Pedagogika resocjalizacyjna w teorii i praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-PRiM-PRTP3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika resocjalizacyjna w teorii i praktyce |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
PRiM, semestr trzeci |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Program modułu: Pedagogika resocjalizacyjna w teorii i praktyce zapoznaje studentów z wiedzą dotyczącą etiologii zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym i niedostosowanej społecznie oraz osób wykolejonych przestępczo, jak również podejmowanych wobec nich oddziaływań resocjalizacyjnych i readaptacyjnych prowadzonych w środowisku izolacyjnym oraz w środowisku otwartym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnym stanem wiedzy (bądź też uporządkowanie z reguły fragmentarycznych wiadomości już posiadanych) na temat dynamiki procesów leżących u podłoża różnych postaci zburzeń zachowania dzieci i młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym i niedostosowanej społecznie oraz ukazanie głównych nurtów współczesnej resocjalizacji i sposobów dostosowywania oddziaływań do poszczególnych postaci zaburzeń w zachowaniu się. Zapoznanie studentów z etiologią przestępczości oraz modelem wspomagania resocjalizacyjno - readaptacyjnego osób skazanych. |
Pełny opis: |
1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Wprowadzenie: podstawowa terminologia pedagogiki resocjalizacyjnej. Patologia a dewiacja. Pojęcie normy i jej znaczenie w procesie resocjalizacji. 2. Źródła norm i zasad społecznych. Teorie wyjaśniające zachowania dewiacyjne człowieka. 3. Niedostosowanie społeczne i jego specyfika (definiowanie, etiologia, koncepcje, typologie). 4. Środowiskowe uwarunkowania niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży [czynniki rodzinne; czynniki tkwiące w systemie szkolnym, w nauczycielu, w uczniu; szkolne uwarunkowania nieprzystosowania społecznego; czynniki biologiczne] 5. Diagnoza dziecka niedostosowanego społecznie. Charakterystyka wybranych przejawów niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży. 6. Resocjalizacja nieletnich. Prawny wymiar oddziaływań resocjalizacyjnych. Systemy wychowania resocjalizującego. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy oddziaływań resocjalizacyjnych. 7. Oddziaływania resocjalizacyjne podejmowane wobec osób niedostosowanych społecznie oraz osób skazanych, oparte na modelu : - behawioralnym (trening umiejętności konstruktywnego zachowania się, wyrównanie braków w zachowaniu, eliminowanie negatywnych cech zachowania, wzmocnienie kontroli własnego zachowania); - psychodynamicznym (psychoterapia indywidualna, psychoterapia grupowa, psychodrama, socjodrama, społeczność terapeutyczna, terapia otoczeniem); - psychologii kognitywnej i kognitywno - behawioralnej [oddziaływania w kierunku zwiększania poczucia wartości własnej, spostrzegania przyczyn własnych zachowań, sukcesów i porażek oraz wyboru mechanizmów obronnych i regulowania zachowań; trening kontroli złości na podstawie programu ART; terapia kognitywno – behawioralna (CBT), model terapii TBS]; - skoncentrowane na potencjałach jednostki (koncepcja twórczej resocjalizacji; koncepcja GLM, model R-N-R). 8. Zachowania przestępcze. Resocjalizacja penitencjarna i jej specyfika. 9. Probacja i jej znaczenie w procesie resocjalizacji. Wybrane problemy reintegracji społecznej osób skazanych. 10. Integralny model wspomagania resocjalizacyjno-readaptacyjnego. 11. Powtórzenie i podsumowanie materiału. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Nowak B.M., (Nie)skazani na wykluczenie. Od patologii do normy społecznej. Wyd. DiG, Warszawa, 2020. Skowroński B., Typologia wadliwej integracji postaw w świetle teorii wykolejenia społecznego Czesława Czapówa. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2019. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2005 - 2016. Urban B., Stanik M. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, t.1-2. Nowak B.M., Grzesiak S. (red.), Strategia reintegracji społecznej osób skazanych. Integralny model wspomagania resocjalizacyjno-readaptacyjnego, Wyd. SWWS, Warszawa, 2022. Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa, 2012. Urban B., Dewiacje wśród młodzieży : uwarunkowania i profilaktyka, Kraków 2001. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: Grzesiak S. (red.), Psychopedagogiczne aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności, Wyd. WSKiP, Warszawa 2020. Pol J.D. (red.), Interdyscyplinarnie o człowieku w więzieniu, Wyd. SWWS, Warszawa, 2022. Bartkowicz Z., Węgliński A., „Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje”, UMCS, 2009. Palak Z., Bartkowicz Z., (red.), „Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji”, Warszawa 2007. Deptuła M. (red.), „Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyczna w szkole i w środowisku lokalnym”, Bydgoszcz 2004. Pospiszyl K., Psychopatia, Warszawa 2000. Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich: analiza pedagogiczna. Lublin 2000. Marczak M.(red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009 |
Efekty uczenia się: |
w zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: NAU1AR_W01: w sposób zaawansowany, podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej: definicje, pojęcia, zakresy, rys historyczny, polskie szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej – twórców i ich dzieła, współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne, proces resocjalizacji w teorii i praktyce, dylematy resocjalizacyjne, nieprzystosowanie społeczne; resocjalizację-readaptację-reintegrację, działania od izolacji do środowiska otwartego, koncepcje twórczej resocjalizacji jako przykłady odziaływań destygmatyzujących i podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej; NAU1AR_W02: diagnozę psychopedagogiczną w resocjalizacji, diagnozę deficytów, diagnozę potencjałów, modele diagnostyczne, diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego, diagnozę osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie; diagnozę kryminologiczną. w zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: NAU1 AR_U01: określać dylematy socjalizacyjne oraz nieprzystosowanie społeczne; analizować koncepcje, teorie, definicje; wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie profilaktyczne i resocjalizacyjne; projektować działania od izolacji do środowiska otwartego; prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykładu odziaływań destygmatyzujących; stosować podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej; NAU1 AR_U02: diagnozować osoby zagrożone i nieprzystosowane społecznie; analizować i stosować diagnozę psychopedagogiczną w resocjalizacji; diagnozę deficytów i potencjałów; prezentować i analizować modele diagnostyczne; stosować diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego; w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: NAU1AR_K02: komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, profilaktyczne i resocjalizacyjne; NAU1AR_K03: okazywania empatii uczniom lub wychowankom potrzebującym wsparcia i pomocy, porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: 1) bieżąca ocena pracy studenta w trakcie trwania zajęć, 2) aktywność na zajęciach, 3) opracowanie pisemne i/lub prezentacja, 4) egzamin. Nakłady pracy studenta związane z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela liczba godzin: 30; punkty ECTS: 1,2. - niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela liczba godzin: 70; punkty ECTS: 2,8 Praca własna studenta (70 h): - przygotowanie się do ćwiczeń - przygotowanie pracy zaliczeniowej - studiowanie literatury |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia prowadzone są stacjonarnie w siedzibie uczelni. Na ocenę końcową składa się: - aktywność studencka podczas zajęć, - opracowanie pisemne i prezentacja multimedialna na zadany temat; - obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin, 0 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Maria Nowak | |
Prowadzący grup: | Beata Maria Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.