Psychologia rozwojowa i osobowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-PRO4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa i osobowości |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu psychologii rozwojowej i osobowości - stadiami rozwojowymi człowieka oraz typami osobowości, kształtowaniem się osobowości w toku rozwojowym oraz zaburzeniami procesów rozwojowych i zaburzeniami osobowości. |
Pełny opis: |
Zajęcia ćwiczeniowe traktują o rozwoju człowieka w ciągu całego życia, głównie w sferach myślenia, osobowości, rozwoju społecznego. Omawiane są zadania rozwojowe, prawidłowości i zaburzenia w poszczególnych okresach życia: prenatalnym, noworodkowym, niemowlęcym, poniemowlęcym, wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa, adolescencji i dorosłości (wczesnej, średniej i późnej dorosłości). Zajęcia zapoznają też z podstawowymi pojęciami i teoriami dotyczącymi kształtowania się osobowości, typów osobowości oraz zaburzeń osobowości. Akcenty położone są na poznanie punktów krytycznych w rozwoju człowieka oraz umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i osobowości w praktyce. |
Literatura: |
1. David R. Schaffer, K. Kipp (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Harmonia Universalis. Rozdz. 6 (Rozwój poznawczy…, s. 236-280), rozdz. 10 (Rozwój emocjonalny, temperament i przywiązanie, s. 413-454), rozdz. 14 (Kontekst rozwoju I: rodzina, s. 580-611), rozdz. 15 (Kontekst rozwoju II: rówieśnicy, szkoła i technologia, s. 616-647). 2. John M. Oldham, Lois B. Morris; przeł. [z ang.] Agata Bielik (2014). Twój psychologiczny autoportret: [dlaczego czujesz, kochasz, myślisz, działasz właśnie tak?]. Warszawa, Wyd. Czarna Owca, (wybrane treści). 3. James N. Butcher, Jill M. Hooley, S.m Mineka (2017). Psychologia zaburzeń DSM-5",Sopot: GWP, rozdz. 10 Zaburzenia osobowości, str. 409 - 455. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: A.3.W2. rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie osobowości; szczególne uzdolnienia; normy rozwojowe (różnorodność ujęć), zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych oraz teorie integralnego rozwoju dziecka lub ucznia A.3.W3. psychologiczne podstawy procesu uczenia się dzieci lub uczniów: modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, a także metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: A.3.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania A.3.U4. rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności A.3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: A.3.K1. autorefleksji nad dyspozycjami, zasobami i rozwojem zawodowym A.3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych A.3.K3. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej i umiejętności zawodowych. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - prezentacja multimedialna na wybrany temat (projekt grupowy) - kolokwium końcowe - wykonanie zadań na platformie e-ChAT |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: godziny kontaktowe (15 h) - 0,5 ECTS zadania w asynchronicznej części kursu - 1 ECTS przygotowanie prezentacji grupowej - 1 ECTS kolokwium końcowe - 1,5 ECTS Obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne dwie nieobecności). W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieobecności student zobowiązany jest do wykonania dodatkowego zadania. Zasady zaliczenia ćwiczeń: (wymagane zaliczenie wszystkich 3 punktów): 1) wykonanie zadań na Moodle na podstawie udostępnionych materiałów (uzyskanie min. 60% punktów) 2) przedstawienie prezentacji grupowej (min. na ocenę dst.) z wybranego rozdziału (2 typy osobowości) z John M. Oldham, Lois B. Morris; przeł. [z ang.] A. Bielik (2014). Twój psychologiczny autoportret: [dlaczego czujesz, myślisz, działasz właśnie tak?], Warszawa, Wyd. Czarna Owca, (książka dostępna także w bibliotece ChAT) 3) zaliczenie kolokwium końcowego – testu jednokrotnego wybory (na min. 60%) z treści przedstawianych na zajęciach (zarówno stacjonarnych jak i asynchronicznych) Ocena końcowa to średnia z trzech ocen (zadania na Moodle, kolokwium i prezentacja). Przeliczenie punktów procentowych uzyskanych z zadań na Moodle i z kolokwium końcowego na ocenę: 60%–67% - 3.0 68%-75% - 3,5 76%-83% - 4.0 84%-92% - 4,5 93%-100% - 5.0 |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.