Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogiczny wymiar metody Emila Jaques Dalcroze’a

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNS-2023Z-F1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogiczny wymiar metody Emila Jaques Dalcroze’a
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Najbliższe zajęcia Stacjonarne:

08.01.2024

15.01.2024

Celem przedmiotu jest dostarczenie Studentom wiedzy z zakresu pedagogicznego wymiaru metody

Emila Jaques'a-Dalcroze'a. Metoda ta, jest metodą wychowawczą, skupia się ona na wykorzystaniu

ruchu i muzyki do rozwijania kompetencji ogólnych, jak i poszczególnych umiejętności za pomocą

narzędzi wykorzystywanych w ćwiczeniach wokalnych, słuchowych i ruchowych.

Pełny opis:

Metoda kształcenia i wychowania muzycznego Emila Jaques-Dalcroze'a składa się z trzech

powiązanych ze sobą ogniw. Są nimi: rytmika, solfeż i improwizacja. Najważniejszymi celami

metody są:

- Rozwijanie wrażliwości muzycznej dziecka.

- Tworzenie poczucia porządku i równowagi po obudzeniu wszystkich możliwości

motorycznych.

- Rozwijanie wyobraźni.

Współczesne badania nad eurytmią, solfeżem i improwizacją Dalcroze'a wykazały, że połączenie tych

czynników powoduje wzrost koncentracji i skupienia, poprawia koordynację i równowagę, wzbogaca

słuch i wyostrza zmysły.

Zakres tematyczny:

I. Wprowadzenie do metody Dalcroze'a:

- Krótka biografia Emila Jaques'a-Dalcroze'a.

- Geneza i powstanie metody.

- Główne pojęcia, cele i założenia metody.

II. Pedagogiczne filary metody Dalcroze'a:

- Ruch i muzyka jako integralne elementy rozwoju dziecka.

- Podkreślenie znaczenia zmysłu słuchu, rytmu i motoryki.

- Wykorzystanie muzyki jako narzędzia do rozwijania wyobraźni i kreatywności.

- Wpływ muzyki na wychowanie.

III. Zasady metody Dalcroze'a:

- Improwizacja ruchowa: swobodna i narzucona.

- Oddziaływanie muzyki i dźwięku na strefy fizyczną i psychiczną człowieka.

- Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.

- Ćwiczenia rozwijające wyobraźnie przestrzenną i poczucie równowagi.

- Ćwiczenia usprawniające pamięć (zdolność zapamiętywania i powtarzania).

- Wyrażenie emocji związanych z obcowaniem z muzyką i ich uzewnętrznienie.

IV. Zalety i korzyści wykorzystania metody Dalcroze'a, jako metody wychowawczej:

- Wzmacnianie zdolności słuchowych i muzycznych.

- Poprawa koordynacji ruchowej i równowagi.

- Rozwijanie kreatywności i wyobraźni.

- Poprawa zdolności interpersonalnych i społecznych.

V. Podsumowanie:

Rekapitulacja głównych aspektów metody Dalcroze'a.

Refleksja nad wartością i znaczeniem tego podejścia w wychowaniu i dzisiejszej edukacji.

Literatura:

E. Bogdanowicz, Rytmika Emila Jaques-Dalcroze'a w edukacji i terapii dzieci z symptomami

nadpobudliwości psychoruchowej, WUŚ, Katowice 2015.

M. Brzozowska-Kuczkiewicz, Emil Jaques-Dalcroze i jego Rytmika, WSiP, Warszawa 1991.

F. Martin, Kilka refleksji na temat Rymiki Jaques-Dalcroze’a, tłumaczenie B. Niewiadomska,

COPSA, Warszawa 1975.

C.L. Dutoit, Music Movement Therapy, Whitstable: The Riverside Press Ltd, The Dalcroze Society,

London 1971.

K. Mrugalska, Rytmika jako metoda rehabilitacyjno-wychowawcza w pracy z dziećmi upośledzonymi

umysłowo, COPSA, Warszawa 1965.

M. Przychodzińska-Kaciczak, Muzyka i wychowanie, Nasza Księgarnia, Warszawa 1979.

M. Stokowska, Kto? Co? O muzyce i muzykach, PZWS, Warszawa 1985.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)