Psychologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-PK3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia w sem. zimowym r. akad. 2024/25 prowadzone są online na platformie MS Teams w formie spotkań synchronicznych. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z obszaru psychologii klinicznej, ze szczególnym zaakcentowaniem zakresu obejmowanego przez tę dyscyplinę naukową, a także pogłębianiem wiedzy i umiejętności w zakresie wybranych zagadnień: np. psychologii zdrowia, psychopatologii, pomocy psychologicznej. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładu przedstawione zostaną podstawowe informacje dotyczące definicji, zakresu i zadań psychologii klinicznej. Pogłębione zostaną kwestie z obszaru dwóch bloków tematycznych: 1) psychologii zdrowia, głównie dotyczące związku psychiki z ciałem (psychoneuroimmunologia, psychosomatyka, reakcja stresowa, mechanizm działania placebo i optymizmu); 2) psychopatologii - definicje i klasyfikacje zaburzeń psychicznych i zaburzeń osobowości oraz podstawowe formy diagnozy i pomocy psychologicznej osobom chorym. ORGANIZACJA ZAJĘĆ 1. Zajęcia odbywają się w formie zdalnej na platformie MS Teams, w trybie synchronicznych spotkań. 2. Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. 3. Aby zaliczyć kurs i uzyskać ocenę należy: 1) wykonywać zadania proponowane podczas zajęć (na minimum 60 %), 2) zaliczyć (na minimum 60 %) kolokwium śródsemestralne i końcowe (średnia z dwóch ocen z kolokwiów będzie podstawą do wyliczenia oceny końcowej), 4) wymagana obecność na minimum 30% zajęć. Przeliczenie punktów procentowych uzyskanych w kolokwium śródsemestralnym i końcowym na ocenę: 60%–67% - 3.0 68%-75% - 3,5 76%-83% - 4.0 84%-92% - 4,5 93%-100% - 5.0 4. Wszystkie materiały do zadań wykonywanych podczas zajęć udostępnione będą w wersji elektronicznej. Literatura obowiązująca do kolokwium końcowego z Psychologii klinicznej – dostępne w czytelni ChAT L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.) (2017). „Psychologia kliniczna”, PWL. - rozdz. 15, Psychologia zaburzeń lękowych i dysocjacyjnych (L. Cierpiałkowska i D. Górska), str. 307 – 319. - rozdz. 16, Psychologia schizofrenii (H. Sęk i S. Steuden), str. 323 – 345. - rozdz. 17, Psychologia zaburzeń nastroju (H. Sęk), str. 349 – 363. Tematy realizowane podczas zajęć: Psychologia kliniczna: definicja, cele, zakres (14.10.) Pozytywne i negatywne przejawy wpływu psychiki na ciało (21.10) Definicje i klasyfikacje zaburzeń psychicznych (28.10.) Efekt placebo i nocebo (4.11.) Stres (18.11.) Psychologia pozytywna (25.11.) Kolokwium śródsemestralne (2.12.) Psychoneuroimmunologia (9.12.) Zaburzenia lękowe (16.12.) Neuroplastyczność mózgu w kontekście wybranych zaburzeń psychicznych (23.12.) Zaburzenia psychotyczne – schizofrenia (13.01.) Depresja (20.01.) Zaburzenia afektywne – ChAD (27.01.) Kolokwium końcowe (3.02.) |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.) (2017). „Psychologia kliniczna”, PWL. - rozdz. 15, Psychologia zaburzeń lękowych i dysocjacyjnych (L. Cierpiałkowska i D. Górska), str. 307 – 319. - rozdz. 16, Psychologia schizofrenii (H. Sęk i S. Steuden), str. 323 – 345. - rozdz. 17, Psychologia zaburzeń nastroju (H. Sęk), str. 349 – 363. 2. Butcher, J. N. (2017). Psychologia zaburzeń: DSM-5. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (wybrane rozdziały) ICD-11: https://icd.who.int/browse11/l-m/en 3. Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2015). Psychologia akademicka. Tom 2. Gdańsk: GWP (rozdz. 16, 17, 19). Literatura uzupełniająca: 1. Martin, P. (2000). Umysł, który szkodzi. Poznań: Dom Wydawniczy Rabis. Str. 7-33 (o związku psychiki z ciałem) i 143-153 (Biologia stresu). 2. Nurzyńska, A., Wasińska-Pokrywka, M. (2007). Psychoneuroimmunologia – historia i przegląd obszarów badań. Nowiny Psychologiczne, 3, 49 – 62. 3. Dolińska, B. (2011). Placebo. 4. Sikorski W. (2016). "Psychoterapia sprzyjająca mózgowi", Wyd. Difin, Warszawa, str. 15-45 (neuroplastyczność, rozdz. 1), 99-127 (rola wyobraźni, rozdz. 4). |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: A.3.W2. rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie osobowości; szczególne uzdolnienia; normy rozwojowe (różnorodność ujęć), zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych oraz teorie integralnego rozwoju dziecka lub ucznia; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: A.3.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; A.3.U3. skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii; A.3.U4. rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności; A.3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: A.3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; A.3.K3. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej i umiejętności zawodowych. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - kolokwium końcowe - bieżąca ocena zadań wykonywanych w asynchronicznej części zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja multimedialna, dyskusja, zadania do samodzielnego opracowania. BILANS PUNKTÓW ECTS: godziny kontaktowe - 1 ECTS zadania wykonywane podczas zajęć - 1 ECTS przygotowanie do dwóch kolokwiów końcowego - 2 ECTS Ocena końcowa wyliczana będzie jako średnia z dwóch ocen - z kolokwium śródsemestralnego i z kolokwium końcowego. Wymagane jest zaliczenie każdego kolokwium na ocenę co najmniej dostateczną – tzn. otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwiek części jest równoznaczne z oceną niedostateczną z całego kursu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Lewczuk | |
Prowadzący grup: | Joanna Lewczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.