Teologia porównawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S2-Tp-TPr2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia porównawcza |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Student zaznajamia się z nauczaniem innych Kościołów, z bogactwem tradycji chrześcijańskich, poznaje genezy podziałów w Kościele, zdobywa umiejętności korzystania ze źródeł, poznaje przesłanki i zdobywa umiejętności prowadzenia dialogu doktrynalnego. |
Pełny opis: |
Zajęcia dostarczają syntetycznej wiedzy na temat nauczania doktrynalnego innych Kościołów chrześcijańskich w kontekście wielokulturowości i ekumenicznego dialogu teologicznego. Celem zajęć jest zapoznanie z rozwojem i kształtowaniem się doktryn teologicznych na Wschodzie i Zachodzie, co powinno służyć pogłębieniu wiedzy z teologii dogmatycznej i historii doktryn Kościoła prawosławnego w kontekście nauczania innych Kościołów chrześcijańskich, szczególnie Kościoła rzymskokatolickiego. Zapoznanie studentów z doktrynami innych Kościołów, ma ponadto nauczyć otwartości i przygotować do dialogu i pracy w różnych środowiskach chrześcijańskich przy równoczesnym zachowaniu własnej tożsamości wyznaniowej. Celem zajęć jest w szczególności: 1) zaznajomienie z nauczaniem innych Kościołów, 2) zrozumienie genezy podziałów w Kościele, 3) poznanie związków i wzajemnych relacji pomiędzy teologią rzymskokatolicką, prawosławną i starokatolicką, 4) uwrażliwienie ekumeniczne, 5) zaznajomienie z bogactwem tradycji chrześcijańskich., 6) opanowanie umiejętności korzystania ze źródeł, 7) dostarczenie przesłanek do prowadzenia dialogu doktrynalnego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: pr. zb., Хрестоматия по сравнительному богословию, Moskwa 2005. pr. zb., Porównanie wyznań, Warszawa 19881 pr. zb., Ku chrześcijaństwu jutra. Wprowadzenie do ekumenizmu. Lublin 1996 Anchimiuk J. , Dwugłos katolicko-prawosławny na temat prymatu w Kościele, "Znak"202/1971. Arsenijew Nikołaj, Prawosławie Katoliczestwo Protiestantizm, Paris 1948 Dvornik F., Bizancjum a prymat Rzymu, Warszawa 1985. Karski K., Symbolika, Warszawa 19951 Literatura uzupełniająca: Eckman Augustyn ks., Grzech pierworodny jako źródło cierpień człowieka u św. Augustyna, w: Grzech pierworodny, Kraków 1999, s. 109-125. Meyendorf John, Teologia bizantyjska. Historia i doktryna, Warszawa 1984 Clement O., Rzym inaczej. Prawosławny wobec papiestwa, Warszawa 1999 Paprocki Henryk ks, Problem Filioque, w: Ikos 2, s.28-31; 3, s.23-27. Tofiluk Jerzy, Prymat biskupa Rzymu z perspektywy Kościoła prawosławnego, w: Posłannictwo biskupa Rzymu, Olsztyn 2002, s. 135-148. Łosski W., Dogmat Niepokalanego Poczęcia, w: WPAKP 2/1984, s.57-62 Nissootis N.A., Co nas dzieli od Kościoła katolickiego?, w: Concilium 1-5 /1970, s. 241n. Runciman Steven, Schizma wschodnia, Warszawa 1963 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K2_W02 wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie stosowane metody argumentacji w prawosławnej teologii zasadniczej i porównawczej K2_W04 - zna rozszerzoną terminologię z zakresu teologii porównawczej, teologii ikony (w tym terminologię źródłową grecką i łacińską stosowaną w patrystyce) oraz nazewnictwo stosowane w innych Kościołach w języku obcym K2_W05 - zna i rozumie procesy semiotyczne, społeczne i konfesyjne decydujące o komunikacji językowej i jej intencjach potrafi zidentyfikować inspiracje filozoficzne i teologiczne terminologii źródeł K2_W07 - ma pogłębioną wiedzę o relacjach pomiędzy teologią dogmatyczną, zasadniczą, patrystyką, teologią porównawczą K2_W08 - zna i rozumie rolę instytucji społeczno-religijnych w interpretacji dogmatów i rozwoju myśli teologicznej K2_W010 - zna przebieg relacji międzykonfesyjnych w wymiarze historycznym i współczesnym. UMIEJĘTNOŚCI K2_U01 - wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych K2_U02 - analizuje i krytycznie ocenia inne interpretacje oparte na różnych argumentacjach, umie ocenić różnice stanowisk badaczy odnośnie do interpretowanych tekstów i wydarzeń K2_U06 - potrafi precyzyjne formułować w mowie i piśmie interpretacje tekstów z zakresu teologii dogmatycznej oraz tekstów źródłowych z zakresu patrystyki, a także stawiać złożone tezy z zakresu teologii porównawczej K2_U07 - potrafi prowadzić dyskusję teologiczną, umożliwiającą krytyczną wymianę opinii w kwestiach teologicznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K2_K01 - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K2_K07 - interesuje się nowatorskimi koncepcjami z zakresu teologii zasadniczej, posiada wiedzę potrzebną w praktycznym życiu religijnym kościoła i utrzymywaniu praktycznych kontaktów ekumenicznych, umie unikać wpadania w stereotypy poznawcze wobec innych Kościołów |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie semestru na podstawie obecności na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności), aktywnego udziału w ćwiczeniach (m.in. przygotowanie referatu). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Tofiluk | |
Prowadzący grup: | Jerzy Tofiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.