Pedagogika medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PSK-PM2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika medialna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Pedagogika medialna jako subdyscyplina pedagogiki formułuje twierdzenia o charakterze opisowym, wyjaśniającym, dyrektywnym. Głównym jej zainteresowaniem są tzw. mass media, a więc środki masowego przekazu, zwłaszcza tzw. środki techniczne. Pedagogika medialna jest nauką społeczną i jest blisko związana z teorią komunikacji. Jej powstanie wiąże się ze zmianą sytuacji społecznej jednostek i grup w otaczającym społeczeństwie. |
Pełny opis: |
Pedagogika medialna jest młodą subdyscypliną pedagogiczną, dlatego trudno dokładnie określić jej przedmiot zainteresowania i metodologiczny charakter. Trzeba natomiast skonstatować, że jest to nauka bardzo potrzebna, gdyż technologia kształcenia jako dyscyplina pedagogiczna o projektowaniu systemów dydaktycznych nie zajmuje się opisywaniem i wyjaśnianiem wielorakich funkcji jakie pełnią obecnie media w szeroko pojętej edukacji. Poza zasięgiem technologii kształcenia jest oddziaływanie wychowawcze i działalność socjalizacyjna mass mediów. Teoretycy i badacze mediów zastanawiają się nad sposobami budowania i rozwijania pedagogiki medialnej, jak też nad rodzajem zastosowanego podejścia teoretycznego i metodologicznego. Czy chcemy, aby pedagogika medialna była rozwijana na wzór nauk pozytywistycznych, czy też bliższe jej być powinno – tak modne obecnie – podejście postmodernistyczne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: *Huk T., Pedagogika medialna: aspekty społeczne, kulturowe i edukacyjne, Kraków 2014. *Izdebska J., Dziecko w świecie mediów elektronicznych: teoria, badania, edukacja medialna, Białystok 2007. *Lewowicki T., Siemieniecki B., Współczesna technologia informacyjna a edukacja medialna, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Toruń 2004. *Mc Luhan M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004. *Siemieniecki B., Pedagogika medialna, t. I i II, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: *Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowanie, Kraków 2010. *Kultura – Nauka – Media: jak media transformują świat? Szanse i zagrożenia, red. P. Rudzki, Wrocław 2002. *Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2007. *Levinson P., Nowe media, Kraków 2010. *Media a edukacja, red. W. Strykowski, Poznań 1997. *Wojtak M., Analiza gatunków prasowych, Lublin 2008. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: P7S_WG 01 – zaawansowaną terminologię używaną w pedagogice wczesnoszkolnej, jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; pojęcia z obszaru nowych mediów i charakteryzowanie mediów jako środków dydaktycznych we wczesnej edukacji. P7S_WG 07 – zagadnienia związane z zaawansowaną wiedzą o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego w tym mediów elektronicznych oraz zachodzących między nimi relacjach. W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: P7S_UW 02 – wykorzystywać zaawansowaną wiedzę teoretyczną z zakresu wczesnej edukacji i pedagogiki medialnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. P7S_UW – posługiwać się szczegółowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej, w tym uwzględniających mediatyzację życia. W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: P7S_KO 03 – dostrzegania sensu, wartości i potrzeby podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; podejmowania wyzwań zawodowych; aktywności, podejmowania trudu i wykazywania się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki. P7S_KO 04 – zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, uświadamiania sobie etycznych aspektów użytkowania nowych mediów, zwłaszcza w odniesieniu do dzieci. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Weryfikacja efektów uczenia się prowadzona jest na różnych etapach kształcenia poprzez: a) bieżącą ocenę pracy studenta w trakcie trwania zajęć (projekty, prezentacje, opracowania pisemne, aktywność, itp.), b) egzaminy modułowe lub przedmiotowe. Weryfikacja obejmuje wszystkie kategorie efektów (wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne). Sposoby weryfikacji modułowych efektów uczenia się są określone w sylabusach przedmiotowych. Sylabus precyzuje warunki zaliczenia przedmiotu/modułu. |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: 1 ECTS – 30 godzin kontaktowych; 0,5 ECTS – czytanie wskazanej literatury; 0,5 ECTS – opracowanie ćwiczenia medialnego. Prowadzenie zajęć odbywa się w trybie synchronicznym przy użyciu aplikacji MS Teams. WAŻNE INFORMACJE: 1. Uznawanie efektów uczenia się w trybie nauki na odległość: • Realizacja zajęć na odległość nie narusza art. 63 ust. 1 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym. • Utrzymuje się liczbę punktów ECTS przypisaną określonemu przedmiotowi w realizowanym programie studiów. • Punkt ECTS nadal odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, organizowanym przez uczelnię oraz indywidualną pracę studenta związaną z tymi zajęciami. 2. Ocena postępów uczenia się na odległość: • Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce za pośrednictwem USOS oraz maila służbowego w domenie chat.edu.pl • Nauczyciel może ustalić w okresie obowiązywania szczególnych zasad postępowania w okresie pandemii COVID-19 zmianę dotychczasowych zasad oceniania cząstkowego i końcowego przy zapewnieniu jawności reguł postępowania i poinformowaniu studentów o tejże zmianie. Zmiana może dotyczyć wyłącznie formy zaliczenia lub egzaminu końcowego (ze zdalnego na stacjonarny przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa higienicznego i sanitarnego). • Do przechowywania informacji zwrotnych o postępach w nauce przeznaczona jest uczelniana platforma zdalnego nauczania lub inne tego typu narzędzie (Teams, Moodle, USOS). • Nauczyciel wyznacza termin konsultacji online dla studentów na platformie zdalnego nauczania (Teams oraz w USOS) lub/i stacjonarnie (uwaga: w sylabusie należy zadecydować, która opcja jest właściwa dla danego przedmiotu). • Wszelkie aktywności związane z monitorowaniem uczenia się studentów i udzielania im informacji zwrotnej są zapisywane w aplikacji Teams i/lub na platformie Moodle. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.