uczenia się w trybie nauki na odległość • Realizacja zajęć na odległość nie narusza art. 63 ust. 1 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym; • Utrzymuje się liczbę punktów ECTS przypisaną określonemu przedmiotowi w realizowanym programie studiów; • Punkt ECTS nadal odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, organizowanym przez uczelnię oraz indywidualną pracę studenta związaną z tymi zajęciami. 2. Ocena postępów uczenia się na odległość • Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce za pośrednictwem USOS oraz maila służbowego w domenie chat.edu.pl • Nauczyciel może ustalić w okresie obowiązywania szczególnych zasad postepowania w okresie pandemii COVID-19 zmianę dotychczasowych zasad oceniania cząstkowego i końcowego przy zapewnieniu jawności reguł postepowania i poinformowaniu studentów o tejże zmianie. Zmiana może dotyczyć wyłącznie formy zaliczenia lub egzaminu końcowego (ze zdalnego na stacjonarny przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa higienicznego i sanitarnego) • Do przechowywania informacji zwrotnych o postępach w nauce przeznaczona jest uczelniana platforma zdalnego nauczania lub inne tego typu narzędzie (Teams, Moodle, USOS) • Nauczyciel wyznacza termin konsultacji online dla studentów na platformie zdalnego nauczania (Teams oraz w USOS) lub/i stacjonarnie (uwaga: w sylabusie należy zadecydować która opcja jest właściwa dla danego przedmiotu) • Wszelkie aktywności związane z monitorowaniem uczenia się studentów i udzielania im informacji zwrotnej są zapisywane w aplikacji Teams i/lub na platformie Moodle. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.