Teoria wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-P-TW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy dotyczącej współczesnych paradygmatów edukacyjnych oraz teoretycznych podstaw wychowania. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy dotyczącej współczesnych koncepcji wychowawczych z uwzględnieniem tła historycznego w jakich koncepcje te się kształtowały. Omawiane będą teorie wychowania, podstawowe paradygmaty wychowawcze, koncepcje wychowawcze, najczęstsze błędy popełniane w wychowaniu dziecka. Analizy opierane będą na studiach tekstów źródłowych, dyskusji, pracy w grupach nad wybranymi problemami wychowawczymi. Zakres tematów: 1. Pojęcie wychowania i jego cechy. Wstępne refleksje nad wychowaniem, podstawowe paradygmaty wychowawcze 2. Wychowanie w świetle koncepcji psychologicznych i pedagogicznych 3. Wychowanie a socjalizacja i inkulturacja. Wychowanie a opieka nad dzieckiem (błędy wychowawcze) 4. Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej 5. Wychowanie według koncepcji humanistycznej 6. Wychowanie według koncepcji psychospołecznej 7. Warunki skutecznego wychowania. Aksjologiczne podstawy wychowania 8. Metody wychowania i techniki oddziaływań wychowawczych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010. Kowalik S., Psychologia ucznia i nauczyciela, PWN, Warszawa 2011. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011. Śliwerski B., Z. Kwieciński (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki. T 1-2, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 (i nowsze) Literatura uzupełniająca: Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca, GWP, Gdańsk 2004. Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę? Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków, 2008. Fechner-Sędzicka I., Szkolny system wspierania zdolności. Wyd. Aker, Toruń 1999. Fenstermacher G.T. Soltis J., Style nauczania, WSiP, Warszawa 2005. Mietzel G., Psychologia kształcenia, GWP, Gdańsk 2003. Kruszewski K.(red.): Sztuka nauczania T.1. Czynności nauczyciela. T. 2. Szkoła. PWN, Warszawa 1991 i nowsze. Schaffer R., Psychologia dziecka, PWN, 2012. |
Efekty uczenia się: |
w zakresie wiedzy absolwent: PED2A_W05 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę P7U_W; P7S_WG PED2A_W08 ma rozszerzoną wiedzę o cechach człowieka jako podmiotu konstytuującego różnego rodzaju struktury społeczne i instytucje życia społecznego oraz o zasadach ich funkcjonowania i zachodzących między nimi relacjach w zakresie umiejętności absolwent: PED2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych, resocjalizacyjnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z wychowankami P7U_U; P7S_UW w zakresie kompetencji społecznych absolwent: PED2A_K02 docenia znaczenie wiedzy i nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, odnosi zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu problemów poznawczych i do projektowania działań zawodowych; zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu P7U_K; P7S_KK1. WERYFIKACJA EFEKTÓW: 1 ECTS – 15 godzin synchronicznych na platformie Teams; 1 ECTS – Egzamin pisemny. Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, pozostałe należy usprawiedliwić) Uznawanie efektów uczenia się w trybie nauki na odległość • Realizacja zajęć na odległość nie narusza art. 63 ust. 1 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym; • Utrzymuje się liczbę punktów ECTS przypisaną określonemu przedmiotowi w realizowanym programie studiów; • Punkt ECTS nadal odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, organizowanym przez uczelnię oraz indywidualną pracę studenta związaną z tymi zajęciami. |
Metody i kryteria oceniania: |
1 ECTS – 15 godzin kontaktowych; 1 ECTS – kolokwium pisemne. Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, pozostałe należy usprawiedliwić) Metody: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metody TOC. Wszelkie aktywności związane z monitorowaniem uczenia się studentów i udzielania im informacji zwrotnej są zapisywane w w aplikacji Teams . Materiały do zajęć oraz zagadnienia egzaminacyjne są zamieszczane na platformie Teams po każdym wykładzie synchronicznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-21 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Bodarski | |
Prowadzący grup: | Rafał Bodarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.