Etyka filozoficzna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S2-T-EF2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka filozoficzna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Student poznaje najważniejsze kierunki w etyce oraz myśl wybitnych filozofów uprawiających etykę. Zdobywa umiejętność samodzielnego stawiania i rozwiązywania pytań z zakresu nauki o moralności oraz krytycznego korzystania ze źródeł i opracowań filozoficznych dotyczących zagadnień etycznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia dostarczają syntetycznej wiedzy dotyczącej etyki filozoficznej oraz przesłanek metodologicznych koniecznych do zrozumienia problemów moralnych poruszanych przez filozofów. Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę związaną z etyką filozoficzną, jej kierunkami, zapoznanie z sylwetkami i poglądami wybitnych filozofów uprawiających refleksję moralną, a także ukazanie związków zachodzących pomiędzy filozofią a etyką filozoficzną. Zajęcia mają za zadanie wykształcić w studentach umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów etycznych oraz wzbudzić pragnienie dalszego zdobywania wiedzy z etyki filozoficznej. Dzięki zajęciom studenci nabywają umiejętności stosowania wiedzy filozoficznej przy podejmowaniu zagadnień etycznych. Zagadnienia 1. Definicje pojęcia etyka. 2. Rodzaje etyki: a) Etyka filozoficzna i teologiczna b) Etyka heteronomiczna i niezależna/autonomiczna c) Etyka ogólna i szczegółowa d) Etyka opisowa i normatywna e) Etyka formalna i materialna f) Etyka subiektywistyczna i obiektywistyczna (realizm moralny) g) Etyka naturalistyczna, antynaturalistyczna i emotywistyczna h) Etyka motywistyczna, deontologiczna i konsekwencji i) Etyka relatywizmu aksjologicznego i absolutyzmu aksjologicznego j) Etyka relatywizmu sytuacyjnego i pryncypalizm etyczny k) Etyka relatywizmu kulturowego i uniwersalizm etyczny l) Etyka klasyczna i nieklasyczna (współczesna) 3. Etyka grecka w okresie homeryckim i pohomeryckim. 4. Etyka sofistów. 5. Perfekcjonistyczna etyka Sokratesa. 6. Cynicy. 7. Etyka Platona. 8. Eudajmonistyczna etyka Arystotelesa. 9. Etyka stoików. 10. Hedonizm w etyce Epikura. 11. Renesansowa etyka Mikołaja Reja w Żywocie człowieka poczciwego. 12. Koncepcja prawa naturalnego i umowy społecznej w etyce J. Locke’a i J. J. Rousseau. 13. Etyka I. Kanta. 14. Utylitaryzm J. Benthama i J. S. Milla. 15. Etyka klasowa Karola Marksa. 16. Etyka Fryderyka Nietzschego. 17. Etyka czci dla życia Alberta Schweitzera. 18. Intuicjonizm w etyce Shaftesbury’ego i Moore’a. 19. Emotywizm Stevensona. 20. Etyka Tadeusza Kotarbińskiego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: P. Vardy, P. Grosch, Etyka, Poznań 1995; A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 1995. Literatura uzupełniająca: S. Andersen, Wprowadzenie do etyki, Warszawa 2003.; J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001; T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2004; tenże, Zarys etyki szczegółowej, t. 1-2, Kraków 2005; T. Kotarbiński, Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1966; tenże, Pisma etyczne, Wrocław 1987; M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności, Warszawa 1957; R. B. Brandt, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, Warszawa 1996; R. M. Leszczyński, „Etyka czci dla życia” Alberta Schweitzera, „Jednota”, nr. 1-2/2003, s. 9-11; tenże, Mikołaj Rej i wychowanie dla cnoty w „Żywocie człowieka poczciwego”. Studium filozoficzno-teologiczne, Warszawa 2020; Z. Łyko, Etyka, Podkowa Leśna 2006; I. Lazari-Pawłowska, Etyka. Pisma wybrane, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992; S. Jedynak, Z teorii i historii etyki, Warszawa 1983; V. Bourke, Historia etyki, Poznań 1994. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K2_W01 zna i rozumie w pogłębiony sposób złożone zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi, także w wymiarze historycznym K2_W02 ma gruntowną, wieloaspektową i podbudowaną teoretycznie znajomość metod badawczych, interpretacji tekstu z zakresu etyki filozoficznej i strategii argumentacyjnych głównych subdyscyplin filozoficznych K2_W03 ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę o bieżącym stanie badań w zakresie głównych subdyscyplin filozoficznych i zna ich tendencje rozwojowe K2_W04 zna dogłębnie terminologię etyczną na poziomie rozszerzonym, w tym w języku obcym, i zna terminologię z zakresu pokrewnych dyscyplin humanistycznych K2_W07 ma rozszerzoną i teoretycznie usystematyzowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu etyki w relacji do innych nauk oraz dogłębnie rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną etyki filozoficznej UMIEJĘTNOŚCI K2_U01 samodzielnie wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych K2_U02 samodzielnie interpretuje teksty z zakresu etyki filozoficznej, dobierając właściwe metody badawcze, komentuje i konfrontuje tezy i założenia pochodzące z różnych tekstów, analizuje złożone argumenty teologiczne i ustala związki logiczne K2_U03 twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji, na podstawie własnej analizy źródeł i poglądów innych autorów K2_U11 samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza umiejętności badawcze oraz potrafi ukierunkowywać innych w tym zakresie KOMPETENCJE SPOŁECZNE K2_K01 zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego K2_K03 wykazuje wrażliwość na problemy i potrzeby społeczne i religijne różnych środowisk oraz jest gotowy do inicjowania i inspirowania działań na rzecz osób i środowisk wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski, organizując współpracę z otoczeniem oraz wyspecjalizowanymi instytucjami i organizacjami edukacyjnymi, społecznymi i kościelnymi K2_K07 ma świadomość znaczenia polskiego i światowego dziedzictwa filozoficznego, zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym, w życiu religijnym, społecznym i kulturalnym, w tym dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz jego zachowania i rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikacji efektów uczenia się. Z przedmiotu uzyskuje się zaliczenie z oceną. Przedmiot zaliczany jest na podstawie: a) aktywności studenta w trakcie zajęć/ćwiczeń (K1_K01), b) jakości dyskursu prowadzonego przez niego w takcie zajęć/ćwiczeń (K1_U02; K1_U03; K1_U04), c) pozytywnego zaliczenia przedmiotu przez studenta w formie pracy pisemnej (K1_W01; K1_W03; K1_W07; K1_U03). Kryteria oceniania. Ocena niedostateczna: Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat etyki filozoficznej, szkół i filozofów, którzy ją tworzyli. Ocena dostateczna: Student posiada podstawową wiedzę na temat etyki filozoficznej, szkół i filozofów, którzy ją tworzyli. Ocena dobra: Student posiada gruntowną wiedzę na temat etyki filozoficznej, szkół i filozofów, którzy ją tworzyli. Ocena bardzo dobra: Student posiada specjalistyczną wiedzę na temat etyki filozoficznej, szkół i filozofów, którzy ją tworzyli. Potrafi przeprowadzić argumentację na rzecz poglądów etycznych wybranych filozofów, a także zbijać poglądy etyków, z którymi się nie zgadza. Składniki oceny w procentach: Udział w zajęciach 20% Aktywność na zajęciach 20% Praca pisemna 60% Student posiadający zgodę na Indywidualną organizację studiów (IOS) zgłasza się do nauczyciela akademickiego w celu ustalenia indywidualnego toku pracy i zasad uzyskania zaliczeń (oraz przystąpienia do egzaminu). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-22 - 2024-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Leszczyński | |
Prowadzący grup: | Rafał Leszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.