Psychologia etapów edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-Tpes-PsEE2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia etapów edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: 1.zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i zagadnieniami z zakresu psychologii ogólnej, wychowawczej, rozwojowej i społecznej, 2.zdobycie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w pracy nauczyciela na poszczególnych etapach edukacyjnych. |
Pełny opis: |
1.Podczas zajęć zostaną omówione i poddane analizie w formie ćwiczeń podstawowe teorie i prawidłowości psychologiczne, których znajomość może okazać się przydatna w procesie nauczania i wychowywania uczniów na poszczególnych etapach edukacyjnych. 2.Przedstawione zostaną podstawowe informacje dotyczące prawidłowości rozwojowych dzieci na etapie przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz na etapie edukacji młodzieży w okresie adolescencji. 3. Zaakcentowana zostanie wiedza dotycząca procesów przekazywania i nabywania wiedzy, komunikacji interpersonalnej, funkcjonowania w grupie, motywacji, pamięci, uwagi, inteligencji, kanałów zmysłowych, twórczości, mechanizmów oceniania, spostrzegania i wpływu społecznego oraz związku między dobrostanem psychicznym i fizycznym, w tym psychologiczne podstawy wybranych trudności szkolnych. 4. W trakcie ćwiczeń wskazywane będą możliwości zastosowania prezentowanych informacji w praktyce szkolnej. 5. pozyskanie podstawowych umiejętności terapeutycznych w pracy nauczyciela 6.pozyskanie umiejętności dotyczących rozwiazywania sytuacji trudnych w tym konfliktowych oraz związanych z zagrożeniem bezpieczeństwa ucznia 7 pozyskanie umiejętności z zakresu właściwego śledzenia i reagowania w poszczególnych fazach rozwoju grupy i wyłaniających się ról grupowych 8. pozyskanie umiejętności w zakresie udzielania wsparcia i wzmacniania rozwoju i zasobów ucznia. 9. zdobycie podstawowych umiejętności pracy z dzieckiem wymagających szczególnych form wsparcia i pomocy ze strony nauczyciela 10. zrozumienie roli nauczyciela w rozwoju dziecka, próba określenia swoich zasobów i deficytów w tym obszarze. 11. etyka zawodu nauczyciela - wiedza i umiejętności w tym zakresie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: David R. Schaffer, K. Kipp (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Harmonia Universalis. Rozdz. 6 (Rozwój poznawczy…, s. 236-280), rozdz. 15 (Kontekst rozwoju II: rówieśnicy, szkoła i technologia, s. 616-647). P. Żak (red.) (2016). „Mądre i pożyteczne. Jak psychologia pomaga żyć”, Wyd. Charaktery, Kielce (wybrane rozdziały). Literatura uzupełniająca: Brzezińska A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP. (wybrane treści), Jerzak M. (red.) (2016). "Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość", Wyd. PWN (wybrane rozdziały). Zimbardo, P. (2006). Psychologia i życie Wyd. PWN, rozdziały: Motywacja, s. 354-381, Emocje, stres i zdrowie, s. 386-424, Procesy społeczne, społeczeństwo i kultura, s. 564-596. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI K_W18 zna podstawowe pojęcia psychologii, posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych, ma podstawową wiedzę na temat wychowania i kształcenia w aspekcie psychologicznym K_W19 ma wiedzę na temat projektowania działań psychologicznych w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych, ma wiedzę na temat podmiotów działalności psychologicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) oraz na temat specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi K_U01 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w celu analizowania i interpretowania sytuacji pedagogicznych K_U13 posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w grupie uczniów K_U17 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi, posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi K_K02 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych w środowisku społecznym K_K03 ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć - obecność na zajęciach - prezentacja multimedialna na wybrany temat (projekt grupowy lub indywidualny). |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: 1,5 ECTS - 45 godzin kontaktowych; 0,5 ECTS - czytanie wskazanej lektury; 0,5 ECTS -przygotowanie prezentacji multimedialnej; METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Nauczanie frontalne, prezentacja multimedialna, dyskusja, ćwiczenia - zajęcia warsztatowe, psychoedukacja. Końcowa ocena z przedmiotu wystawiona na podstawie: - obecności na zajęciach - aktywności i zaangażowania w trakcie zajęć - przygotowanej pracy w formie prezentacji multimedialnej pracy na wskazany przez prowadzącego temat. METODY I KRYTERIA OCENIANIA: wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, ćwiczenia - zajęcia warsztatowe. 2. Ocena postępów uczenia się. • Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce w ramach spotkań indywidualnych oraz za pośrednictwem USOS oraz maila służbowego w domenie chat.edu.pl • Nauczyciel wyznacza sposób i termin konsultacji indywidualnych. Ocena końcowa z przedmiotu na podstawie: obecności aktywności i zaangażowania, przygotowania pracy prezentowanej i omawianej w trakcie zajęć na temat zaproponowany przez prowadzącego. W indywidualnych przypadkach możliwość wyznaczenia dodatkowej pracy w celu uzyskania zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-24 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Paszta | |
Prowadzący grup: | Joanna Paszta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-22 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Paszta | |
Prowadzący grup: | Joanna Paszta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna.