Statystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-S8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają charakter obligatoryjny oraz nie wymagają uprzedniej wiedzy z zakresu statystyki. Ich celem będzie wprowadzenie uczestników w podstawowe zagadnienia statystyki. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają za zadanie zapoznać uczestników z podstawowymi założeniami i technikami opisu oraz wnioskowania statystycznego. Ich opanowanie pozwoli zarówno na bierny odbiór analiz statystycznych (czytanie literatury empirycznej), jak również właściwe planowanie własnych badań oraz analizowanie i prezentowanie ich rezultatów. |
Pełny opis: |
Kluczowe zagadnienia poruszane w trakcie zajęć: 1. Badania ilościowe - wprowadzenie podstawowych pojęć pojęć statystycznych 2. Pojęcie cechy statystycznej 3. Opis statystyczny - podstawowe pojęcia i zagadnienia 4. Zasady tworzenia baz danych 5. Rozkład zmiennej - liczbowe, graficzne i tabelaryczne sposoby opisu zmiennych 6. Przekształcanie zmiennych - tworzenie wskaźników 7. Miary związku między zmiennymi ciągłymi - współczynnik korelacji 8. Test chi-kwadrat - analiza współzmienności dla zmiennych nominalnych 9. Porównywanie średnich - test t Studenta dla prób zależnych i jego nieparametryczne odpowiedniki 10. Porównywanie średnich - test t Studenta dla prób niezależnych i jego nieparametryczne odpowiedniki 11. Porównywanie średnich - jednoczynnikowa analiza wariancji w schemacie międzygrupowym |
Literatura: |
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewdnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL, dostępny online: https://www.researchgate.net/publication/259762088_Liczby_nie_wiedza_skad_pochodza_Przewodnik_po_metodologii_i_statystyce_nie_tylko_dla_psychologow_Numbers_do_not_know_where_they_come_from_A_guide_through_methodology_and_statistics_not_only_for_psycho Jakubowski, M., Pokropek, A. (2009). Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych. Warszawa: CKE, dostępne online: http://www.ptde.org/pluginfile.php/1433/mod_page/content/5/Badaj%C4%85c%20egzaminy.pdf |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: K.W2. strukturę procesu badawczego w kontekście przyjętej strategii badań naukowych (strategia ilościowa), K.W3. zasady przetwarzania i krytycznej analizy danych w kontekście przyjętej strategii badań naukowych i rodzaju danych; weryfikację, selekcję, kodowanie, klasyfikację, kwantyfikację i kategoryzację danych; podstawy analizy statystycznej (statystykę opisową, rozkłady częstości, miary tendencji centralnej i rozproszenia, analizę jedno- i dwuczynnikową, korelacje między zmiennymi, wnioskowanie statystyczne i testowanie hipotez oraz analizy porównawcze); K.W4. zasady opracowywania wyników i raportu z badań naukowych; sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych; warsztat pisarski, style i gatunki, język i sposób narracji; K.W5. rolę jakości i rzetelności badań naukowych, różne kryteria jakości badań naukowych, w tym reprezentatywność, trafność, rzetelność, wiarygodność, transparentność, autentyczność, triangulację perspektyw teoretycznych, metod badawczych i źródła danych oraz możliwości uogólnienia i transferu rezultatów badawczych; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: K.U1. zaprojektować proces badań oraz umiejętnie dobrać narzędzia badawcze; K.U2. zebrać dane adekwatne do postawionego problemu badawczego; K.U3. poprawnie przeprowadzić analizę danych; K.U4. opracować raport z wyników badań; K.U4. opracować raport z wyników badań; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: K.K1. rzetelnego sprawozdania wyników swoich badań; K.K2. przestrzegania zasad rzetelności intelektualnej i reguł własności intelektualnej; K.K3. rzetelnego sprawozdania wyników badań zawartych w pracy dyplomowej. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: -bieżąca ocena pracy studenta w trakcie trwania zajęć: wykonywanie zadań (analizy statystyczne, interpretacja wyników), aktywność, i zaangażowanie w dyskusję podczas zajęć. - kolokwium zaliczeniowe |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: 1 ECTS - 30 godzin kontaktowych 1 ECTS - 30 godzin - przygotowanie do zaliczenia 1. Indywidualna praca zaliczeniowa (na ocenę) mająca na celu samodzielną analizę danych z wykorzystaniem metod analizy danych ilościowych. 2. obecność na zajęciach i wykonywanie zadań (dopuszczone są dwie nieobecności) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Walczak | |
Prowadzący grup: | Anna Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia 1. Badania ilościowe - wprowadzenie podstawowych pojęć i praw statystycznych. Tematyka zajęć: czym zajmuje się statystyka, funkcja opisowa i indukcyjna statystyki, pojęcie populacji generalnej, pojęcie próby, prawo wielkich liczb Bernouliego, Zajęcia 2. Pojęcie cechy statystycznej Tematyka zajęć: pojęcie cechy statystycznej, warianty (poziomy) pomiaru. Literatura: 1. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Lublin: KUL Rozdział 1.3. Zmienne i ich pomiar s. 26-40. Zajęcia 3-4. Opis statystyczny - podstawowe pojęcia i zagadnienia Tematyka zajęć: opis statystyczny, statystyki opisowe (dominanta, średnia, mediana, kwartyle, rozstęp, współczynnik asymetrii, kurtoza, wariancja, odchylenie standardowe), centralne twierdzenie graniczne i jego znaczenie dla wariancji w próbie. Literatura: 1. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Lublin: KUL Rozdział 4.5. Parametry rozkładu zmiennej losowej s. 131-152. 2. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Lublin: KUL Rozdział 4.6. Wskaźniki zmienności, s. 152-171. Zajęcia 5. Zasady tworzenia baz danych Tematyka zajęć: logika tworzenia baz danych, tworzenie zmiennych, opis wariantów cechy, kodowanie braków danych. Zajęcia 6-7. Rozkład zmiennej - liczbowe, graficzne i tabelaryczne sposoby opisu zmiennych Tematyka zajęć: wyznaczanie statystyk opisowych zmiennych przy wykorzystaniu programu Jamovi, analiza częstości, analiza rozkładu zmiennej, tabelaryczne sposoby prezentowania statystyk opisowych, generowanie wykresów, zasady sporządzania opisu danych opisowych zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego. Zajęcia 8. Przekształcanie zmiennych - tworzenie wskaźników Tematyka zajęć: logika tworzenia wskaźników, odwracanie skali, centrowanie zmiennych, standaryzowanie danych. Zajęcia 9. Miary związku między zmiennymi - współczynnik korelacji Tematyka zajęć: logika wyznaczania związków między zmiennymi ciągłymi, współczynnik korelacji i sytuacje mające wpływ na jego siłę, analiza z wykorzystaniem programu Jamovi, sposób prezentacji oraz opisu zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego. Zajęcia 10. Test chi-kwadrat - analiza współzmienności dla zmiennych nominalnych Tematyka zajęć: wyznaczanie związków między zmiennymi nominalnymi, logika testu chi-kwadrat, tabelaryczna prezentacja relacji między zmiennymi nominalnymi, sposób prezentacji oraz opisu zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego. Zajęcia 11-12. Porównywanie średnich - test t Studenta dla prób zależnych i jego nieparametryczne odpowiedniki Tematyka zajęć:logika porównań średnich dla prób zależnych, założenia istotne dla testu t Studenta dla prób zależnych, nieparametryczne odpowiedniki testu t dla prób zależnych, procedura porównań średnich dla prób zależnych w Jamovi, prezentacja danych oraz opis porównań średnich zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego. Zajęcia 13-14. Porównywanie średnich - test t Studenta dla prób niezależnych i jego nieparametryczne odpowiedniki Tematyka zajęć: logika porównań średnich dla prób niezależnych, test t dla prób niezależnych, założenia istotne dla test t Studenta dla prób niezależnych, nieparametryczne odpowiedniki testu t dla prób niezależnych, procedura porównań średnich dla prób niezależnych, prezentacja danych oraz opis porównań średnich zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego. Zajęcia 15. Porównywanie średnich - jednoczynnikowa analiza wariancji w schemacie międzygrupowym Tematyka zajęć: logika jednoczynnikowej analizy wariancji, założenia analizy, procedura porównań, testy post-choc w jednoczynnikowej analizie wariancji, prezentacja danych oraz opis porównań średnich zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontraktowych (ćwiczenia) - 30h Przygotowanie się do zajęć - 20h Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h Łączny nakład pracy studenta - 65h |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.