Katechetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Tprot-K4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Katechetyka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego planowania, organizacji i prowadzenia lekcji religii, w tej części zajęć - ze szczególnym uwzględnieniem metod i środków dydaktycznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami procesu dydaktycznego podczas lekcji religii (metody pracy; środki dydaktyczne i formy pracy) w celu odpowiedniego ich zastosowania podczas planowania lekcji religii. Studenci w wyniku zajęć winni nabyć umiejętność poprawnego planowania lekcji religii z zastosowaniem odpowiednich komponentów procesu dydaktycznego, z uwzględnieniem indywidualnych możliwości ucznia, w tym ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W czasie realizacji przedmiotu szczególnej uwadze zostaną poddane metody i środki dydaktyczne adekwatnie dobierane do celów kształcenia, z uwzględnieniem wieku i możliwości psychofizycznych ucznia. |
Pełny opis: |
Do zakresu treści programowych zalicza się następujące tematy: 1. Katechetyka szczegółowa: pojęcie i przedmiot. Cele i zadania katechetyki. 2. Teorie dydaktyczne a problematyka celów i treści kształcenia w katechezie. 3. Podstawa programowa katechezy zielonoświątkowej i programy nauczania religii dla poszczególnych etapów kształcenia. Konstruowanie programów autorskich. Projektowanie procesu kształcenia /rozkłady materiału, plany wynikowe, kryteria ocen z religii/. 4. Zasady dydaktyczne w procesie katechetycznym. Omówienie trzynastu zasad dydaktycznych ze szczególnym podkreśleniem zasady świadomego i wielostronnie aktywnego uczestnictwa uczniów 5. Cele nauczania jako składnik procesu dydaktyczno-wychowawczego. Cele ogólne /pośrednie/ i szczegółowe /operacyjne/. Kryteria pisania szczegółowych celów nauczania. Schemat taksonomii celów nauczania. 6. Klasyfikacja metod nauczania i uczenia się oparta na teorii kształcenia wielostronnego M. Śnieżyńskiego. Tok podający, problemowy, eksponujący i praktyczny oraz odpowiadające im metody. 7. Dobór składników procesu dydaktycznego do wieku i możliwości intelektualnych ucznia. 8. Możliwości intelektualne ucznia a dobór składnik procesu edukacyjnego. 9. Praca katechetyczna z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: uczeń z niepełnosprawnością intelektualną; ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera; z innymi SPE. 10. Edukacja religijna w inkluzyjnym procesie kształcenia. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K1_W02 - zna i rozumie miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych; K1_W14 - zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania (metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia), a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć; UMIEJĘTNOŚCI K1_U01 - potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej; K1_U12 - potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów oraz dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów oraz merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1_K02 - jest gotów do podejmowania działań badawczych i adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, metody problemowego kształcenia wykorzystane poprzez ćwiczenia; praca z książką Kryteria oceniania Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz aktywny udział w ćwiczeniach - 40%. Zaprezentowanie podczas zajęć metody kształcenia wraz z towarzyszącymi jej środkami dydaktycznymi w odniesieniu do celów kształcenia - 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-24 - 2023-06-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Bednarz | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bednarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Bednarz E., Przewodnik metodyczny dla nauczyciela katechety, Cieszyn 2007. Bernacka D., Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia, Warszawa 2001. Eleanor A., Daniel, Elementarz chrześcijańskiego nauczyciela, Warszawa 1999. Metody aktywizujące w katechezie, red. Zb. Barciński, J. Wójcik, Lublin 1999. Marek Z., Biblia w katechetycznej posłudze słowa, Kraków 1998. Lawrence O. Richards, Służba dzieciom, Warszawa 2002. Śnieżyński M., Metody wielostronnego nauczania i uczenia się, Gorzów Wlkp. 1999. Topa D., Gry sprawdzające – metody kontroli w katechezie, Kraków 1994. Zaczyński W., Uczenie się przez przeżywanie. Rzecz o teorii wielostronnego kształcenia, Warszawa 1990. Zaczyński W., Metody nauczania, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. M. Godlewski, S. Krawcewicz, J. Wołczyk, T. Wujek, PWN, Warszawa 1978, s. 572. Literatura uzupełniająca: Ferraro B., Historie. Katecheza w opowiadaniach, Warszawa 2003. Griesbeck J., Zabawy uczące współzawodnictwa i wygrywania, Kielce 2004. Werner S., Zagadki biblijne, Warszawa 1997. Vopel K.W., Zabawy interakcyjne, Kielce 1999. Vopel K.W., Gry i zabawy ruchowe dla dzieci (cz. 1-6), Kielce 1999. *Podstawowe dla danego tematu pozycje bibliograficzne są podawane podczas zajęć |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz aktywny udział w ćwiczeniach - 40%. Zaprezentowanie metody kształcenia wraz z towarzyszącymi jej środkami dydaktycznymi w odniesieniu do celów kształcenia - 60% Na ocenę końcową składa się (Bilans punktów ECTS - 2 pkt): Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz bieżąca ocena zaangażowania w ćwiczenia (1 pkt ECTS) Zaliczenie projektu własnego studenta (Zaprezentowanie metody kształcenia wraz z towarzyszącymi jej środkami dydaktycznymi w odniesieniu do celów kształcenia) (1 pkt ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-22 - 2024-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Bednarz | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bednarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Bednarz E., Przewodnik metodyczny dla nauczyciela katechety, Cieszyn 2007. Bernacka D., Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia, Warszawa 2001. Eleanor A., Daniel, Elementarz chrześcijańskiego nauczyciela, Warszawa 1999. Metody aktywizujące w katechezie, red. Zb. Barciński, J. Wójcik, Lublin 1999. Marek Z., Biblia w katechetycznej posłudze słowa, Kraków 1998. Lawrence O. Richards, Służba dzieciom, Warszawa 2002. Śnieżyński M., Metody wielostronnego nauczania i uczenia się, Gorzów Wlkp. 1999. Topa D., Gry sprawdzające – metody kontroli w katechezie, Kraków 1994. Zaczyński W., Uczenie się przez przeżywanie. Rzecz o teorii wielostronnego kształcenia, Warszawa 1990. Zaczyński W., Metody nauczania, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. M. Godlewski, S. Krawcewicz, J. Wołczyk, T. Wujek, PWN, Warszawa 1978, s. 572. Literatura uzupełniająca: Ferraro B., Historie. Katecheza w opowiadaniach, Warszawa 2003. Griesbeck J., Zabawy uczące współzawodnictwa i wygrywania, Kielce 2004. Werner S., Zagadki biblijne, Warszawa 1997. Vopel K.W., Zabawy interakcyjne, Kielce 1999. Vopel K.W., Gry i zabawy ruchowe dla dzieci (cz. 1-6), Kielce 1999. *Podstawowe dla danego tematu pozycje bibliograficzne są podawane podczas zajęć |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz aktywny udział w ćwiczeniach - 40%. Zaprezentowanie metody kształcenia wraz z towarzyszącymi jej środkami dydaktycznymi w odniesieniu do celów kształcenia - 60% Na ocenę końcową składa się (Bilans punktów ECTS - 2 pkt): Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz bieżąca ocena zaangażowania w ćwiczenia (1 pkt ECTS) Zaliczenie projektu własnego studenta (Zaprezentowanie metody kształcenia wraz z towarzyszącymi jej środkami dydaktycznymi w odniesieniu do celów kształcenia) (1 pkt ECTS) |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.