Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logika i teoria poznania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-S1-T-LTP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logika i teoria poznania
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Student zdobywa wiedzę na temat zagadnień z zakresu logiki i teorii poznania, poznaje metody badawcze stosowane przez te nauki, zdobywa umiejętność samodzielnego badania zagadnień związanych z logiką i teorią poznania oraz stosowania wiedzy z zakresu logiki i teorii poznania w pracy teologa.

Pełny opis:

Zajęcia dostarczają syntetycznej wiedzy dotyczącej logiki i teorii poznania oraz przesłanek metodologicznych koniecznych do zrozumienia problemów poruszanych przez filozofów i teologów. Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę związaną z logiką i teorią poznania, zapoznanie z najważniejszymi zagadnieniami z zakresu owych dyscyplin, a także ukazanie związków zachodzących pomiędzy filozofią, teologią a logiką i teorią poznania. Zajęcia mają za zadanie wykształcić w studentach umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów z zakresu logiki i epistemologii oraz wzbudzić pragnienie dalszego zdobywania wiedzy z tych dziedzin. Dzięki zajęciom studenci nabywają umiejętności stosowania wiedzy z logiki i teorii poznania przy rozwiązywaniu zagadnień teologicznych i filozoficznych.

Zagadnienia

Teoria poznania

I. Spór o granice poznania.

1. Realizm epistemologiczny: realizm atomistów starożytnych, realizm arystotelesowsko-tomistyczny, realizm materialistyczny.

2. Idealizm immanentny (G. Berkeley).

3. Idealizm transcendentalny (I. Kant).

4. Fenomenologia (E. Husserl).

5. Idealizm obiektywny (Platon, Plotyn, Augustyn, G. W. F. Hegel).

6. Sceptycyzm – istota sceptycyzmu, rodzaje sceptycyzmu, jego uzasadnienie.

II. Zagadnienie źródeł poznania.

7. Empiryzm: empiryzm umiarkowany (Arystoteles, Tomasz z Akwinu, J. Locke), empiryzm skrajny (sensualizm E. B. Condillaca i G. Berkeleya).

8. Racjonalizm: racjonalizm umiarkowany (Heraklit z Efezu, Demokryt, tomizm), racjonalizm skrajny (Parmenides, natywizm).

9. Intuicjonizm (H. Bergson). Mistyka (Plotyn, mistyka chrześcijańska).

III. Zagadnienie prawdy.

10. Klasyczna definicja prawdy i zarzuty przeciw niej podnoszone.

11. Nieklasyczne definicje prawdy – prawda jako zgodność z kryteriami: koherencyjna teoria prawdy, teoria zgodny powszechnej, kryterium oczywistości, prawda według pragmatyzmu.

12. Reinterpretacja klasycznej definicji prawdy według Kazimierza Ajdukiewicza.

13. Sceptycyzm i jego odparcie według K. Ajdukiewicza.

Logika

I. Logika dedukcyjna i indukcyjna

II. Sylogizm i jego części

III. Klasyfikacja jakościowa sądów: sądy twierdzące i przeczące

IV. Klasyfikacja ilościowa sądów: sądy ogólne i szczegółowe

V. Cztery sądy kategoryczne: 1. sąd ogólny i twierdzący (ogólno-twierdzący), 2. ogólny i przeczący (ogólno-przeczący); 3. szczegółowy i twierdzący (szczegółowo-twierdzący), szczegółowy i przeczący (szczegółowo-przeczący)

VI. Rozkład terminów w sądach kategorycznych

VII. Terminy większe i mniejsze w sylogizmie. Przesłanka większa i mniejsza w sylogizmie.

VIII. Reguły określania niezawodności rozumowania dedukcyjnego (sylogizmu)

IX. Przekształcanie zdań języka potocznego w sądy kategoryczne.

XI. Przekształcanie sądów kategorycznych w zdania równoznaczne.

XII. Rodzaje definicji

XIII. Błędy logiczne:

1. Błąd pomieszania supozycji

2. Błędy kontekstualne

3. Błąd pomieszania podwójnej roli zwrotów czasownikowych

4. Błąd ekwiwokacji i logomachia

5. Błąd amfibologii

6. Błąd argumentowania z autorytetu

7. Błąd argumentum ad hominem

8. Błąd argumentum ad misericordiam

9. Błąd argumentum ad ignorantiam

10. Błąd petitio principii

11. Błąd kompozycji

12. Błąd podziału

13. Błąd ignoratio elenchi

Literatura:

Literatura podstawowa:

R. M. Leszczyński, Główne problemy i kierunki w filozofii, Warszawa 2010; G. Berkeley, Trzy dialogi między Hylasem i Filonusem (dowolne wydanie); K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Kęty-Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca:

K. Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, Warszawa 1965; A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1987; L. Borkowski, Elementy logiki formalnej, Warszawa 1972; W. Marciszewski, Podstawy logicznej teorii przekonań, Warszawa 1972; G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego (dowolne wydanie); I. Kant, Krytyka czystego rozumu (wydanie dowolne); T. Kotarbiński, Dzieła wszystkie: Ontologia, teoria poznania i metodologia nauk, Wrocław-Warszawa-Kraków 1993; R. H. Popkin, A. Stroll, Filozofia, Poznań 1994; Z. Ziembiński, Logika praktyczna (dowolne wydanie).

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K1_W03 student zna terminologię z zakresu logiki i teorii poznania na poziomie zaawansowanym oraz podstawową terminologię z zakresu pokrewnych dyscyplin

K1_W07 ma uporządkowaną wiedzę o głównych kierunkach w logice i teorii poznania, w aspekcie historycznym oraz rozumie ich argumentację.

UMIEJĘTNOŚCI

K1_U01 potrafi wyszukać i dobierać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz krytycznie je oceniać

K1_U02 samodzielnie interpretuje i komentuje tekst z zakresu logiki i teorii poznania, dobierając właściwe metody badawcze

K1_U03 wykorzystuje wiedzę metodologiczną w krytycznej analizie i syntezie na podstawie źródeł i poglądów innych autorów

K1_U04 potrafi argumentować i wnioskować, analizując i rozwiązując złożone zagadnienia z logiki i teorii poznania

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1_K01 krytycznie ocenia zakres posiadanej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego

K1_K05 identyfikuje problemy etyczne związane z pracą zawodową, aktywnie współdziała w rozwiązywaniu problemów

K1_K06 ma świadomość znaczenia polskiego i światowego dziedzictwa filozoficznego, zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym, dla rozwoju kulturowego i społecznego oraz dba o to dziedzictwo

Metody i kryteria oceniania:

Metody weryfikacji efektów uczenia się.

Z przedmiotu uzyskuje się ocenę z egzaminu. Przedmiot zaliczany jest na podstawie:

a) aktywności studenta w trakcie zajęć/ćwiczeń (K1_K01),

b) jakości dyskursu prowadzonego przez niego w takcie zajęć/ćwiczeń (K1_U02; K1_U03; K1_U04),

c) pozytywnego zaliczenia przedmiotu przez studenta w formie egzaminu ustnego (K1_W01; K1_W03; K1_W07; K1_U03).

Kryteria oceniania.

Ocena niedostateczna: Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat logiki i teorii poznania.

Ocena dostateczna: Student posiada podstawową wiedzę na temat logiki i teorii poznania.

Ocena dobra: Student posiada gruntowną wiedzę na temat logiki i teorii poznania.

Ocena bardzo dobra: Student posiada specjalistyczną wiedzę na temat logiki i teorii poznania.

Składniki oceny w procentach:

Udział w zajęciach 20%

Aktywność na zajęciach 20%

Egzamin ustny 60%

Student posiadający zgodę na Indywidualną organizację studiów (IOS) zgłasza się do nauczyciela akademickiego w celu ustalenia indywidualnego toku pracy i zasad uzyskania zaliczeń (oraz przystąpienia do egzaminu).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Leszczyński
Prowadzący grup: Rafał Leszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Egzamin - Egzamin
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Leszczyński
Prowadzący grup: Rafał Leszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Egzamin - Egzamin
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0 (2022-12-09)