Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNS-SJ-WE-WKDD10
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Studia jednolite magisterskie WEJA, 10 semestr
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

A. Współczesne ujęcia, teorie, koncepcje i idee dotyczące dziecka i dzieciństwa, i ich uwarunkowania kulturowe, społeczne, ekonomiczne i rozwojowe (min. Owidiusza Decroly'ego, Marii Montessori, Rudolfa Steina, Johna Deweya, Janusza Korczaka, Celestyna Freineta oraz planu daltońskiego, MDS Marii Bogdanowicz, MRR Weroniki Sherborne).

B. Przeobrażenia w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej na tle uwarunkowań kulturowych i społecznych, i aktualny stan wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i na świecie: 1. Prawa dziecka, 2. Zabawa w życiu przedszkolaka, 3. Znaczenie „obiektów zastępczych” w życiu przedszkolaka, 4. Adaptacji przedszkolna i szkolna. 5. Koncentracja uwagi u małych dzieci. 6. Indywidualizacja, 7. Ocenianie kształtujące. 8. Podmiotowość dziecka, 9. Procesy wychowania i nauczania, 10. Aksjologia pedagogiczna, 11. Etyczne zasady badań z udziałem dzieci

Literatura:

Kehily M. J., Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Wydawnictwo WAM, 2008

Łaciak B. (red), Dzieciństwo we współczesnej Polsce. Charakter przemian, Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2013

Łaciak B. (red.), Nowe społeczne wymiary dzieciństwa, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, 2011

Magda-Adamowicz M., Kowalska E. (red.), Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych, Wyd. Adam Marszałek, 2020

Lektura dodatkowa:

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju, , WSiP, 1999

Dymara B. (red), Dziecko w świecie szkoły, Wyd. Impuls, 1998

Guz. S. (red.), Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2001

Kożyczkowska A., Młynarczuk-Sokołowska A., Kulturowe konteksty dzieciństwa, Szkice antropologiczno-pedagogiczne, KATEDRA WYDAWNICTWO NAUKOWE, 2019

Kuciel-Frydryszak J., Chłopki. Opowieść o naszych babkach, Wydawnictwo Marginesy Sp. z o. o., 2023

Montessori M., Dziecko w społeczeństwie i świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2023

Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Spółka aukcyjna, 2020

Parczewska T. (red), Przestrzenie dziecka i dzieciństwa. Wielość perspektyw i znaczeń, UMCS, 2015

Steiner R., Duchowe podstawy sztuki wychowania, Wydawnictwo Genesis, 2020

Śliwerski B. (red.), Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, Wyd. Impuls, 1992

Efekty uczenia się:

W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

A.2.W4.koncepcje dziecka i dzieciństwa (Childhood Studies) i ich uwarunkowania kulturowe, społeczne, kulturalne; interdyscyplinarne zagadnienia dobrostanu dziecka oraz perspektywy metodologiczne badań nad dzieckiem i dzieciństwem, a także wymagania etyczne badań naukowych z udziałem dzieci.

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI:

A.2.U1. wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne, oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych, w celu dokonania analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych i kulturalnych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania.

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:

A.2.K1. refleksji, w tym krytycznej oceny, odnośnie do poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej.

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Aktywny udział w wykładach połączonych z dyskusją na podstawie przeczytanych tekstów

Aktywny udział w ćwiczeniach

Analiza treści artystycznych poświęconych odpowiadającym przedmiotowi obszarom w Muzeum Etnograficznym, w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki i w Domu Spotkań z Historią

Realizacja projektu własnego "Dziecko i dzieciństwo w oczach dawnych i współczesnych artystów" na podstawie wystaw w wymienionych trzech miejscach

Egzamin ustny

Metody i kryteria oceniania:

Metody pracy: Nauczanie frontalne, ćwiczenia indywidualne i w grupach, dyskusja, metody warsztatowe, prezentacje multimedialne, projekt własny studenta,

1. Aktywny udział w wykładach połączonych z dyskusją na podstawie przeczytanych tekstów (1 ECTS)

2. Aktywny udział w ćwiczeniach. (1 ECTS)

3. Zwiedzanie wystaw i analiza treści artystycznych poświęconych odpowiadającym przedmiotowi obszarom w Muzeum Etnograficznym, w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki i w Domu Spotkań z Historią (0,5 ECTS)

4. Realizacja projektu własnego "Dziecko i dzieciństwo w oczach dawnych i współczesnych artystów" na podstawie wystaw w wymienionych trzech miejscach mającego na celu weryfikację wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (0,5 ECTS)

5. Egzamin ustny polegający na dokonaniu analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania - w odwołaniu do projektu własnego studenta (2 ECTS)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-20 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Wykład+ ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Dmitruk-Sierocińska
Prowadzący grup: Katarzyna Dmitruk-Sierocińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin
Wykład+ ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)