Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-S1-Tprot-E5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta wiedzy na temat podstawowych pojęć z zakresu etyki teologicznej, teologicznych uzasadnień etyki, modeli i norm etyki teologicznej oraz zdobycie umiejętności interpretacji tekstów z zakresu etyki teologicznej.

Pełny opis:

Celem wykładu w pierwszym semestrze jest przedstawienie takich zagadnień z zakresu etyki teologicznej jak: podstawowe pojęcia z zakresu etyki; teologiczne uzasadnienia etyki; cechy etyki biblijnej i zastosowanie Biblii w etyce teologicznej; współczesne modele etyki teologicznej (etyka charakteru, etyka prawa naturalnego, etyka Bożych przykazań, etyka sytuacyjna).

Celem ćwiczeń jest zdobycie przez studentów podstawowych umiejętności interpretacji tekstów z zakresu etyki teologicznej.

Literatura:

Do wykładu:

Andersen S., Wprowadzenie do etyki, Warszawa 2003.

Benedyktowicz Witold, Co powinniśmy czynić. Zarys ewangelickiej etyki teologicznej, Warszawa 19932.

Jacórzyński W., Joseph Fletcher i agapizm, czyli: „kochaj i rób, co chcesz”, w: Etyka 26 (1993), s. 61-72.

Wichrowski M., Dialog pomiędzy agapistą a kodeksualistą, w: Etyka 26 (1993), s. 83-86.

Wojciechowski M., Etyka Biblii, Kraków 2009

Do ćwiczeń:

Bonhoeffer D., Naśladowanie, tłum. J. Kubaszczyk, Poznań 1997.

Lewis C. S., Cztery miłości, przeł. M. Wańkiewiczowa, Warszawa 1968.

Niebuhr H. R., Chrystus i kultura, przeł. A. Pawelec, Kraków 1996.

Literatura uzupełniająca:

Bonhoeffer D., Wybór pism, oprac. A. Morawska, Warszawa 1970.

Bourke V. J., Historia etyki, przeł. A. Białek, Toruń 1994.

Ferguson S. B., Kazanie na górze. Królestwo życia w upadłym świecie, Włocławek 1998.

Frey Ch., Etyka protestantyzmu od reformacji do czasów współczesnych, Kraków 1991.

Fuchs J., Teologia moralna, PAX, Warszawa 1974.

Geisler N., Etyka chrześcijańska, tłum. N. Modnicka, Katowice 1998.

Gorczyca J., SJ, Chrystus i ethos. Szkic o etyce filozoficznej w kondycji chrześcijańskiej, Kraków 1998.

Hintz M., Etyka ewangelicka i jej wymiar eklezjalny. Studium historyczno-systematyczne, Warszawa 2007.

Jan Paweł II, Vertatis Splendor (encyklika)

Lewis C. S., O wierze i moralności chrześcijańskiej, przeł. M. Ponińska, Warszawa 1968, część III.

Moralność chrześcijańska (seria: Kolekcja Communio), Pallottinum, Poznań-Warszawa 1987.

Muszyński H., Dziesięć słów. Pytania współczesnego człowieka o Dekalog, Gniezno 1995.

O’Keefe M., Etyka a duchowość, WAM, Kraków 1998.

Olejnik S., Teologia moralna fundamentalna, Włocławek 1998.

Schnackenburg R., Nauka moralna Nowego Testamentu, przeł. F. Dylewski, Warszawa 1983.

Spór o uczciwość wobec Boga, Praca zbiorowa, Warszawa 1966

Szostek A., Pogadanki z etyki, Częstochowa 1998.

Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002

Vardy P., Grosch P., Etyka. Problemy o poglądy, Poznań 1995.

Wojtyła K., Elementarz etyczny, Lublin 1983.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K1_W01 zna i rozumie w stopniu podstawowym genezę i historyczny rozwój etyki teologicznej,

zna rozwój etyki teologicznej oraz metodologiczne powiązania z innymi naukami humanistycznymi (filozofia, nauki biologiczne, prawne, polityczne, ekonomiczne)

K1_W02 zna na poziomie podstawowym terminologię z zakresu pojęciowości etyki teologicznej, także w języku obcym

K1_W05 ma wiedzę o wzajemnych relacjach pomiędzy etyką teologiczną a głównymi kierunkami teologicznymi

zna i rozumie w stopniu podstawowym związki pomiędzy etyką teologiczną a głównymi kierunkami i szkołami teologicznymi

Umiejętności:

K1_U03 na podstawie wiedzy z dogmatyki i etyki teologicznej formułuje i argumentuje na poziomie podstawowym hipotezy dotyczące etyki teologicznej

K1_U04 wykorzystuje wiedzę na temat poszczególnych nurtów w etyce teologicznej do interpretacji na poziomie podstawowym tekstów należących do tej dyscypliny teologii

analizuje w zakresie podstawowym inne interpretacje oparte na różnych argumentacjach

K1_U05 rozpoznaje i rozumie w stopniu podstawowym wpływ okoliczności historyczno-społecznych na powstawanie tekstów i koncepcji z zakresu etyki teologicznej, a także interpretację i formułowanie tez z zakresu tej subdyscypliny teologicznej

potrafi rozpoznać i rozumie w stopniu podstawowym wpływ tekstów z zakresu etyki teologicznej, ich interpretacji i teologii na procesy historyczno-społeczne

Kompetencje społeczne:

K1_K01 zna zakres posiadanej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego

K1_K03 identyfikuje problemy etyczne związane z własną pracą zawodową, aktywnie współdziała w rozwiązywaniu problemów

Metody i kryteria oceniania:

a) Metody weryfikacji efektów uczenia się

- ocena jakości dyskursu prowadzonego w trakcie ćwiczeń - U03, U04, U05

b) Kryteria oceniania

Zaliczenie wykładu na podstawie obecności.

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności oraz aktywności i jakości wypowiedzi w trakcie ćwiczeń.

Dopuszczalne są po dwie nieobecności dla ćwiczeń i wykładów. Pozostałe należy usprawiedliwić (usprawiedliwienie lekarskie, sądowe lub z uczelni).

Student posiadający zgodę na Indywidualną organizację studiów (IOS) obowiązkowo na początku roku akademickiego / cyklu zgłasza się do nauczyciela akademickiego w celu ustalenia indywidualnego toku pracy i zasad uzyskania zaliczeń (oraz przystąpienia do egzaminu).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Józefowicz
Prowadzący grup: Tomasz Józefowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Józefowicz
Prowadzący grup: Tomasz Józefowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0 (2022-12-09)