Współpraca z rodzicami w procesie optymalizacji rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-WR8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współpraca z rodzicami w procesie optymalizacji rozwoju dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z procesem wdrażania rodziców do współpracy ze środowiskiem szkolnym oraz umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci. |
Skrócony opis: |
Studentka/ student pozna:: definicję współpracy oraz dowie się, jakie są składowe elementy skutecznej współpracy z rodzicami; usłyszy o strukturze systemu rodzinnego – z naciskiem na przynależność dziecka w rodzinie; pozna możliwe przyczyny i skutki budowania “murów i mostów” w relacji rodzic-nauczyciel; dowie się o znaczeniu relacji w tworzeniu postawy opartej o współpracę z rodzicami; pozna sposoby na budowanie porozumienia z rodzicami (porozumienie bez przemocy). |
Literatura: |
1. H. Liberska J. Trempała (red.) (2020). Psychologia wychowania. Wyd. PWN. Dostęp ibuk libra: https://libra.ibuk.pl/reader/psychologia-wychowania-wybrane-problemy-hanna-liberska-janusz-233724 3. J. Lythcott-Haims (2018). Pułapka nadopiekuńczości. Wyd. Dobra Literatura. 4. A. Faber, E. Mazlish (2013). Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły. Wyd. Media Rodzina. A. Kohn (2013). Wychowanie bez kar i nagród. Wyd. Mind. Garstka T., Grondas M., Kiełczewska A. K., Węgrzynowska J., Przemoc w szkole. Metody pracy wychowawczej, przeciwdziałanie, skuteczna interwencja, Raabe, Warszawa 2012 |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: F.W1. teorie, koncepcje i modele specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych – medyczne, społeczne, biopsychospołeczne, w tym ADHD, ryzyka dysleksji, trudności związanych z nabywaniem umiejętności arytmetycznych, autystycznego spektrum zaburzeń, niepełnosprawności intelektualnej, mózgowego porażenia dziecięcego i innych zaburzeń ruchowych, zaburzeń o podłożu genetycznym, chorób przewlekłych i odmienności somatycznych; F.W2. uwarunkowania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym wynikających z niepełnosprawności lub innych przyczyn biopsychospołecznych, przejawiających się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno- -społecznego; F.W3. założenia, zasady i klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym; F.W4. teorie, klasyfikacje, przyczyny i przejawy trudności w rozwoju, uczeniu się i zachowaniu u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; F.W5. teoretyczne podstawy, cele, formy i podstawy prawno-organizacyjne edukacji włączającej; F.W6. cele, zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: F.U1. dokonać oceny funkcjonalnej składników zdrowia i niektórych powiązanych z nim warunków dobrostanu i środowiska dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym, w tym dziecka z niepełnosprawnością, wykorzystując klasyfikacje i narzędzia diagnostyczne, w tym ICF, ICD i DSM; F.U2. rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia; F.U3. ocenić skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym; F.U4. współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi; F.U5. współpracować z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: F.K1. przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi; F.K2. przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - uczestnictwo w 2 dwóch scenkach rodzajowych (rodzic-nauczyciel). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody aktywizujące (metoda dramy, metoda impro). Zaliczenie w formie udziału w scence sytuacyjnej (rodzic - nauczyciel) lub w formie pisemnej przedstawienie rozstrzygnięcia danego problemu. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieobecności (3) studentka/ student zobowiązany jest do wykonania dodatkowego zadania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Michalski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.