Komunikacja interpersonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-KI1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Studia jednolite magisterskie WEiPO, 1 semestr Studia jednolite magisterskie WEJA, 1 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia w sem. zimowym r. akad. 2021/22 prowadzone są w trybie mieszanym (blended-learning), tzn. 8h odbywa się w sali budynku ChAT (kontaktowo), a 7h zdalnie, w postaci udostępniania studentom materiałów i zadań do samodzielnej realizacji w określonym przedziale czasowym na platformie MS Teams. Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu dostarczenie studentom podstawowej wiedzy z zakresu komunikacji interpersonalnej. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami dotyczącymi komunikacji interpersonalnej – kanały komunikacji, składowe procesu komunikacyjnego, zasady formułowania komunikatów ze względu na cel komunikacji. Nauczą się rozpoznawać i pokonywać bariery komunikacyjne, poznają techniki usprawniające skuteczną komunikację (aktywne słuchanie, komunikat Ja, stosowanie parafrazy, roli empatii w komunikacji). Poruszone zostaną również zagadnienia dotyczące komunikowania się w sytuacjach konfliktowych, asertywnej komunikacji oraz komunikacji zapośredniczonej (cyfrowej) i interakcyjnej (na przykładzie oceniania w szkole). ORGANIZACJA ZAJĘĆ Połowa zajęć realizowana jest (zgodnie z harmonogramem kursu) w formie wykładów stacjonarnych, a druga połowa ma formę zdalną (w postaci udostępniania studentom materiałów i zadań do samodzielnej realizacji za pośrednictwem MS Teams). Zdalna część kursu a) Zdalna część kursu obejmuje 4 tematy. Materiały i zadania do samodzielnego opracowania udostępniane są zgodnie z harmonogramem kursu. Na zaliczenie jednego tematu – wykonanie zadania, np. krótka odpowiedź, wypowiedź na forum) studenci mają 1 tydzień. b) wszystkie lektury/materiały do części asynchronicznej kursu udostępnione są w wersji elektronicznej c) zaliczenie asynchronicznej części kursu Każde zadanie studenci wykonują jednokrotnie; poprawka przysługuje jedynie osobom, które nie zaliczyły pracy. W wyjątkowych, uzasadnionych wypadkach można zwrócić się indywidualnie z prośbą o zaliczenie tematu w późniejszym terminie, z podaniem konkretnego tematu, dnia i przedziału czasowego, w którym zostanie otworzone zadanie. Uzyskanie zaliczenia każdego z 4 zadań przekłada się na zaliczenie części zdalnej kursu. Za każde zaliczone zadanie student otrzyma 1pkt., a brak zaliczenia zadania to 0 pkt. Brak zaliczenia części zdalnej kursu (0 pkt.) uniemożliwia zaliczenie całego kursu. Stacjonarna część kursu Część zdalna kursu przeplatana jest wykładami prowadzonymi stacjonarnie w sali w budynku ChAT zgodnie z harmonogramem kursu. Cały kurs kończy kolokwium (10 pytań) obejmujące treści jedynie z wykładów prowadzonych stacjonarnie. Ocena uzyskana z tego testu stanowi ocenę końcową z przedmiotu. Przeliczenie punktów procentowych uzyskanych z kolokwium na ocenę: 60%–67% - 3.0 68%-75% - 3,5 76%-83% - 4.0 84%-92% - 4,5 93%-100% - 5.0 |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Morreale, S., Spitzberg, B., Barge J. (2015). Komunikacja między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały). McKay, M., Davis, M., Fanning, P. (2007). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP (wybrane rozdziały). Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa, PWN (wybrane treści). Literatura uzupełniająca: Kazimierz Ożóg (2018). Słowa dobre i słowa złe w komunikacji między Tobą a mną, [W:] red. A. Myszka, K. Bieńkowska, Głos – Język - Komunikacja. W obliczu emocji, Tom 5. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 15 – 30. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:RvXMKdzeJoMJ:ipid.ur.edu.pl/logopedia/glos-jezyk-komunikacja.php%3FidDanych%3D252+&cd=3&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b-d B. Przywara, I. Leonowicz-Bukała (2020). Bądźmy w kontakcie. Współczesna cyfrowa komunikacja permanentna. Zeszyty prasoznawcze, t. 63, nr 3 (243), s. 9–32. https://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2020/3-243/art/17293/?fbclid=IwAR0502-uyFpUG_51z6WSkgUBNP0VIRU-fW5ZgIe0FsRsvSB3prXKGIJxazw I. Morawska (2019). Ocenianie w szkole jako komunikacja interakcyjna, ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE-SKŁODOWSKA LUBLIN, VOL. IV, s. 195 – 212. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:_06XcdIwn2cJ:cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_en_2019_4_195211+&cd=2&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b-d |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: I.W1. pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej I.W2. zagadnienia praktyki wystąpień publicznych W zakresie umiejętności absolwent potrafi: I.U1. sprawnie komunikować się W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: I.K1. dbałości o kulturę wypowiedzi SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - bieżąca ocena zadań wykonywanych w zdalnej części zajęć - kolokwium końcowe (pisemne, pytania zamknięte) |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: 0,5 ECTS - 8 godzin kontaktowych; 0,5 ECTS – zadania w zdalnej części kursu; 1 ECTS – kolokwium końcowe. Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. Końcowa ocena z przedmiotu wystawiona na podstawie wyniku kolokwium obejmującego treści z wykładów stacjonarnych + zaliczenie zadań z części zdalnej (4 pkt.). Brak zaliczenia którejkolwiek części kursu (stacjonarnej lub zdalnej) jest równoznaczne z oceną niedostateczną z całego kursu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Bodarski | |
Prowadzący grup: | Rafał Bodarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna.