Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-WKDD10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Studia jednolite magisterskie WEJA, 10 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
A. Współczesne ujęcia, teorie, koncepcje i idee dotyczące dziecka i dzieciństwa, i ich uwarunkowania kulturowe, społeczne, ekonomiczne i rozwojowe (min. Owidiusza Decroly'ego, Marii Montessori, Rudolfa Steina, Johna Deweya, Janusza Korczaka, Celestyna Freineta oraz planu daltońskiego, MDS Marii Bogdanowicz, MRR Weroniki Sherborne). B. Przeobrażenia w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej na tle uwarunkowań kulturowych i społecznych, i aktualny stan wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i na świecie: 1. Prawa dziecka, 2. Zabawa w życiu przedszkolaka, 3. Znaczenie „obiektów zastępczych” w życiu przedszkolaka, 4. Adaptacji przedszkolna i szkolna. 5. Koncentracja uwagi u małych dzieci. 6. Indywidualizacja, 7. Ocenianie kształtujące. 8. Podmiotowość dziecka, 9. Procesy wychowania i nauczania, 10. Aksjologia pedagogiczna, 11. Etyczne zasady badań z udziałem dzieci |
Literatura: |
Kehily M. J., Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Wydawnictwo WAM, 2008 Łaciak B. (red), Dzieciństwo we współczesnej Polsce. Charakter przemian, Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2013 Łaciak B. (red.), Nowe społeczne wymiary dzieciństwa, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, 2011 Magda-Adamowicz M., Kowalska E. (red.), Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych, Wyd. Adam Marszałek, 2020 Lektura dodatkowa: Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju, , WSiP, 1999 Dymara B. (red), Dziecko w świecie szkoły, Wyd. Impuls, 1998 Guz. S. (red.), Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2001 Kożyczkowska A., Młynarczuk-Sokołowska A., Kulturowe konteksty dzieciństwa, Szkice antropologiczno-pedagogiczne, KATEDRA WYDAWNICTWO NAUKOWE, 2019 Kuciel-Frydryszak J., Chłopki. Opowieść o naszych babkach, Wydawnictwo Marginesy Sp. z o. o., 2023 Montessori M., Dziecko w społeczeństwie i świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2023 Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Spółka aukcyjna, 2020 Parczewska T. (red), Przestrzenie dziecka i dzieciństwa. Wielość perspektyw i znaczeń, UMCS, 2015 Steiner R., Duchowe podstawy sztuki wychowania, Wydawnictwo Genesis, 2020 Śliwerski B. (red.), Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, Wyd. Impuls, 1992 |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: A.2.W4.koncepcje dziecka i dzieciństwa (Childhood Studies) i ich uwarunkowania kulturowe, społeczne, kulturalne; interdyscyplinarne zagadnienia dobrostanu dziecka oraz perspektywy metodologiczne badań nad dzieckiem i dzieciństwem, a także wymagania etyczne badań naukowych z udziałem dzieci. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: A.2.U1. wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne, oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych, w celu dokonania analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych i kulturalnych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: A.2.K1. refleksji, w tym krytycznej oceny, odnośnie do poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Aktywny udział w wykładach połączonych z dyskusją na podstawie przeczytanych tekstów Aktywny udział w ćwiczeniach Analiza treści artystycznych poświęconych odpowiadającym przedmiotowi obszarom w Muzeum Etnograficznym, w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki i w Domu Spotkań z Historią Realizacja projektu własnego "Dziecko i dzieciństwo w oczach dawnych i współczesnych artystów" na podstawie wystaw w wymienionych trzech miejscach Egzamin ustny |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: Nauczanie frontalne, ćwiczenia indywidualne i w grupach, dyskusja, metody warsztatowe, prezentacje multimedialne, projekt własny studenta, 1. Aktywny udział w wykładach połączonych z dyskusją na podstawie przeczytanych tekstów (1 ECTS) 2. Aktywny udział w ćwiczeniach. (1 ECTS) 3. Zwiedzanie wystaw i analiza treści artystycznych poświęconych odpowiadającym przedmiotowi obszarom w Muzeum Etnograficznym, w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki i w Domu Spotkań z Historią (0,5 ECTS) 4. Realizacja projektu własnego "Dziecko i dzieciństwo w oczach dawnych i współczesnych artystów" na podstawie wystaw w wymienionych trzech miejscach mającego na celu weryfikację wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (0,5 ECTS) 5. Egzamin ustny polegający na dokonaniu analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania - w odwołaniu do projektu własnego studenta (2 ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK+ĆW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład+ ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dmitruk-Sierocińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dmitruk-Sierocińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład+ ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.