Patrologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S2-Twyz-Pa1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Patrologia |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zakres tematyczny pierwszego semestru obejmuje literaturę patrystyczną okresu Mężów Apostolskich i Apologetów . Student uzyskuje wiedzę o kształtowaniu się literatury patrystycznej i jej znaczeniu w chrześcijaństwie. Zapoznaje się z pismami Mężów Apostolskich i Apologetów. Poznaje terminologię teologiczną tego okresu i potrafi ją odnaleźć w swojej tradycji wyznaniowej. |
Pełny opis: |
Student zapoznaje się z literaturą patrystyczną okresu Mężów Apostolskich i Apologetów. Student uzyskuje wiedzę o kształtowaniu się literatury patrystycznej i jej znaczeniu w chrześcijaństwie. Zapoznaje się z pismami Mężów Apostolskich i Apologetów. Poznaje terminologię teologiczną tego okresu i potrafi ją odnaleźć w swojej tradycji wyznaniowej. Odnośnie do okresu Mężów Apostolskich zapoznaje się twórczością: Św. Klemensa Rzymskiego św. Ignacego Antiocheńskiego, św. Polikarpa ze Smyrny. Jak też dzieła o nie ustalonym autorstwie: Didache (Nauka dwunastu Apostołów), Pasterz Hermasa, List Barnaby, Do Diogneta. Zapoznaje się z tematyka i problematyka tego okresu. Zapoznaje się z twórczością okresu apologetów i genezą literatury apologetycznej. W programie omawiani są: Św. Justyn Filozof, św. Ireneusz z Lyonu, Tertulian. św. Cyprian z Kartaginy, Klemens Aleksandryjskiego, Orygenes, Atenagoras. Student uzyskuje wiedzę z zakresu patrystyki wymienionych okresów i potrafi umiejscowić historycznie zagadnienia teologiczne, które towarzyszyły danej epoce. Rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się jak też korzystania z literatury patrystycznej jako wspólnego źródła dla wielu chrześcijan. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Pierwsi Świadkowie; Pisma Ojców Apostolskich; Kraków 1998 r. 2. A. Kuźma, Ojcowie apostolscy, Cerkiewny Wiestnik 1/2015, s. 3-19. 3. A. Kuźma, Pisma Mężów apostolskich o nieustalonym autorstwie, Cerkiewny Wiestnik 2/2015, s. 12-31 5. Ks. Franciszek Drączkowski, Patrologia, Peplin 1999r. 6. J. Szymusiak, M. Starowieyski , Słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa, Poznań 1971. 7. Studenci otrzymują konspekty opracowane przez prowadzącego przedmiot przed zaliczeniem. Literatura uzupełniająca: H. Crouzel , Orygenes, Przekład J. Margański, Kraków 2004. Św. Cyprian z Kartaginy, O jedności Kościoła https://www.ultramontes.pl/cyprian_o_jednosci.htm Św. Cyprian z Kartaginy, Listy, Warszawa 1969 Tertulian, Wybór Pism, wstęp Tadeusz Kołosowski, Warszawa 2007 (PSP t.65) Klemens Aleksandryjski, Kobierce, Warszawa 1994. Orygenes, Przeciw Celsusowi, tłum. i wstęp Stanisław Kalinowski, Warszawa 1986. |
Efekty uczenia się: |
K2_W02 ma gruntowną, wieloaspektową i podbudowaną teoretycznie znajomość metod badawczych, interpretacji tekstu teologicznego i strategii argumentacyjnych głównych subdyscyplin teologicznych K2_W06 ma pogłębioną wiedzę na temat głównych kierunków teologicznych, dogłębnie rozumie ich założenia historyczne i sposób argumentacji K2_W07 ma rozszerzoną i teoretycznie usystematyzowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu teologii w relacji do innych nauk oraz dogłębnie rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną teologii K2_U02 samodzielnie interpretuje tekst teologiczny, dobierając właściwe metody badawcze, komentuje i konfrontuje tezy i założenia pochodzące z różnych tekstów, analizuje złożone argumenty teologiczne i ustala związki logiczne K2_U04 pisze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, stosując oryginalne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie teologii K2_U011 samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza umiejętności badawcze oraz potrafi ukierunkowywać innych w tym zakresie K2_K01 zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego |
Metody i kryteria oceniania: |
a) Metody weryfikacji efektów uczenia się: Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze) - kolokwium ustne na zakończenie semestru K1_U03, K1_U05 - przygotowanie referatu na zadany temat z tematów I semestru K1_W03, K1_U01, K1_K01 - udział w dyskusji K1_U03 b) Kryteria oceniania Ocena zaliczeniowa pierwszego semestru wystawiana jest na podstawie pozytywnego zdania kolokwium, wygłoszenia referatu i udziału w dyskusji. Poszczególne elementy oceniane są w następujący sposób Kolokwium ustne - 10p. Referat - 5p. Udział w dyskusji - 5p. Wszystkie trzy czynniki są niezbędne do zaliczenia przedmiotu. Maksymalna liczba punktów, którą powinien osiągnąć student wynosi 20 p. Do zaliczenia semestru potrzebne jest uzyskanie minimalnie 11 p. Zasady oceniania: Student uzyskuje zaliczenie bez oceny na podstawie wyżej wskazanych czynników. Student posiadający zgodę na Indywidualną Organizację Studiów obowiązkowo na początku semestru zgłasza się do nauczyciela akademickiego w celu ustalenia indywidualnego toku pracy i uzyskania zaliczać. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-21 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kuźma | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kuźma | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.