Pedagogiczny wymiar metody Emila Jaques Dalcroze’a
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-2023Z-F1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogiczny wymiar metody Emila Jaques Dalcroze’a |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Najbliższe zajęcia Stacjonarne: 08.01.2024 15.01.2024 Celem przedmiotu jest dostarczenie Studentom wiedzy z zakresu pedagogicznego wymiaru metody Emila Jaques'a-Dalcroze'a. Metoda ta, jest metodą wychowawczą, skupia się ona na wykorzystaniu ruchu i muzyki do rozwijania kompetencji ogólnych, jak i poszczególnych umiejętności za pomocą narzędzi wykorzystywanych w ćwiczeniach wokalnych, słuchowych i ruchowych. |
Pełny opis: |
Metoda kształcenia i wychowania muzycznego Emila Jaques-Dalcroze'a składa się z trzech powiązanych ze sobą ogniw. Są nimi: rytmika, solfeż i improwizacja. Najważniejszymi celami metody są: - Rozwijanie wrażliwości muzycznej dziecka. - Tworzenie poczucia porządku i równowagi po obudzeniu wszystkich możliwości motorycznych. - Rozwijanie wyobraźni. Współczesne badania nad eurytmią, solfeżem i improwizacją Dalcroze'a wykazały, że połączenie tych czynników powoduje wzrost koncentracji i skupienia, poprawia koordynację i równowagę, wzbogaca słuch i wyostrza zmysły. Zakres tematyczny: I. Wprowadzenie do metody Dalcroze'a: - Krótka biografia Emila Jaques'a-Dalcroze'a. - Geneza i powstanie metody. - Główne pojęcia, cele i założenia metody. II. Pedagogiczne filary metody Dalcroze'a: - Ruch i muzyka jako integralne elementy rozwoju dziecka. - Podkreślenie znaczenia zmysłu słuchu, rytmu i motoryki. - Wykorzystanie muzyki jako narzędzia do rozwijania wyobraźni i kreatywności. - Wpływ muzyki na wychowanie. III. Zasady metody Dalcroze'a: - Improwizacja ruchowa: swobodna i narzucona. - Oddziaływanie muzyki i dźwięku na strefy fizyczną i psychiczną człowieka. - Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne. - Ćwiczenia rozwijające wyobraźnie przestrzenną i poczucie równowagi. - Ćwiczenia usprawniające pamięć (zdolność zapamiętywania i powtarzania). - Wyrażenie emocji związanych z obcowaniem z muzyką i ich uzewnętrznienie. IV. Zalety i korzyści wykorzystania metody Dalcroze'a, jako metody wychowawczej: - Wzmacnianie zdolności słuchowych i muzycznych. - Poprawa koordynacji ruchowej i równowagi. - Rozwijanie kreatywności i wyobraźni. - Poprawa zdolności interpersonalnych i społecznych. V. Podsumowanie: Rekapitulacja głównych aspektów metody Dalcroze'a. Refleksja nad wartością i znaczeniem tego podejścia w wychowaniu i dzisiejszej edukacji. |
Literatura: |
E. Bogdanowicz, Rytmika Emila Jaques-Dalcroze'a w edukacji i terapii dzieci z symptomami nadpobudliwości psychoruchowej, WUŚ, Katowice 2015. M. Brzozowska-Kuczkiewicz, Emil Jaques-Dalcroze i jego Rytmika, WSiP, Warszawa 1991. F. Martin, Kilka refleksji na temat Rymiki Jaques-Dalcroze’a, tłumaczenie B. Niewiadomska, COPSA, Warszawa 1975. C.L. Dutoit, Music Movement Therapy, Whitstable: The Riverside Press Ltd, The Dalcroze Society, London 1971. K. Mrugalska, Rytmika jako metoda rehabilitacyjno-wychowawcza w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo, COPSA, Warszawa 1965. M. Przychodzińska-Kaciczak, Muzyka i wychowanie, Nasza Księgarnia, Warszawa 1979. M. Stokowska, Kto? Co? O muzyce i muzykach, PZWS, Warszawa 1985. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.