Podstawy psychologii dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-PPN5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest dostarczenie uczestnikom kursu podstawowych i jednocześnie niezbędnych im informacji na temat zastosowania wiedzy psychologicznej w nauczycielskiej pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej, z uwzględnieniem wiedzy dotyczącej szeroko pojmowanego doskonalenia zawodowego nauczycieli. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest dostarczenie uczestnikom kursu podstawowych i jednocześnie niezbędnych im informacji na temat zastosowania wiedzy psychologicznej w nauczycielskiej pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej, z uwzględnieniem wiedzy dotyczącej szeroko pojmowanego doskonalenia zawodowego nauczycieli. Studenci poznają podstawowe definicje wykorzystywane we współczesnej psychologii kształcenia oraz rezultaty badań kluczowych z punktu widzenia tematyki poruszanej w trakcie wykładu. Zakres tematów wykładu: • zajęcia wprowadzające • zakres i zadania psychologii kształcenia • uczenie się - podstawowe procesy, najważniejsze prawidłowości, uczenie się jako aktywne przetwarzanie informacji • rozwiązywanie problemów • wspomaganie motywacji do uczenia się • zarządzanie klasą szkolną • diagnostyka i ocenianie szkolnego uczenia się • społeczno-emocjonalne uczenie się (z uwzględnieniem kultury i klimatu szkoły oraz klasy szkolnej) • zachowania społeczne a umiejętności społeczne - relacje nauczyciela z innymi podmiotami edukacji (z uczniami i ich rodzicami, dyrekcją, innymi nauczycielami itp.) • role pełnione przez nauczyciela • edukacja pozytywna • stres i wypalenie zawodowe nauczycieli |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Badad, E. (2009). Social psychology of the classroom. New York-London: Routledge. Burnos, A., Bargiel-Matusiewicz, K., Katra, G., Pisula, E. (2021). Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P., Gullotta, T. P. (2017). Handbook of Social and Emotional Learning. Resaearch and Practice. New York-London: The Guilford Press. Fontana, D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Zysk i Spółka. Jegier, A., Kwiatkowski, S. T., Szurowska, B. (2021). Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata. Warszawa: Difin. Kwiatkowski, S. T. (2018). Uwarunkowania skuteczności zawodowej kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT. Madalińska-Michalak, J., Góralska, R. (2012). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: Wolters Kluwer. Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rubie-Davies, Ch. M., Stephens, J. M., Watson, P. (2015). The Routledge International Handbook of Social Psychology of the Classroom. London-New York: Routledge. Literatura uzupełniająca: Ledzińska, M., Czerniawska, E. (2011). Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sternberg, R. J., Williams, W. M. (2010). Educational Psychology. 2nd Edition. London: Pearson. Woolfolk, A. (2016). Education Psychology. Boston: Pearson. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: A.3.W3. psychologiczne podstawy procesu uczenia się dzieci lub uczniów: modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, a także metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań; A.3.W4. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia: empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, negocjacji i rozwiązywania konfliktów, reguły współdziałania, procesy i role grupowe, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem, a także mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów; A.3.W5. znaczenie autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego, potrzebę korzystania z informacji zwrotnych dotyczących swojej pracy; podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego, trening komunikacyjny, style komunikowania się nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi oraz metody przezwyciężania barier komunikacyjnych. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: A.3.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; A.3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia; A.3.U6. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: A.3.K1. autorefleksji nad dyspozycjami, zasobami i rozwojem zawodowym; A.3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; A.3.K3. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej i umiejętności zawodowych. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: ocena aktywnego udziału studenta w zajęciach, ocena wykonania zadań zlecanych przez aplikację Teams, ocena z egzaminu końcowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z elementami dyskusji. Zajęcia będą się odbywać naprzemiennie w sposób synchroniczny (zajęcia stacjonarne w sali, w budynku Akademii) oraz asynchroniczny (wykonywanie przez studentów zadań zleconych przez prowadzącego na platformie Teams). Obowiązuje następujący schemat: w pierwszym tygodniu zajęć wykład odbędzie się w sposób synchroniczny (stacjonarnie w Akademii), w drugim tygodniu zajęcia odbędą się w sposób asynchroniczny (na platformie Teams) itp. W razie konieczności zmian w tym schemacie odbywania się zajęć, studenci zostaną poinformowani z odpowiednim wyprzedzeniem. Warunki zaliczenia zajęć: 1. Obecność studenta na wykładach odbywających się synchronicznie (wykład stacjonarny w budynku Akademii) (1 punkt ECTS). Dozwolone są dwie nieobecności. 2. Wywiązanie się studenta ze wszystkich zadań zleconych przez prowadzącego i umieszczanych w aplikacji Teams w ramach zajęć prowadzonych asynchronicznie (nie odbywających się w czasie rzeczywistym) (1 punkt ECTS). Rozliczanie tych zadań odbywa się także poprzez Teams. 3. Uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego (2 punkty ECTS). Zaliczenie zajęć: Wykład kończy się zaliczeniem (bez oceny) oraz egzaminem w sesji zimowej. Punktacja i odpowiadająca jej ocena z egzaminu: 1-15 punktów - ocena niedostateczna (2) 16-18 punktów - ocena dostateczna (3) 19-20 punktów - ocena dostateczna plus (3+) 21-24 punkty - ocena dobra (4) 25-27 punktów - ocena dobra plus (4+) 28-30 punktów - ocena bardzo dobra (5) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wojtowicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Wojtowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dorobkiem róznych subdyscyplin psychologicznych i wskazanie ich praktycznych zastosowań do analizy zdarzeń pedagogicznych |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do psychologii jako nauki, cele psychologii.Psychologiczne koncepcje człowieka i postrzeganie zachowań 2. Psychologia wychowawcza i psychologia kształcenia: wychowanie a inne oddziaływania. Zadania psychologii wychowaczej. Modele interakcji nauczyciel – uczeń. Definicja kształcenia. Kształcenie kompetencji na przykładzie myślenia aktywnie otwartego. Modele nauczania. Wyuczona bezradność, bezradność intelektualna. 3. Psychologia rodziny: trudności definicyjne, rodzina tradycyjna i współczesna - przemiany rodzin, funkcje rodziny, rodzina jako środowisko wychowawcze i socjalizacja w rodzinie, postawy rodzicielskie, style wychowawcze, rodziny funkcjonalne i dysfunkcjonalne, konflikt rodzina - szkoła 4. Uczenie się: uczenie się jako centralna kategoria pojęciowa praktyki pedagogicznej, psychologiczne aspekty procesu uczenia, uczenie asocjacyjne, warunkowanie klasyczne, warunkowanie operacyjne, uczenie się obserwacyjne, natura procesu uczenia, jak sie uczą dzieci i jak sie uczą dorośli? 4. Agresja i zachowania agresywne: typologia zachowań agresywnych, formy agresji, wybrane koncepcje dotyczące agresji, osobowościowe wyznaczniki agresji, socjalizacja a agresja 5. Altruizm i zachowania prospołeczne: zachowania pomocne, prospołeczne i altruizm, zachowania prospołeczne - natura czy kultura?, wybrane koncepcje wyjasniające zachowania prosppołeczne, atrybucja przyczyn a pomaganie, cechy osób pomagających 6. Wpływ społeczny - konformizm i posłuszeństwo: konformizm a posłuszeństwo, wpływ informacyjny i normatywny, czynniki modyfikujące konformizm, nonkomformizm i niezależność, przywództwo a posłuszeństwo, szkoła a konformizm. 7. Poznanie społeczne. Stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja: schematy i ich funkcje, dostępność schematów, samospełniające sie proroctwo; definicja stereotypów, kategoryzacja jako podstawa stereotypów, stereotypy a uprzedzenia i dyskryminacja 8. Psychologia kliniczna, pomoc psychologiczna i psychoterapia - wprowadzenie do tematyki: zakres i zainteresowania psychologii klinicznej, zdrowie psychiczne - norma i patologia, klasyfikacje zaburzeń psychicznych, wsparcie społeczne, pomoc psychologiczna, psychoterapia, pomoc psychologiczno - pedagogiczna 9. Stres i wypalenie zawodowe wśród nauczycieli: definicje i wybrane koncepcje dotyczące stresu, konsekwencje stresu, radzenie sobie ze stresem, wypalenie zawodowe - definicja, psychologiczne i osobowościowe czynniki ryzyka w pracy nauczyciela , diagnostyka róznicowa depresja a wypalenie zawodowe, zapobieganie wypaleniu |
|
Literatura: |
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997) Psychologia społeczna; serce i umysł, Poznań, Zysk i S-ka Wydawnictwo s. c (rozdział 2, 11, 12, 13) Bajor, A., Curkun, K. (2021). Wieloaspektowe definiowanie rodziny w odniesieniu do typów rodzin dysfunkcyjnych. Wyzwania współczesnego świata, tom XIV Bakiera, L (2019). Wychowanie i rodzicielstwo, styl wychowania i styl rodzicielski. Analiza terminologiczna. Psychologia Wychowawcza, 16, Fontana, D. (2003). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Zysk i Spółka.(str 21-42, 159-163, 314-319) Feltman, C., Horton I. (2013).Psychoterapia i poradnictwo. Kozielecki, J. (1998). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa, PWN (rozdział 4, 5) Strelau, J. (2016). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1, 2,3 (odpowiednie rozdziały tematyczne) Phillips, D. C.,Jonas F.Soltis (2003). Podstawy wiedzy o nauczaniu. Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne (rozdział 1, 2, 3) Zimbardo, P., Ruch, F. (2013). Psychologia i życie. PWN, Warszawa (rozdział 1, 3, 6, 10, 13, 14) Literatura uzupełniająca: Błaszczak, A. (2022). Dyspozycja do myślenia w sposób otwarty i elastyczny – wprowadzenie teoretyczne i próba dookreślenia zjawiska. ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE-SKŁODOWSKA LUBLIN – POLONIA. VOL. XXXV, 3 Brzezińska, A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP. Budkiewicz, D., Lenartowska, A. (2020). Konflikt jako realny problem dotykający pracowników wielu Instytucji – analiza zagadnienia na przykładzie placówek Oświatowych w: Bezpieczeństwo XXI Wieku Szanse – Zagrożenia – Perspektywy” Aspekty bezpieczeństwa pracy. Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM, Poznań Dudek, Koniarek, Szymczak (2007). Stres związany z praca a teoria zachowania zasobów Stevana Hobfolla. Medycyna Pracy, 58(4) Silvana Galderisi , Andreas Heinz , Marianne Kastrup , Julian Beezhold , Norman Sartorius. Nowa definicja zdrowia psychicznego (2017). Psychiatria Polska, 51(3): 407–411 |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.