Wprowadzenie do psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-WPs2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychologii |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia w sem. letnim r. akad. 2023/24 prowadzone są w trybie blended-learning - łączą formę stacjonarną (15 godzin zajęć odbywających się w sali w budynku ChAT) i formę asynchroniczną (15 godzin zajęć w postaci zadań udostępnianych na platformie MS Teams do samodzielnej realizacji). Zajęcia stacjonarne odbywają się naprzemiennie z zajęciami asynchronicznymi. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć ćwiczeniowych jest poszerzenie i ugruntowanie wiedzy i umiejętności nabytych podczas wykładów oraz przede wszystkim nabywanie i utrwalanie nowych umiejętności praktycznych z zakresu psychologii ogólnej, ze szczególnym uwzględnieniem treści przydatnych w pracy wychowawczej i dydaktycznej. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci pogłębią wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii ogólnej, ze szczególnym zaakcentowaniem elementów psychologii uczenia się i pamięci, motywacji, osobowości, funkcjonowania w grupie, konfliktu i komunikacji. Celem ćwiczeń jest poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych prawidłowości rządzących procesami psychicznymi człowieka oraz czynników determinujących ich przebieg. Wskazywane zostaną możliwości zastosowania prezentowanych informacji w praktyce szkolnej i pracy nauczyciela. Celem nabycia i ugruntowania wiedzy z zakresu podstawowych prawidłowości psychologicznych rządzących funkcjonowaniem człowieka w różnych syt. społecznych, studenci w grupach opracują i zaprezentują na ćwiczeniach opisane we wskazanej literaturze prawidłowości funkcjonowania psychicznego w oparciu o najbardziej znane psychologiczne eksperymenty. Stworzy to okazję do uczenia się dyskusji i argumentowania swoich stanowisk oraz wskazywania możliwości zastosowania prezentowanych informacji w praktyce edukacyjnej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Hansen A. (2022). Uspokój swój mózg. Dlaczego czujemy się tak źle, chociaż żyje się nam tak dobrze? Wyd. Znak, rozdz. 2, 3, 4. Żak P. (red.), „Mądre i pożyteczne. Jak psychologia pomaga żyć”, Wyd. Charaktery, Kielce, 2016. Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2018). Psychologia i życie. Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały). Literatura dodatkowa: Hock, R.R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Tłumaczenie: Ewa Wojtych. Wydawnictwo: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać, i inne niezwykłe eksperymenty. Wydawnictwo: Wydawnictwo Charaktery. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: A.3.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, osobowości, temperamentu i stylu poznawczego; A.3.W4. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia: empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, negocjacji i rozwiązywania konfliktów, reguły współdziałania, procesy i role grupowe, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem, a także mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: A.3.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; A.3.U4. rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności; A.3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: A.3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; A.3.K3. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej i umiejętności zawodowych. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - prezentacja multimedialna na wybrany temat (projekt grupowy) - kolokwium końcowe - zadania w części asynchronicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: godziny kontaktowe (15 h) - 0,5 ECTS zadania w asynchronicznej części kursu - 1 ECTS przygotowanie prezentacji grupowej - 1 ECTS kolokwium końcowe - 1,5 ECTS Obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne dwie nieobecności). W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieobecności student zobowiązany jest do wykonania dodatkowego zadania. Zasady zaliczenia ćwiczeń: (wymagane zaliczenie wszystkich 3 punktów): 1) wykonanie zadań na Moodle na podstawie udostępnionych materiałów (uzyskanie min. 60% punktów) 2) przedstawienie prezentacji grupowej (min. na ocenę dst.) z wybranego rozdziału z Żak P. (red.), „Mądre i pożyteczne. Jak psychologia pomaga żyć”, Wyd. Charaktery, Kielce, 2016, 3) zaliczenie kolokwium końcowego – testu jednokrotnego wybory (na min. 60%) z treści przedstawianych na zajęciach (zarówno stacjonarnych jak i asynchronicznych) Ocena końcowa to średnia z trzech ocen (zadania na Moodle, kolokwium i prezentacja). Egzamin: Ocena z egzaminu wyliczana jest z dwóch ocen: oceny zaliczającej zajęcia wykładowe w semestrze zimowym oraz oceny zaliczającej zajęcia w semestrze letnim. Przeliczenie punktów procentowych uzyskanych z zadań w Moodle oraz z kolokwium końcowego na ocenę: 60%–67% - 3.0 68%-75% - 3,5 76%-83% - 4.0 84%-92% - 4,5 93%-100% - 5.0 |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.