Wychowanie przez działania twórcze. Warsztaty plastyczne.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-P-PP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie przez działania twórcze. Warsztaty plastyczne. |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Umiejętność postrzegania i opisania za pomocą środków plastycznych. Budowanie wyobraźni i kształtowanie kreatywności plastycznej. Doświadczenie elementów inspirujących twórczość plastyczną, Wykorzystanie potencjałów. Zastosowanie kodów kulturowych w plastyce. Znaczenie i zastosowanie metafor w twórczości plastycznej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym w sali plastycznej. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z warsztatem plastycznym obejmującym rysunek ołówkiem, tuszem, pastelą, malowanie farbami akwarelowymi i akrylowymi. Ze względu na ograniczenia techniczne pracowni, nie jest możliwe zastosowanie innych technik plastycznych. Za pomocą danych środków plastycznych studenci będą mieli za zadanie przedstawić swój punkt widzenia na określone tematy społeczne, podane przez nauczyciela, bądź zaproponowane w toku dyskusji przez studentów. Każda praca poprzedzona będzie szkicowym projektem omówionym indywidualnie z prowadzącym zajęcia. Działania plastyczne studentów, służą indywidualnemu rozwojowi, ale również stanowią istotne doświadczenie działań twórczych, które mogą być potem wykorzystane w pracy z młodzieżą, w różnych placówkach szkolnych, wychowawczych, resocjalizacyjnych. Szczególnie ważna test znajomość różnych rodzajów działań plastycznych i możliwości ich technicznej realizacji. W następnej kolejności należy uwzględnić umiejętność inspiracji, pobudzenia kreatywności, która w połączeniu ze znajomością określonego środowiska, może dać pozytywne zmiany w tożsamości wychowanków. Jest to szczególnie ważne w resocjalizacji, gdzie mamy do czynienia z tzw. "trudną młodzieżą". Działania plastyczne w tym obszarze są pomocą w wydobyciu potencjałów młodych ludzi i dokonania przewartościowania, które może być przyczynkiem do zmiany tożsamości. Nie jest wymagana umiejętność rysowania i malowania. W pracy plastycznej bardziej liczy się kreatywność, pomysł ujęcia tematu, ciekawe rozwiązania z użyciem symboli, metafor, zastosowania odpowiednich kolorów, kadrów, perspektyw, proporcji, itp. Na zajęciach nie jest wymagane posiadanie własnych narzędzi i materiałów, ponieważ są one zakupione przez Uczelnię w wymiarze podstawowym. Powstałe prace stanowią własność Uczelni i będą stanowić element półrocznej i rocznej wystawy, jako przedstawienie pracy studentów. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: PED2A_W07 ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych PED2A_W09 zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, posiada uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych PED2A_W13 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących PED2A_W15 ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, opiekuńczo-wychowawczej, kulturalno-oświatowej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach PED2A_W16 ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, działalności zawodowej, prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej W zakresie umiejętności absolwent potrafi: PED2A_U10 potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych PED2A_U11 potrafi samodzielnie pracować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych (wychowanków) w samodzielnym zdobywaniu wiedzy, a także inspirować ich do działań na rzecz edukacji permanentnej PED2A_U12 potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole W zakresie kompetencji społecznych: PED2A_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i dorobku zawodowego, dokonuje krytycznej oceny odbieranych treści, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych PED2A_K03 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę i inicjuje działania na rzecz interesu publicznego PED2A_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych PED2A_K05 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych PED2A_K06 jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, za pełnioną rolę zawodową z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Szałajski | |
Prowadzący grup: | Marek Szałajski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna.