Pedagogika resocjalizacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WP-S1-PSPR-PR3/5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika resocjalizacyjna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej WP-S1-PRiM-WPR1 |
Założenia (opisowo): | Student za elementarną terminologię używaną w pedagogice resocjalizacyjnej i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania resocjalizacyjnego, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnym stanem wiedzy (bądź też uporządkowanie z reguły fragmentarycznych wiadomości już posiadanych) na temat dynamiki procesów leżących u podłoża różnych postaci patologii zachowania się, a także ukazanie głównych nurtów współczesnej resocjalizacji oraz sposobów dostosowywania tychże oddziaływań do poszczególnych postaci zaburzeń w zachowaniu się osób niedostosowanych społecznie. Ponadto celem przedmiotu jest przybliżenie zasad, metod i technik stosowanych w pracy resocjalizacyjnej z jednostką niedostosowaną społecznie. |
Pełny opis: |
Definicja i znaczenie podstawowych pojęć używanych w obszarze podegogiki resocjalizacyjnej. Wybrane teorie dewiacji. Rodzaje niedostosowania społecznego, w tym wykolejenia społecznego. Omówienie wybranych patologii społecznych, w tym czynników warunkujących występowanie zjawiska. Systemy i modele oddziaływań resocjalizacyjnych, w tym podstawowe metody oddziaływań resocjalizacyjnych stosowanych wobec jednostek niedostosowanych społecznie (przykład własny, doradzanie wychowawcze i przekonywanie wychowawcze). Modele oddziaływań resocjalizacyjnych, w tym zastosowanie teorii poznawczo - behawioralnej w pracy resocjalizacyjnej. Zasady rozpoczęcia pracy resocjalizacyjnej z podopiecznym, zasady motywowania podopiecznego w procesie resocjalizacji, umiejętności diagnostyczne i psychokorekcyjne skutecznego pedagoga. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Urban B., Stanik J. M. (red.), „Resocjalizacja. Teoria i Praktyka”, Tom 1 i 2, PWN, 2007/2008. Opora R., Resocjalizacja - wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie Kraków 2010. Górski S., Metody resocjalizacji. Literatura uzupełniająca: Bartkowicz Z., Węgliński A., „Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje”, UMCS, 2009 Moczydłowska J., Pełszyńska J., „Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie” 2005 Dokumenty i opracowania dostarczone przez prowadzącego zajęcia Becelewska D., „Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej”, Katowice, 2005 Fengler J., „Pomaganie męczy”, GWP, 2000 Palak Z., Bartkowicz Z., (red.), „Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji”, Warszawa 2007 Deptała M. (red.), „Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyczna w szkole i w środowisku lokalnym”, Bydgoszcz 2004 |
Efekty uczenia się: |
w zakresie WIEDZY: PED1A_W01 zna w zaawansowanym stopniu terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, NAU1AR_W01 zna i rozumie sposób zaawansowany, podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej: definicje, pojęcia, zakresy, rys historyczny, polskie szkoły pedagogiki resocjalizacyjnej – twórców i ich dzieła, współczesne koncepcje i teorie resocjalizacyjne, proces resocjalizacji w teorii i praktyce, dylematy resocjalizacyjne, nieprzystosowanie społeczne; resocjalizację-readaptację- reintegrację, działania od izolacji do środowiska otwartego, koncepcje twórczej resocjalizacji jako przykłady oddziaływań destygmatyzujących i podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej; P6U_W, P6S_WK, w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: PED1A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, kulturalnych, resocjalizacyjnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy z wychowankami; P6U_U, P6S_UW, NAU1 AR_U01 określać dylematy socjalizacyjne oraz nieprzystosowanie społeczne; analizować koncepcje, teorie, definicje; wykorzystywać współczesne koncepcje i teorie profilaktyczne i resocjalizacyjne; projektować działania od izolacji do środowiska otwartego; prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykładu oddziaływań destygmatyzujących; stosować podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej; P6 U_U, P6 S_UO, w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: PED1A_K03 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę i inicjuje działania na rzecz interesu publicznego; P6U_K, P6S_KO, NAU1AR_K02 komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, profilaktyczne i resocjalizacyjne; P6 U_K, P6 S_KR, METODY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, - realizacja zleconych zadań cząstkowych.. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone są w systemie blended-learning, tj. naprzemiennie - w jednym tygodniu stacjonarnie w siedzibie uczelni, w kolejnym tygodniu zdalnie - za pośrednictwem platformy MS Moodle, na której student zakłada samodzielnie konto na danym przedmiocie. Pierwsze zajęcia w danym semestrze odbywają się zawsze stacjonarnie w siedzibie uczelni. Na ocenę końcową, podsumowującą efekty uczenia się (stacjonarnie oraz zdalnie za pośrednictwem platformy Moodle) składa się aktywność studencka podczas zajęć oraz końcowy egzamin ustny. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.