Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia etapów edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-S1-Tpes-PsEE2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia etapów edukacyjnych
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest:

1.zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i zagadnieniami z zakresu psychologii ogólnej, wychowawczej, rozwojowej i społecznej,

2.zdobycie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w pracy nauczyciela na poszczególnych etapach edukacyjnych.

Pełny opis:

Edukacja odgrywa kluczową rolę w całym życiu jednostki, dostarczając narzędzi umożliwiających rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny. Nowoczesne podejścia pedagogiczne uwzględniają indywidualne potrzeby rozwojowe, wspierając nie tylko akwizycję wiedzy, ale także rozwój kompetencji interpersonalnych i adaptacyjnych.Zajęcia mają na celu przekazanie informacji na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, w kontekście procesów psychologicznych, które powiazane są z uczeniem się i wychowaniem. Pozwoli to studentom na rozumienie znaczenia rozwoju na róznych etapach kształcenia, charakteryzowania zjawisk i procesów powiązanych z wychowaniem, edukacją i czynnikami społecznymi odgrywającymi rolę w rozwoju.

Część wykładowa:

Rozwój człowieka w ciągu życia: istota, charakterystyka oraz procesy rozwojowe w kontekście edukacji

Rozwój człowieka jest złożonym, dynamicznym procesem obejmującym zmiany biologiczne, psychiczne i społeczne zachodzące od narodzin aż do późnej starości. W kontekście edukacji, szczególnie istotne są okresy dzieciństwa, adolescencji oraz wczesnej dorosłości, gdyż to w tych fazach jednostka nabywa kluczowe kompetencje intelektualne, emocjonalne i społeczne.

Część ćwiczeniowa:

Utrwalanie wiedzy przekazywanej na wykładach. Ćwiczenia kształtujące umiejetności analizowania procesów edukacyjnych i wychowawczych z uwzglednieniem wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej, społecznej, poznawczej i ogólnej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

David R. Schaffer, K. Kipp (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Harmonia Universalis. Rozdz. 6 (Rozwój poznawczy…, s. 236-280), rozdz. 15 (Kontekst rozwoju II: rówieśnicy, szkoła i technologia, s. 616-647).

P. Żak (red.) (2016). „Mądre i pożyteczne. Jak psychologia pomaga żyć”, Wyd. Charaktery, Kielce (wybrane rozdziały).

Literatura uzupełniająca:

Brzezińska A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP. (wybrane treści),

Jerzak M. (red.) (2016). "Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość", Wyd. PWN (wybrane rozdziały).

Zimbardo, P. (2006). Psychologia i życie Wyd. PWN, rozdziały: Motywacja, s. 354-381, Emocje, stres i zdrowie, s. 386-424, Procesy społeczne, społeczeństwo i kultura, s. 564-596.

Efekty uczenia się:

WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI

K_W18 zna podstawowe pojęcia psychologii, posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych, ma podstawową wiedzę na temat wychowania i kształcenia w aspekcie psychologicznym

K_W19 ma wiedzę na temat projektowania działań psychologicznych w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych, ma wiedzę na temat podmiotów działalności psychologicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) oraz na temat specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

K_U01 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w celu analizowania i interpretowania sytuacji pedagogicznych

K_U13 posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w grupie uczniów

K_U17 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi, posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

K_K02 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych w środowisku społecznym

K_K03 ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów

METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć

- obecność na zajęciach

- prezentacja multimedialna na wybrany temat (projekt grupowy lub indywidualny).

Metody i kryteria oceniania:

BILANS PUNKTÓW ECTS: 1,5 ECTS - 45 godzin kontaktowych; 0,5 ECTS - czytanie wskazanej lektury; 0,5 ECTS -przygotowanie prezentacji multimedialnej;

METODY I KRYTERIA OCENIANIA:

Nauczanie frontalne, prezentacja multimedialna, dyskusja, ćwiczenia - zajęcia warsztatowe, psychoedukacja.

Końcowa ocena z przedmiotu wystawiona na podstawie:

- obecności na zajęciach

- aktywności i zaangażowania w trakcie zajęć

- przygotowanej pracy w formie prezentacji multimedialnej pracy na wskazany przez prowadzącego temat.

METODY I KRYTERIA OCENIANIA:

wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, ćwiczenia - zajęcia warsztatowe.

2. Ocena postępów uczenia się.

• Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce w ramach spotkań indywidualnych oraz za pośrednictwem USOS oraz maila służbowego w domenie chat.edu.pl

• Nauczyciel wyznacza sposób i termin konsultacji indywidualnych.

Ocena końcowa z przedmiotu na podstawie: obecności aktywności i zaangażowania, przygotowania pracy prezentowanej i omawianej w trakcie zajęć na temat zaproponowany przez prowadzącego. W indywidualnych przypadkach możliwość wyznaczenia dodatkowej pracy w celu uzyskania zaliczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-20 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wojtowicz
Prowadzący grup: Ewa Wojtowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Edukacja odgrywa kluczową rolę w całym życiu jednostki, dostarczając narzędzi umożliwiających rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny. Nowoczesne podejścia pedagogiczne uwzględniają indywidualne potrzeby rozwojowe, wspierając nie tylko akwizycję wiedzy, ale także rozwój kompetencji interpersonalnych i adaptacyjnych.Zajęcia mają na celu przekazanie informacji na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, w kontekście procesów psychologicznych, które powiazane są z uczeniem się i wychowaniem. Pozwoli to studentom na rozumienie znaczenia rozwoju na róznych etapach kształcenia, charakteryzowania zjawisk i procesów powiązanych z wychowaniem, edukacją i czynnikami społecznymi odgrywającymi rolę w rozwoju.

Pełny opis:

Część wykładowa:

Rozwój człowieka w ciągu życia: istota, charakterystyka oraz procesy rozwojowe w kontekście edukacji

Rozwój człowieka jest złożonym, dynamicznym procesem obejmującym zmiany biologiczne, psychiczne i społeczne zachodzące od narodzin aż do późnej starości. W kontekście edukacji, szczególnie istotne są okresy dzieciństwa, adolescencji oraz wczesnej dorosłości, gdyż to w tych fazach jednostka nabywa kluczowe kompetencje intelektualne, emocjonalne i społeczne.

Część ćwiczeniowa:

Utrwalanie wiedzy przekazywanej na wykładach. Ćwiczenia kształtujące umiejetności analizowania procesów edukacyjnych i wychowawczych z uwzglednieniem wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej, społecznej, poznawczej i ogólnej.

Literatura:

Psychologia kształcenia / Tyt. oryg.: Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehres. Gerd Mietzel ; przekł. Aleksandra Ubertowska. - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2003. - 524, [5] s. : rys. ; 23 cm. - Pedagogika .

Psychologia rozwoju człowieka / Anna I. Brzezińska, Karolina Appelt, Beata Ziółkowska. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2016. - 383 s : il. ; 24 cm.

Materiały dostarczane przez wykładowcę

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)