Wychowanie fizyczne w przedszkolu i klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-WF5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie fizyczne w przedszkolu i klasach I-III |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć poruszane będą tematy, uwzględniające wiedzę na temat konieczności udziału kultury fizycznej w życiu dziecka i wskazanie na wagę wypracowania prawidłowych nawyków w czasie trwania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; rozumienie znaczenia ruchu i kształtowania cech motorycznych w rozwijającym się organizmie; zdobycie umiejętności wychowania dzieci także poprzez kulturę fizyczną; zdobycie umiejętności prawidłowego prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w przedszkolu i w klasach 1-3 szkoły podstawowej; nabycie umiejętności organizowania zajęć pozalekcyjnych, imprez mających na celu propagowanie aktywnych form wypoczynku. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć poruszane będą tematy, uwzględniające wiedzę na temat konieczności udziału kultury fizycznej w życiu dziecka i wskazanie na wagę wypracowania prawidłowych nawyków w czasie trwania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej: - podstawy teoretyczne wychowania fizycznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - problematyka rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, - warunki pracy w zakresie wychowania fizycznego, - sylwetka nauczyciela wychowania fizycznego w przedszkolu i w klasach 1-3 szkoły podstawowej, - specyfika zajęć wychowania fizycznego w przedszkolu i podczas edukacji wczesnoszkolnej, - warunki bezpieczeństwa podczas zajęć wychowanie fizycznego, - czynniki, warunki i środki wychowania fizycznego. |
Literatura: |
• TEORIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO DLA PEDAGOGÓW”. MACIEJ DEMEL, ALICJA SKŁAD, PAŃSTWOWE WYDAWN. NAUKOWE, 1970 • GRABOWSKI H.: TEORIA FIZYCZNEJ EDUKACJI. WARSZAWA 1999 • OSIŃSKI W.: TEORIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO. POZNAŃ 2011 • PRZEWĘDA R.” ROZWÓJ SOMATYCZNY I MOTORYCZNY”, WSIP, WARSZAWA 1981 • STRZYŻEWSKI S. (1986) PROCES WYCHOWANIA W KULTURZE FIZYCZNEJ, WYDAWNICTWO SZKOLNE I PEDAGOGICZNE, WARSZAWA. • TRZEŚNIOWSKI R. (1989), GRY I ZABAWY RUCHOWE WYDANIE IX. WYDAWNICTWO „SPORT I TURYSTYKA”, WARSZAWA. • DZIELNE MALUCHY. PORADNIK DLA PROWADZĄCYCH ZAJĘCIA RUCHOWE W PRZEDSZKOLU Z DZIEĆMI 6-LETNIMI, ZARZĄD GŁÓWNY POLSKIEGO ZWIĄZKU SPORTOWEGO, MARIA MARKIS I REGINA GĄSIOROWSKA- RZEPKA • GNIEWKOWSKI W., WLAŹNIK K., WYCHOWANIE FIZYCZNE, WARSZAWA WSIP. • KALINOWSKI Z., ŻUKOWSKA, METODY WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ, WSIP, WARSZAWA 1975R • TRZEŚNIOWSKI R., GRY I ZABAWY RUCHOWE, SPORT I TURYSTYKA, WARSZAWA, 1989R. • TRZEŚNIOWSKI R., GNIEWKOWSKI, ZABAWY W ŻYCIU I ROZWOJU DZIECKA, WP, WARSZAWA 1956R |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: B.9.W1. terminologię z zakresu aktywności i sprawności fizycznej; B.9.W2. związki aktywności i sprawności fizycznej ze zdrowiem; B.9.W3. formy aktywności fizycznej dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci lub uczniów, zachęcające dzieci lub uczniów do aktywności fizycznej; B.9.W4. proces uczenia się i nauczania czynności ruchowych; B.9.W5. zaburzenia postawy ciała i prawidłowe wzorce ruchu; B.9.W6. wybrane współczesne koncepcje i modele wychowania fizycznego w Polsce i na świecie. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: B.9.U1. zaplanować zajęcia ruchowe w określonych warunkach; B.9.U2. zachęcić dzieci lub uczniów do podejmowania aktywności fizycznej; B.9.U3. wspierać działania przeciwdziałające nabywaniu wad postawy ciała przez dzieci lub uczniów i nadwadze. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: B.9.K1. krzewienia postawy dbałości o aktywność fizyczną. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć. Praca zaliczeniowa na wskazany przez prowadzącego temat. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć: 1. Obecność studenta na zajęciach. Dozwolone są dwie nieobecności. Wywiązanie się studenta ze wszystkich zadań zleconych przez prowadzącego. 2. Terminowe przygotowanie oraz zaprezentowanie i omówienie podczas zajęć pracy zaliczeniowej na określony przez prowadzącego temat. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Tarnowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Tarnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.