Wprowadzenie do socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-WS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do socjologii |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W trakcie realizacji przedmiotu student powinien: • posiąść podstawową wiedzę z zakresu socjologii ogólnej, • opanować umiejętności operowania uzyskaną wiedzą w analizach rzeczywistości społecznej, • posiąść umiejętność dostrzegania i formułowania istoty zjawisk społecznych, • posiąść umiejętność odpowiedzialnego oddziaływania na środowisko społeczne, • rozumieć znaczenie i wagę wiedzy i umiejętności społecznych. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy z zakresu socjologii ogólnej. W szczególności wykład ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi umiejętnościami operowania uzyskaną wiedzą w analizach rzeczywistości społecznej, dostrzegania i formułowania istoty zjawisk społecznych, odpowiedzialnego oddziaływania na środowisko społeczne. Dodatkowym celem zajęć jest umiejętność rozumienia znaczenia i wagi wiedzy i umiejętności społecznych związanych z obszarem badań socjologicznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Turner J.H., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Zysk i S-ka, Poznań, 1998. Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2017. Szacki J., Historia myśli socjologicznej. PWN, Warszawa 1983. Czykwin E., Stygmat społeczny, PWN Warszawa, 2007. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003. Literatura uzupełniająca: Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia zróżnicowanie PWN,, Warszawa 2010. Marody M. (red.), Wymiary życia społecznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007 Giza A., Sikorska M. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: A.1.W1. kulturowe, antropologiczne, aksjologiczne i socjologiczne opisy współczesności: funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek, typy i rolę ideologii w życiu społecznym, ulokowanie społeczne, blokady i możliwości rozwojowe różnych grup społecznych oraz elementy socjologii edukacji; A.1.W2. procesy wychowania i kształcenia (wybrane ujęcia teoretyczne): ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania, istotę wychowania, zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu, wychowania do odpowiedzialnej wolności oraz społeczeństwa wielokulturowego, typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami, główne środowiska wychowawcze, a także podstawy dialogu międzykulturowego; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: A.1.U2. interpretować działalność nauczycieli w kontekstach jej prowadzenia z wykorzystaniem posiadanej wiedzy w zakresie pedagogiki i psychologii, charakteryzować swoistość działania pedagogicznego, a także prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie poparte rozbudowaną argumentacją teoretyczną; A.1.U4. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: A.1.K1. doceniania znaczenia pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; A.1.K2. nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki i budowania warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym; A.1.K4. stosowania norm etycznych w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla godności człowieka. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: bieżąc ocenA pracy studenta w trakcie trwania zajęć (wykonywanie prac cząstkowych, aktywność, zaangażowanie w dyskusję podczas zajęć). |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: 1 ECTS - 30 godzin kontaktowych 1 ECTS - 30 godzin - wykonywanie zadań cząstkowych Obecność na zajęciach obowiązkowa - dopuszczalne są dwie nieobecności. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność i aktywność na zajęciach oraz wykonanie wszystkich prac/zadań w trakcie semestru. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Czykwin | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Czykwin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.