Metody badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-P-MBS3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badań społecznych. Omówione zostaną podstawowe paradygmaty leżące u podstaw omawianych metod. Studenci zostaną szczegółowo zapoznani z metodami ilościowymi i jakościowymi oraz etapami procesu badawczego. |
Literatura: |
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2005 Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2007 Frankfort-Nachmias Ch.; Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001 Hammersley M., Atkinson P., Metody badan terenowych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2000 Skonieczny T., Metody badań rzeczywistości społecznej, WSP, Słupsk 1996 Sawiński Z., Sztabiński P., Sztabiński F., Podręcznik ankietera, SMG/KRC, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2000 Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych, WUJ, Kraków 2013 Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 Yin R.K., Studium przypadku w badaniach naukowych, WUJ, Kraków 2014 Oppenheim A.N., Kwestionariusze, wywiady, pomiar postaw, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1996 Makowska M. (red.), Analiza danych zastanych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2013 Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 Pink S., Etnografia wizualna, WUJ, Kraków 200 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT MA PED 1A_W04 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat specyfiki metod badań społecznych (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT PED1A_U06posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych, formułuje problemy badawcze i hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT PED1A_K01 ma zaawansowaną świadomość poziomu swojej wiedzy rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i dorobku zawodowego, dokonuje krytycznej oceny odbieranych treści, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: 1 ECTS - 30 godzin kontaktowych 1 ECTS - czytanie literatury 1 ECTS - przygotowywanie do zajęć (opracowanie zagadnień zadanych przez prowadzącego, przygotowanie prezentacji) 1 ECTS - przygotowanie do egzaminu Obecność na zajęciach obowiązkowa - dopuszczalne są dwie nieobecności. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywność i obecność na zajęciach oraz wykonywanie wszystkich zadań w trakcie semestru. Przedmiot kończy się egzaminem. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.