Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z elementami pedagogiki specjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-PPW3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z elementami pedagogiki specjalnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie studentom pogłębionej wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej oraz wybranych obszarów pedagogiki specjalnej. Skoncentrujemy się przede wszystkim na: - współczesnym postrzeganiu dziecka i prawidłowości dotyczących jego rozwoju, - dominujących we współczesnej pedagogice koncepcjach dotyczących edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, - metodach wykorzystywanych na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, - wybranych aspektach diagnozy pedagogicznej oraz pracy dydaktyczno - wychowawczej z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). |
Pełny opis: |
Treści przedmiotu obejmują rozszerzoną wiedzę z obszaru pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej i uwzględniają wiedzę specjalistyczną z zakresu: teoretycznych i praktycznych podstaw pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej, współpracy z rodzicami, diagnozowania dziecka w przedszkolu i na etapie edukacji wczesnoszkolnej oraz podstawową wiedzę z obszaru pedagogiki specjalnej. Zajęcia mają za zadanie: - usystematyzować wiedzę teoretyczną, - przygotować do pracy nauczycielskiej i wychowawczo-opiekuńczej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej, - pobudzić do refleksji pedagogicznej, - zaproponować sposoby wspierania i wspomagania rozwoju i uczenia się dzieci w szeroko pojętej normie rozwojowej, jak również wolniej lub nieharmonijnie rozwijających się lub o specyficznych problemach wychowawczo-edukacyjnych, - zaproponować alternatywne metody pracy, - wypracować umiejętność identyfikowania problemów, - pomóc wybrać i poprowadzić zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, korekcyjne i terapeutyczne w przypadku wystąpienia trudności wychowawczych i edukacyjnych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1.Adamek I. Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Impuls, Kraków 2000 2.Adamek I, Bałachowicz J. Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Impuls, Kraków 2013 3.Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, „Erica”, Warszawa 2010 4.Klus-Stańska D., Szczepańska-Pustkowska M. Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wyd. Akademickie i profesjonalne, Warszawa 2009 5.Pedagogika wczesnej edukacji, red. D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda, „Żak”, Warszawa 2012 6.Sosin I. Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, Raabe, Warszawa 2012 7.Szczepaniak R. Elementy pedagogiki specjalnej, WSHE, Łódź 2015 8.Włodarski Z., Hankała A. Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Podręcznik dla studentów szkół pedagogicznych i nauczycieli, Impuls, Warszawa-Kraków 2004 Literatura uzupełniająca: 1.Al-Khamisy D. Edukacja przedszkolna a integracja społeczna, „Żak”, Warszawa 2006 2.Bogdanowicz M. Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, Harmonia, Gdańsk 2014 3.Bogdanowicz M. Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa 1998 4.Dymara B. Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji, Impuls, Warszawa 2009 5.Klim-Klimaszewska A. Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, „Erica”, Warszawa 2009 |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: A.2.W1. terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, a także miejsce pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi; A.2.W2. procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem fazy wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej; A.2.W3. rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: A.2.U1. wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne, oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych, w celu dokonania analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania; A.2.U2. rozpoznawać i identyfikować style wychowania w praktyce edukacyjnej, wskazywać ich wartościowe cechy i zagrożenia dla podmiotowości dziecka lub ucznia; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: A.2.K1. refleksji, w tym krytycznej oceny, odnośnie do poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej; A.2.K2. podejmowania wyzwań zawodowych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza tekstów źródłowych. Zaliczenie zajęć: Pierwszym warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność studenta na zajęciach. Dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Drugi warunek, to wywiązanie się studenta ze wszystkich zadań zleconych przez prowadzącego. BILANS PUNKTÓW ECTS: 5 ECTS, w tym: 2 ECTS - aktywny udział w zajęciach, 1 ECTS - studiowanie literatury, 2 ECTS - wykonanie zadań zlecanych przez prowadzącego, w tym prezentacji, którą każdy indywidualnie przedstawia na zajęciach. Kryteria oceniania: Na ocenę ostateczną składa się: obecność i aktywność na zajęciach, a także dwie oceny (z których wyciągana jest średnia). Pierwsza z nich, to ocena z kolokwium obejmującego problematykę omawianą podczas zajęć, druga, to przyznawana każdemu studentowi ocena za przygotowaną i przedstawioną podczas zajęć prezentację. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.