Wprowadzenie do pedagogiki opiekuńczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-WPO1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki opiekuńczej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Studia jednolite magisterskie WEiPO, 1 semestr Studia jednolite magisterskie WEJA, 1 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są szerokiej prezentacji zagadnień z zakresu pedagogiki opieki, ze szczególnym uwzględnieniem elementów stanowiących podstawę pracy opiekuńczej. Do celów bardziej szczegółowych należy: zapoznanie z historią opieki nad dzieckiem, przedstawicielami pedagogiki opiekuńczej i ich systemami wychowania, podstawowymi pojęciami pedagogiki opieki. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są szerokiej prezentacji zagadnień z zakresu pedagogiki opieki, ze szczególnym uwzględnieniem elementów stanowiących podstawę pracy opiekuńczej. Treści szczegółowe: miejsce pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk; zarys historii opieki nad dzieckiem; teoretycy i praktycy pedagogiki opieki (wybrani prekursorzy i reprezentanci pedagogiki opiekuńczej); opieka: zakres, kategorie, struktura. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: *Badora S., Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej, Tarnobrzeg 2009. *Dąbrowski Z., Kulpiński L., Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia, Olsztyn 2002. *Pedagogika opiekuńcza, przeszłość – teraźniejszość - przyszłość, red. E. Jundziłł, I. Pawłowska, Gdańsk 2008. *Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, red. A. Olubiński, Toruń 2002. Literatura uzupełniająca: *Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie. T.1-2 Olsztyn 2000. *Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa *Sieroctwo społeczne i jego kompensacja, red. M. Heine, G. Gajewska, Zielona Góra 1999. *Węgierski Z. Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Toruń 2006. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: O.W1. zagadnienia związane z wiedzą o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych; O.W2. terminologię używaną w pedagogice (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki omawianej w obszarze pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej) rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: O.U1. wykorzystywać zaawansowaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; O.U2. posługiwać się szczegółowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych w zakresie opieki i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań. W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: O.K2. wykorzystania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej do budowania warsztatu pracy pedagoga, do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; O.K3. wykazywania wrażliwości i gotowości działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Weryfikacja efektów uczenia się prowadzona jest na różnych etapach kształcenia poprzez: bieżącą ocenę pracy studenta w trakcie trwania zajęć (opracowania pisemne, aktywność, itp.). Weryfikacja obejmuje wszystkie kategorie efektów (wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne). Sposoby weryfikacji modułowych efektów uczenia się są określone w sylabusach przedmiotowych. Sylabus precyzuje warunki zaliczenia przedmiotu/modułu. Uznawanie efektów uczenia się w trybie nauki na odległość: • Realizacja zajęć na odległość nie narusza art. 63 ust. 1 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym; • Utrzymuje się liczbę punktów ECTS przypisaną określonemu przedmiotowi w realizowanym programie studiów; • Punkt ECTS nadal odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, organizowanym przez uczelnię oraz indywidualną pracę studenta związaną z tymi zajęciami. |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: 1 ECTS – 30 godzin kontaktowych; 0,5 ECTS – czytanie wskazanej literatury; 0,5 ECTS – praca pisemna. METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Ocena postępów uczenia się na odległość • Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce za pośrednictwem USOS, maila służbowego w domenie chat.edu.pl; aplikacji Teams/platformy e-ChAT. • Nauczyciel może ustalić w okresie obowiązywania szczególnych zasad postępowania w okresie pandemii COVID-19 zmianę dotychczasowych zasad oceniania cząstkowego i końcowego przy zapewnieniu jawności reguł postępowania i informowania studentów o tejże zmianie. Zmiana może dotyczyć wyłącznie formy zaliczenia lub egzaminu końcowego (ze zdalnego na stacjonarny przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa higienicznego i sanitarnego). • Do informowania o postępach w nauce przeznaczona jest uczelniana platforma zdalnego nauczania lub inne tego typu narzędzie (Teams, Moodle, USOS). • Nauczyciel wyznacza termin konsultacji online dla studentów na platformie zdalnego nauczania (Teams oraz w USOS) lub/i stacjonarnie po wcześniejszym uzgodnieniu terminu drogą mailową. • Wszelkie aktywności związane z monitorowaniem uczenia się studentów i udzielania im informacji zwrotnej są zapisywane w aplikacji Teams i/lub na platformie Moodle. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach oraz przygotowanie pracy pisemnej i przesłanie jej online. Dopuszczalna jest jedna nieobecność - w przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Tranda | |
Prowadzący grup: | Hanna Tranda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna.