Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-S1-T-PS3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Pedagogika specjalna jako dyscyplina naukowa teoretyczna, praktyczna, normatywna, jej cele i zadania. Charakterystyka subdyscyplin pedagogiki specjalnej. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - system segregacyjny a system włączający (cele i zadania kształcenia specjalnego) |
Pełny opis: |
Pedagogika specjalna jako dyscyplina naukowa teoretyczna, praktyczna, normatywna. 2. Pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres pedagogiki specjalnej 3. Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie. Modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością. 4. Podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia i godność osób z niepełnosprawnością we współczesnym społeczeństwie 5. Charakterystyka subdyscyplin pedagogiki specjalnej 6. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. 7. Zasady zachowania wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności 8. Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - system segregacyjny a system włączający (cele i zadania kształcenia specjalnego) 9. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Sposoby zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych i społecznych oraz wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży: 9.1. z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera 9.2. słabosłyszących, niesłyszących 9.3. słabowidzących, niewidomych 9.4. z niepełnosprawnością ruchową 9.5. z niepełnosprawnością sprzężoną – osób głuchoniewidomych, osób z mózgowym porażeniem dziecięcym 9. Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności. 10. Nowe technologie a aktywność edukacyjna i społeczna osób z niepełnosprawnością |
Literatura: |
Antoszewska B., Kosakowski, Cz. Uwarunkowania i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej Kupisiewicz, M. Słownik pedagogiki specjalnej Borkowska M. Niepełnosprawność ruchowa u dzieci. [W:] Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Loska, M., Myślińska, D. (red). Csanyi, Y. Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Deutsch Smith D. Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki. T.1. T.2. Pisula E.Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia Krause, A. Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kupisiewicz M. Słownik pedagogiki specjalnej Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. Ministerstwo Edukacji Narodowej. Olechnowicz Hanna, Wiktorowicz R. (2012) Dziecko z autyzmem Palak Z. Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Materiały szkoleniowe CZĘŚĆ II. (Internet) Sadowska S. Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim: wybrane problemy teorii i praktyki. Wdówik P. Technologie asystujące dla uczniów niewidomych w zakresie czytania i, Ziątek K., Jaszczuk J. Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W01 Zna i rozumie miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania interdyscyplinarne. K_W01 Zna subdyscypliny pedagogiki specjalnej, ich usystematyzowaną terminologię, specyfikę oraz przemiany związane z rozwojem wiedzy o osobach z niepełnosprawnością. K_W05 Zna i rozumie współczesne podejścia do problemów osób z niepełnosprawnością (podmiotowość, godność, autonomia, samostanowienie, jakość życia). Umiejętności K_U01 Potrafi rozpoznawać i interpretować złożone problemy społeczne ukazując ich powiązania z różnymi obszarami subdyscyplin pedagogiki specjalnej i innymi naukami społecznymi oraz humanistycznymi i medycznymi. K_U02 Potrafi analizować procesy i zjawiska wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej. Kompetencje społeczne K_K03a Jest gotów do okazywania wrażliwości na problemy z obszaru poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej oraz prezentowania właściwej postawy wobec osób z niepełnosprawnością i osób niedostosowanych społecznie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział w wykładach i ćwiczeniach. Opracowanie projektu. godziny kontaktowe 30 h przygotowanie się do zajęć ćw. analiza literatury przedmiotu 20 h przygotowanie projektu 10 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-23 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Pedagogika specjalna jako dyscyplina naukowa teoretyczna, praktyczna, normatywna, jej cele i zadania. Charakterystyka subdyscyplin pedagogiki specjalnej. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - system segregacyjny a system włączający (cele i zadania kształcenia specjalnego) |
|
Pełny opis: |
Pedagogika specjalna jako dyscyplina naukowa teoretyczna, praktyczna, normatywna. 2. Pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres pedagogiki specjalnej 3. Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie. Modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością. 4. Podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia i godność osób z niepełnosprawnością we współczesnym społeczeństwie 5. Charakterystyka subdyscyplin pedagogiki specjalnej 6. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. 7. Zasady zachowania wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności 8. Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - system segregacyjny a system włączający (cele i zadania kształcenia specjalnego) 9. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Sposoby zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych i społecznych oraz wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży: 9.1. z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera 9.2. słabosłyszących, niesłyszących 9.3. słabowidzących, niewidomych 9.4. z niepełnosprawnością ruchową 9.5. z niepełnosprawnością sprzężoną – osób głuchoniewidomych, osób z mózgowym porażeniem dziecięcym 9. Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności. 10. Nowe technologie a aktywność edukacyjna i społeczna osób z niepełnosprawnością |
|
Literatura: |
Antoszewska B., Kosakowski, Cz. Uwarunkowania i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej Kupisiewicz, M. Słownik pedagogiki specjalnej Borkowska M. Niepełnosprawność ruchowa u dzieci. [W:] Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Loska, M., Myślińska, D. (red). Csanyi, Y. Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Deutsch Smith D. Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki. T.1. T.2. Pisula E.Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia Krause, A. Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kupisiewicz M. Słownik pedagogiki specjalnej Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. Ministerstwo Edukacji Narodowej. Olechnowicz Hanna, Wiktorowicz R. (2012) Dziecko z autyzmem Palak Z. Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Materiały szkoleniowe CZĘŚĆ II. (Internet) Sadowska S. Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim: wybrane problemy teorii i praktyki. Wdówik P. Technologie asystujące dla uczniów niewidomych w zakresie czytania i, Ziątek K., Jaszczuk J. Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. |
|
Uwagi: |
Obecność i aktywny udział w wykładach i ćwiczeniach. Opracowanie projektu. godziny kontaktowe 30 h przygotowanie się do zajęć ćw. analiza literatury przedmiotu 20 h przygotowanie projektu 10 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-21 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Pedagogika specjalna jako dyscyplina naukowa teoretyczna, praktyczna, normatywna, jej cele i zadania. Charakterystyka subdyscyplin pedagogiki specjalnej. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - system segregacyjny a system włączający (cele i zadania kształcenia specjalnego) |
|
Pełny opis: |
Pedagogika specjalna jako dyscyplina naukowa teoretyczna, praktyczna, normatywna. 2. Pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres pedagogiki specjalnej 3. Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie. Modele niepełnosprawności – zastosowanie i konsekwencje dla sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością. 4. Podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia i godność osób z niepełnosprawnością we współczesnym społeczeństwie 5. Charakterystyka subdyscyplin pedagogiki specjalnej 6. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością, ich konsekwencje dla procesu rewalidacji oraz normalizacja warunków życia osób z niepełnosprawnością. 7. Zasady zachowania wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności 8. Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - system segregacyjny a system włączający (cele i zadania kształcenia specjalnego) 9. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Sposoby zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych i społecznych oraz wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży: 9.1. z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera 9.2. słabosłyszących, niesłyszących 9.3. słabowidzących, niewidomych 9.4. z niepełnosprawnością ruchową 9.5. z niepełnosprawnością sprzężoną – osób głuchoniewidomych, osób z mózgowym porażeniem dziecięcym 9. Kreatywność osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności. 10. Nowe technologie a aktywność edukacyjna i społeczna osób z niepełnosprawnością |
|
Literatura: |
Antoszewska B., Kosakowski, Cz. Uwarunkowania i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej Kupisiewicz, M. Słownik pedagogiki specjalnej Borkowska M. Niepełnosprawność ruchowa u dzieci. [W:] Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Loska, M., Myślińska, D. (red). Csanyi, Y. Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Deutsch Smith D. Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki. T.1. T.2. Pisula E.Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia Krause, A. Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kupisiewicz M. Słownik pedagogiki specjalnej Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. Ministerstwo Edukacji Narodowej. Olechnowicz Hanna, Wiktorowicz R. (2012) Dziecko z autyzmem Palak Z. Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Materiały szkoleniowe CZĘŚĆ II. (Internet) Sadowska S. Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim: wybrane problemy teorii i praktyki. Wdówik P. Technologie asystujące dla uczniów niewidomych w zakresie czytania i, Ziątek K., Jaszczuk J. Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. |
|
Uwagi: |
Obecność i aktywny udział w wykładach i ćwiczeniach. Opracowanie projektu. godziny kontaktowe 30 h przygotowanie się do zajęć ćw. analiza literatury przedmiotu 20 h przygotowanie projektu 10 h |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.