Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika resocjalizacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WP-S1-PSPR-PR3/5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika resocjalizacyjna
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (lista przedmiotów):

Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej WP-S1-PRiM-WPR1

Założenia (opisowo):

Student za elementarną terminologię używaną w pedagogice resocjalizacyjnej i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania resocjalizacyjnego, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.



Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnym stanem wiedzy (bądź też uporządkowanie z reguły fragmentarycznych wiadomości już posiadanych) na temat dynamiki procesów leżących u podłoża różnych postaci patologii zachowania się, a także ukazanie głównych nurtów współczesnej resocjalizacji oraz sposobów dostosowywania tychże oddziaływań do poszczególnych postaci zaburzeń w zachowaniu się osób niedostosowanych społecznie. Ponadto celem przedmiotu jest przybliżenie zasad, metod i technik stosowanych w pracy resocjalizacyjnej z jednostką niedostosowaną społecznie.

Pełny opis:

Definicja i znaczenie podstawowych pojęć używanych w obszarze podegogiki resocjalizacyjnej. Wybrane teorie dewiacji. Rodzaje niedostosowania społecznego, w tym wykolejenia społecznego. Omówienie wybranych patologii społecznych, w tym czynników warunkujących występowanie zjawiska. Systemy i modele oddziaływań resocjalizacyjnych, w tym podstawowe metody oddziaływań resocjalizacyjnych stosowanych wobec jednostek niedostosowanych społecznie (przykład własny, doradzanie wychowawcze i przekonywanie wychowawcze). Modele oddziaływań resocjalizacyjnych, w tym zastosowanie teorii poznawczo - behawioralnej w pracy resocjalizacyjnej. Zasady rozpoczęcia pracy resocjalizacyjnej z podopiecznym, zasady motywowania podopiecznego w procesie resocjalizacji, umiejętności diagnostyczne i psychokorekcyjne skutecznego pedagoga.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań.

Urban B., Stanik J. M. (red.), „Resocjalizacja. Teoria i Praktyka”, Tom 1 i 2, PWN, 2007/2008.

Opora R., Resocjalizacja - wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie Kraków 2010.

Górski S., Metody resocjalizacji.

Literatura uzupełniająca:

Bartkowicz Z., Węgliński A., „Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje”, UMCS, 2009

Moczydłowska J., Pełszyńska J., „Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie” 2005

Dokumenty i opracowania dostarczone przez prowadzącego zajęcia

Becelewska D., „Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej”, Katowice, 2005

Fengler J., „Pomaganie męczy”, GWP, 2000

Palak Z., Bartkowicz Z., (red.), „Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji”, Warszawa 2007

Deptała M. (red.), „Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyczna w szkole i w środowisku lokalnym”, Bydgoszcz 2004

Efekty uczenia się:

w zakresie WIEDZY:

PED1A_W01 zna w zaawansowanym stopniu terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym,

NAU1AR_W01 zna i rozumie sposób zaawansowany, podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej: definicje, pojęcia, zakresy, rys historyczny, polskie szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej – twórców i ich dzieła, współczesne koncepcje

i teorie resocjalizacyjne, proces resocjalizacji w teorii i praktyce, dylematy resocjalizacyjne, nieprzystosowanie społeczne; resocjalizację-readaptację-

reintegrację, działania od izolacji do środowiska otwartego, koncepcje twórczej

resocjalizacji jako przykłady oddziaływań destygmatyzujących i podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej; P6U_W, P6S_WK,

w zakresie UMIEJĘTNOŚCI:

PED1A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych, resocjalizacyjnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z wychowankami; P6U_U, P6S_UW,

NAU1 AR_U01 określać dylematy socjalizacyjne oraz nieprzystosowanie społeczne; analizować koncepcje, teorie, definicje; wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie profilaktyczne i resocjalizacyjne; projektować działania od izolacji do środowiska otwartego; prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykładu oddziaływań destygmatyzujących; stosować podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej; P6 U_U, P6 S_UO,

w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:

PED1A_K03 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę i inicjuje działania na rzecz interesu publicznego; P6U_K, P6S_KO,

NAU1AR_K02 komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, profilaktyczne i resocjalizacyjne; P6 U_K, P6 S_KR,

METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

- bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć,

- realizacja zleconych zadań cząstkowych..

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone są w systemie blended-learning, tj. naprzemiennie - w jednym tygodniu stacjonarnie w siedzibie uczelni, w kolejnym tygodniu zdalnie - za pośrednictwem platformy MS Moodle, na której student zakłada samodzielnie konto na danym przedmiocie. Pierwsze zajęcia w danym semestrze odbywają się zawsze stacjonarnie w siedzibie uczelni.

Na ocenę końcową, podsumowującą efekty uczenia się (stacjonarnie oraz zdalnie za pośrednictwem platformy Moodle) składa się aktywność studencka podczas zajęć oraz końcowy egzamin ustny.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)