Teoria wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-TW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy dotyczącej współczesnych paradygmatów edukacyjnych oraz teoretycznych podstaw wychowania |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy dotyczącej współczesnych koncepcji wychowawczych z uwzględnieniem tła historycznego w jakich koncepcje te się kształtowały. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy dotyczącej współczesnych koncepcji wychowawczych z uwzględnieniem tła historycznego w jakich koncepcje te się kształtowały. Omawiane będą teorie wychowania, podstawowe paradygmaty wychowawcze, koncepcje wychowawcze, najczęstsze błędy popełniane w wychowaniu dziecka. Analizy opierane będą na studiach tekstów źródłowych, dyskusji, pracy w grupach nad wybranymi problemami wychowawczymi. Zakres tematów: 1. Pojęcie wychowania i jego cechy. Wstępne refleksje nad wychowaniem, podstawowe paradygmaty wychowawcze 2. Wychowanie w świetle koncepcji psychologicznych i pedagogicznych 3. Wychowanie a socjalizacja i inkulturacja. Wychowanie a opieka nad dzieckiem (błędy wychowawcze) 4. Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej 5. Wychowanie według koncepcji humanistycznej 6. Wychowanie według koncepcji psychospołecznej 7. Warunki skutecznego wychowania. Aksjologiczne podstawy wychowania 8. Metody wychowania i techniki oddziaływań wychowawczych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010. Kowalik S., Psychologia ucznia i nauczyciela, PWN, Warszawa 2011. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011. Śliwerski B., Z. Kwieciński (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki. T 1-2, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 (i nowsze) Literatura uzupełniająca: Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca, GWP, Gdańsk 2004. Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę? Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków, 2008. Fechner-Sędzicka I., Szkolny system wspierania zdolności. Wyd. Aker, Toruń 1999. Fenstermacher G.T. Soltis J., Style nauczania, WSiP, Warszawa 2005. Mietzel G., Psychologia kształcenia, GWP, Gdańsk 2003. Kruszewski K.(red.): Sztuka nauczania T.1. Czynności nauczyciela. T. 2. Szkoła. PWN, Warszawa 1991 i nowsze. Schaffer R., Psychologia dziecka, PWN, 2012. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: A.1.W2. procesy wychowania i kształcenia (wybrane ujęcia teoretyczne): ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania, istotę wychowania, zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu, wychowania do odpowiedzialnej wolności oraz społeczeństwa wielokulturowego, typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami, główne środowiska wychowawcze, a także podstawy dialogu międzykulturowego; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: A.1.U1. wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych; A.1.U2. interpretować działalność nauczycieli w kontekstach jej prowadzenia z wykorzystaniem posiadanej wiedzy w zakresie pedagogiki i psychologii, charakteryzować swoistość działania pedagogicznego, a także prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie poparte rozbudowaną argumentacją teoretyczną. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: A.1.K2. nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki i budowania warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym; A.1.K4. stosowania norm etycznych w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla godności człowieka. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: |
Metody i kryteria oceniania: |
1ECTS – 15 godzin kontaktowych; 1 ECTS – kolokwium pisemne. Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, pozostałe należy usprawiedliwić) Metody: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metody TOC. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Bodarski | |
Prowadzący grup: | Rafał Bodarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.