Starokatolicyzm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Ts-S6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Starokatolicyzm |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia z zakresu rodowodu, dziejów, nauki i dążeń starokatolicyzmu. Studenci nabierają umiejętności w interpretacji tekstów źródłowych Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej. |
Pełny opis: |
Na wykładach i ćwiczeniach studenci poznają genezę, dzieje, naukę i dążenia starokatolicyzmu. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z przyczynami i warunkami powstania trzech nurtów starokatolicyzmu oraz historią i rozwojem Kościołów starokatolickich w Holandii, Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Czechach, Chorwacji, USA, Kanadzie i Polsce oraz stosunkiem Kościołów starokatolickich do innych Kościołów chrześcijańskich, w tym Kościoła Prawosławnego, Anglikańskiej Wspólnoty Kościelnej, Kościoła Rzymskokatolickiego i Kościoła Starokatolickiego Mariawitów. Studenci nabywają również umiejętności praktycznych w interpretacji najważniejszych dokumentów programowych starokatolicyzmu odnoszących się do zasad wiary i dążeń ekumenicznych. Bloki tematyczne realizowane na zajęciach są następujące: 1.Wiadomości wstępne o starokatolicyzmie 2.Kościół Utrechcki w Holandii jako Kościół Matka Kościołów starokatolickich 3.Sobór Watykański I (1869-1870) jako bezpośrednia przyczyna powstania starokatolicyzmu w krajach niemieckich i romańskich 4.Kościół Starokatolicki w Niemczech 5.Kościół Chrześcijańskokatolicki Szwajcarii 6.Kościół Starokatolicki w Austrii 7.Kościół Starokatolicki w Czechosłowacji, Czechach i na Słowacji 8.Kościół Starokatolicki w Jugosławii i Chorwacji 9.Polski Narodowy Kościół Katolicki w Stanach Zjednoczonych Ameryki i Kanadzie 10.Kościół Polskokatolicki w Polsce 11.Mariawityzm polski 12.Utworzenie, struktura i zasady Unii Utrechckiej 13.Stosunek Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej do innych Kościołów chrześcijańskich |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kuery U., Kościół starokatolicki. Historia, nauka, dążenia, Tłumaczenie i opracowanie naukowe pod kierunkiem bpa prof. dr. hab. Wiktora Wysoczańskiego, Warszawa 1996. Mazur K., Mariawityzm w Polsce, Kraków 1991. Piątek T. i J., Starokatolicyzm, Warszawa 1987. Rybak S., Mariawityzm. Dzieje i współczesność, Warszawa 2011. Włodarski S., Historia Kościoła Polskokatolickiego do 1946 r., t. I, Warszawa 1964. Wysoczański W. Kościoły starokatolickie w Polsce, Kalendarz Katolicki na rok zwyczajny 1977,Warszawa 1977, s. 169-185. Wysoczański W., Kościoły starokatolickie zrzeszone w Unii Utrechckiej, Kalendarz Katolicki na rok zwyczajny 1975, Warszawa 1975, s. 80-104. Wysoczański W., Polski nurt starokatolicyzmu, Warszawa 1977. Wysoczański W., Starokatolicyzm w Szwajcarii. Powstanie, rozwój i stan obecny, Kalendarz Katolicki na rok zwyczajny 1974, Warszawa 1974, s. 9-13. Literatura pomocnicza: Adamus-Darczewska K., Kościół polskokatolicki, społeczne warunki jego powstania i działalności na wsi, Wrocław - Warszawa - Kraków 1967. Kubiak H., Polski Narodowy Kościół Katolicki w Stanach Zjednoczonych Ameryki w latach 1897-1965. Jego społeczne uwarunkowania i społeczne funkcje, Warszawa 1970. Warchoł E., Polski Narodowy Kościół Katolicki w Polsce (1922-1952), Radom 1995. Warchoł E., Starokatolicki Kościół Mariawitów w okresie II Rzeczypospolitej, Sandomierz 1997. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K1_W01 - zna i rozumie genezę i historyczny rozwój teologii starokatolickiej zna i rozumie metodologiczne powiązania teologii starokatolickiej z innymi naukami humanistycznymi (filozofia, psychologia, socjologia, nauki historyczne) K1_W02 - ma podstawową wiedzę na temat bieżącego stanu badań w teologii starokatolickiej zna i rozumie różne kierunki i towarzyszące im problemy w rozwoju współczesnej teologii starokatolickiej zna w zaawansowanym stopniu stan badań wybranej problematyki z zakresu teologii starokatolickiej K1_W07 - ma uporządkowana wiedze o historycznym rozwoju nurtów teologii starokatolickiej zna i rozumie zależności zachodzące miedzy dogmatyka starokatolicka i egzegezą i teologia biblijną K1_W08 - zna i rozumie w stopniu podstawowym genezę i historyczny rozwój teologii starokatolickiej zna i rozumie w stopniu podstawowym metodologiczne powiązania teologii starokatolickiej z innymi naukami humanistycznymi (nauki językowe, filozofia, psychologia, socjologia, nauki historyczne) ma podstawową wiedzę na temat elementów pracy źródłoznawczej, w tym krytyki źródeł oraz metodologii nauk historycznych ma podstawową wiedze o warsztacie historii dogmatów i teologii w kontekście warsztatów nauk historycznych Umiejętności: K1_U04 - potrafi w zakresie podstawowym dokonywać krytyki źródeł i stosowanych w nich technik retorycznych oraz ujawniać powiązania między źródłami i celowość takich zabiegów u producentów źródeł K1_U05 - potrafi formułować w mowie i piśmie podstawowe interpretacje tekstów źródłowych oraz stawiać tezy z zakresu teologii starokatolickiej umie dostrzec i skomentować w zakresie podstawowym powiązania źródeł i produkujących je instytucji K1_U09 - potrafi brać udział w dyskusji teologicznej, krytycznie oceniając różne stanowiska i prezentując własne pomysły wsparte właściwą argumentacją Kompetencje społeczne: K1_K02 - - interesuje się współczesnymi koncepcjami, kierunkami i rozwiązaniami w zakresie teologii starokatolickiej oraz ich realnym wpływem na życie społeczno-religijne i kulturalne K1_K06 - ma świadomość znaczenia politycznego i światowego dziedzictwa teologicznego zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym, dla rozwoju kulturowego i społecznego oraz dba o ich dziedzictwo |
Metody i kryteria oceniania: |
a)Metody weryfikacji efektów uczenia się: -egzamin pisemny - W01, W07 -opracowanie dwóch referatów, po jednym w każdym semestrze W02, W08, U04 -aktywny udział w dyskusji - U09 -czynny udział w ćwiczeniach - U05 b)Kryteria oceniania: W semestrze zimowym studenci otrzymują zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz 1 referatu liczącego od 6 do 10 stron. W semestrze letnim studenci uzyskują zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz końcowego egzaminu ustnego, składającego się z 4 pytań erudycyjno-problemowych, ocenianych od 0 do 10 punktów każdy; maksymalna liczba punktów wynosi 40; do zdania egzaminu należy otrzymać powyżej 50% punków. Kryteria oceniania egzaminu końcowego na poszczególne stopnie są następujące: -35-40 punktów - ocena bardzo dobra w przypadku posiadania przez studenta specjalistycznej wiedzy na temat starokatolicyzmu. -34-25 punktów - ocena dobra w przypadku posiadania przez studenta gruntownej wiedzy na temat starokatolicyzmu. -24-20 punktów - ocena dostateczna w przypadku posiadania przez studenta podstawowej wiedzy na temat starokatolicyzmu. -0-19 punktów - ocena niedostateczna w przypadku nie posiadania przez studenta podstawowej wiedzy na temat starokatolicyzmu. Kryteria oceniania referatów semestralnych są następujące: -Brak zaliczenia referatu w przypadku błędnej struktury pracy, niedostatecznej wiedzy studenta na przedstawiony temat oraz pominięcia bibliografii. -Zaliczenie referatu w przypadku prawidłowej struktury pracy oraz podstawowej, gruntownej lub specjalistycznej wiedzy studenta na przedstawiony temat, a także uwzględnienia bibliografii. Student posiadający zgodę Dziekana Wydziału Teologicznego ChAT na Indywidualną organizację studiów ma obowiązek na początku roku akademickiego zgłosić się do wykładowcy w celu ustalenia charakteru i porządku pracy oraz warunków formalnych i merytorycznych uzyskania zaliczenia i oceny końcowej na egzaminie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Borys Przedpełski | |
Prowadzący grup: | Borys Przedpełski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia z zakresu rodowodu, dziejów, nauki i dążeń starokatolicyzmu. Studenci nabierają umiejętności w interpretacji tekstów źródłowych Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej. |
|
Pełny opis: |
Na wykładach i ćwiczeniach studenci poznają genezę, dzieje, naukę i dążenia starokatolicyzmu. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z przyczynami i warunkami powstania Kościołów należących do trzeciego nurtu starokatolicyzmu oraz historią i rozwojem Kościołów starokatolickich zorganizowanych w Ameryce Północnej i państwach Europy Środkowo-Wschodniej. Studenci nabywają również umiejętności w interpretacji podstawowych tekstów programowych Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego w USA i Kanadzie, Kościoła Polskokatolickiego w Polsce oraz dwóch polskich Kościołów mariawickich: Kościoła Starokatolickiego Mariawitów i Kościoła Katolickiego Mariawitów. Bloki tematyczne realizowane na zajęciach w semestrze letnim: 1.Kościół Starokatolicki w Czechosłowacji, Czechach i na Słowacji 2.Kościół Starokatolicki w Jugosławii i Chorwacji 3.Polski Narodowy Kościół Katolicki w USA i Kanadzie 4.Kościół Polskokatolicki w Polsce 5.Mariawityzm polski 6.Utworzenie, struktura i zasady Unii Utrechckiej 7.Stosunek Kościołów starokatolickich Unii Utrechckiej do innych Kościołów chrześcijańskich: prawosławnego, anglikańskiego, rzymskokatolickiego, luterańskiego i ewangelicko-reformowanego |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kuery U., Kościół starokatolicki. Historia, nauka, dążenia, Tłumaczenie i opracowanie naukowe pod kierunkiem bpa prof. dr. hab. Wiktora Wysoczańskiego, Warszawa 1996. Mazur K., Mariawityzm w Polsce, Kraków 1991. Piątek T. i J., Starokatolicyzm, Warszawa 1987. Rybak S., Mariawityzm. Dzieje i współczesność, Warszawa 2011. Włodarski S., Historia Kościoła Polskokatolickiego do 1946 roku, t. 1, Warszawa 1964. Wysoczański W., Kościoły starokatolickie w Polsce, Kalendarz Katolicki na rok zwyczajny 1977, Warszawa 1977, s. 169-185. Wysoczański W., Kościoły starokatolickie zrzeszone w Unii Utrechckiej, Kalendarz Katolicki na rok zwyczajny 1975, Warszawa 1975, s. 80-104. Wysoczański W., Polski nurt starokatolicyzmu, Warszawa 1977. Wysoczański W., Starokatolicyzm w Szwajcarii. Powstanie, rozwój i stan obecny, Kalendarz Katolicki na rok zwyczajny 1974, Warszawa 1974, s. 9-13. Literatura pomocnicza: Adamus-Darczewska K., Kościół polskokatolicki, społeczne warunki jego powstania i działalności na wsi, Wrocław - Warszawa - Kraków 1967. Kubiak H., Polski Narodowy Kościół Katolicki w Stanach Zjednoczonych Ameryki w latach 1897-1965. Jego społeczne uwarunkowania i społeczne funkcje, Warszawa 1970. Warchoł E., Polski Narodowy Kościół Katolicki w Polsce (1922-1952), Radom 1995. Warchoł E., Starokatolicki Kościół Mariawitów w okresie II Rzeczypospolitej, Sandomierz 1997. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.