Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNS-SJ-WE-WPs2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do psychologii
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia w sem. letnim r. akad. 2023/24 prowadzone są w trybie blended-learning - łączą formę stacjonarną (15 godzin zajęć odbywających się w sali w budynku ChAT) i formę asynchroniczną (15 godzin zajęć w postaci zadań udostępnianych na platformie MS Teams do samodzielnej realizacji). Zajęcia stacjonarne odbywają się naprzemiennie z zajęciami asynchronicznymi.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć ćwiczeniowych jest poszerzenie i ugruntowanie wiedzy i umiejętności nabytych podczas wykładów oraz przede wszystkim nabywanie i utrwalanie nowych umiejętności praktycznych z zakresu psychologii ogólnej, ze szczególnym uwzględnieniem treści przydatnych w pracy wychowawczej i dydaktycznej.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci pogłębią wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii ogólnej, ze szczególnym zaakcentowaniem elementów psychologii uczenia się i pamięci, motywacji, osobowości, funkcjonowania w grupie, konfliktu i komunikacji. Celem ćwiczeń jest poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych prawidłowości rządzących procesami psychicznymi człowieka oraz czynników determinujących ich przebieg. Wskazywane zostaną możliwości zastosowania prezentowanych informacji w praktyce szkolnej i pracy nauczyciela.

Celem nabycia i ugruntowania wiedzy z zakresu podstawowych prawidłowości psychologicznych rządzących funkcjonowaniem człowieka w różnych syt. społecznych, studenci w grupach opracują i zaprezentują na ćwiczeniach opisane we wskazanej literaturze prawidłowości funkcjonowania psychicznego w oparciu o najbardziej znane psychologiczne eksperymenty. Stworzy to okazję do uczenia się dyskusji i argumentowania swoich stanowisk oraz wskazywania możliwości zastosowania prezentowanych informacji w praktyce edukacyjnej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Hansen A. (2022). Uspokój swój mózg. Dlaczego czujemy się tak źle, chociaż żyje się nam tak dobrze? Wyd. Znak, rozdz. 2, 3, 4.

Żak P. (red.), „Mądre i pożyteczne. Jak psychologia pomaga żyć”, Wyd. Charaktery, Kielce, 2016.

Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2018). Psychologia i życie. Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały).

Literatura dodatkowa:

Hock, R.R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Tłumaczenie: Ewa Wojtych. Wydawnictwo: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać, i inne niezwykłe eksperymenty. Wydawnictwo: Wydawnictwo Charaktery.

Efekty uczenia się:

W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

A.3.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, osobowości, temperamentu i stylu poznawczego;

A.3.W4. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia: empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, negocjacji i rozwiązywania konfliktów, reguły współdziałania, procesy i role grupowe, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem, a także mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów;

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI:

A.3.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania;

A.3.U4. rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności;

A.3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia;

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:

A.3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych;

A.3.K3. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej i umiejętności zawodowych.

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

- prezentacja multimedialna na wybrany temat (projekt grupowy)

- kolokwium końcowe

- zadania w części asynchronicznej

Metody i kryteria oceniania:

BILANS PUNKTÓW ECTS:

godziny kontaktowe (15 h) - 0,5 ECTS

zadania w asynchronicznej części kursu - 1 ECTS

przygotowanie prezentacji grupowej - 1 ECTS

kolokwium końcowe - 1,5 ECTS

Obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne dwie nieobecności). W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieobecności student zobowiązany jest do wykonania dodatkowego zadania.

Zasady zaliczenia ćwiczeń: (wymagane zaliczenie wszystkich 3 punktów):

1) wykonanie zadań na Moodle na podstawie udostępnionych materiałów (uzyskanie min. 60% punktów)

2) przedstawienie prezentacji grupowej (min. na ocenę dst.) z wybranego rozdziału z Żak P. (red.), „Mądre i pożyteczne. Jak psychologia pomaga żyć”, Wyd. Charaktery, Kielce, 2016,

3) zaliczenie kolokwium końcowego – testu jednokrotnego wybory (na min. 60%) z treści przedstawianych na zajęciach (zarówno stacjonarnych jak i asynchronicznych)

Ocena końcowa to średnia z trzech ocen (zadania na Moodle, kolokwium i prezentacja).

Egzamin:

Ocena z egzaminu wyliczana jest z dwóch ocen: oceny zaliczającej zajęcia wykładowe w semestrze zimowym oraz oceny zaliczającej zajęcia w semestrze letnim.

Przeliczenie punktów procentowych uzyskanych z zadań w Moodle oraz z kolokwium końcowego na ocenę: 60%–67% - 3.0 68%-75% - 3,5 76%-83% - 4.0 84%-92% - 4,5 93%-100% - 5.0

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0 (2022-12-09)