Katechetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Tprot-K6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Katechetyka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego planowania, organizacji i prowadzenia lekcji religii. Zajęcia mają charakter warsztatów katechetycznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest zastosowanie przez studentów poznanych komponentów procesu dydaktycznego w celu odpowiedniego ich włączenia do prowadzonej lekcji religii. Studenci w wyniku zajęć winni nabyć umiejętność poprawnego prowadzenia lekcji religii. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć ćwiczone będą umiejętności: 1. Prowadzenie lekcji religii z dostosowaniem do wieku ucznia. 2. Prowadzenie lekcji religii z uwzględnieniem możliwości intelektualnych ucznia oraz innych specjalnych potrzeb edukacyjnych. 3. Prowadzenie lekcji na podstawie autorskiego scenariusza zajęć, według koncepcji tematyczno-problemowej - warsztat. 3. Prowadzenie lekcji na podstawie autorskiego scenariusza zajęć, według koncepcji heremeneutyczno-egzystencjalnej - warsztat. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K1_W13 - zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; zna podstawę programową religii protestanckiej, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych; UMIEJĘTNOŚCI K1_U13 - potrafi projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym, religijnym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1_K03 - wykazuje wrażliwość na problemy i potrzeby społeczne i religijne różnych środowisk, jest gotowy do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu i do inicjowania działań na rzecz dobra dzieci i osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski, współpracując z otoczeniem oraz wyspecjalizowanymi instytucjami i organizacjami edukacyjnymi, społecznymi i kościelnymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: Ukierunkowana obserwacja lekcji, Praca z arkuszem obserwacji zajęć, Praktyczne zastosowanie komponentów procesu kształcenia w prowadzonej przez Studenta lekcji Kryteria oceniania: Obecność oraz aktywność podczas zajęć obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) 30%. Przeprowadzenie lekcji według autorskiego scenariusza zajęć - 70%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-22 - 2024-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Bednarz | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bednarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Bednarz E., Przewodnik metodyczny dla nauczyciela katechety, Cieszyn 2007. Bernacka D., Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia, Warszawa 2001. Eleanor A., Daniel, Elementarz chrześcijańskiego nauczyciela, Warszawa 1999. Metody aktywizujące w katechezie, red. Zb. Barciński, J. Wójcik, Lublin 1999. Marek Z., Biblia w katechetycznej posłudze słowa, Kraków 1998. Lawrence O. Richards, Służba dzieciom, Warszawa 2002. Śnieżyński M., Metody wielostronnego nauczania i uczenia się, Gorzów Wlkp. 1999. Topa D., Gry sprawdzające – metody kontroli w katechezie, Kraków 1994. Zaczyński W., Uczenie się przez przeżywanie. Rzecz o teorii wielostronnego kształcenia, Warszawa 1990. Zaczyński W., Metody nauczania, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. M. Godlewski, S. Krawcewicz, J. Wołczyk, T. Wujek, PWN, Warszawa 1978, s. 572. Literatura uzupełniająca: Ferraro B., Historie. Katecheza w opowiadaniach, Warszawa 2003. Griesbeck J., Zabawy uczące współzawodnictwa i wygrywania, Kielce 2004. Werner S., Zagadki biblijne, Warszawa 1997. Vopel K.W., Zabawy interakcyjne, Kielce 1999. Vopel K.W., Gry i zabawy ruchowe dla dzieci (cz. 1-6), Kielce 1999. *Podstawowe dla danego tematu pozycje bibliograficzne są podawane podczas zajęć |
|
Uwagi: |
Metody pracy: Ukierunkowana obserwacja lekcji, Praca z arkuszem obserwacji zajęć, praktyczne zastosowanie komponentów procesu kształcenia w prowadzonej przez Studenta lekcji Kryteria oceniania: Obecność na zajęciach obowiązkowa oraz czynna aktywność (dopuszczalne dwie nieobecności) 30%. . Przeprowadzenie lekcji według autorskiego scenariusza zajęć - 70%. Na ocenę końcową składa się (Bilans punktów ECTS - 2 pkt): Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz bieżąca ocena zaangażowania w ćwiczenia (0,5 pkt ECTS) Zaliczenie projektu własnego studenta - Przeprowadzenie lekcji według autorskiego scenariusza zajęć - (1,5 pkt ECTS) |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.