Muzyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-Mu4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Muzyka |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do działań muzycznych w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Przedmiot ma pozwolić studentom na zaplanowanie i przeprowadzenie działań, w trakcie których dzieci poznają podstawowej informacje o muzyce, spełnią również swoje potrzeby w zakresie aktywności muzycznej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot pozwoli studentom ugruntować i rozwinąć kompetencje w zakresie muzyki umożliwiające realizacje działań muzycznych w ramach edukacji wczesnoszkolnej. Pozwoli on studentom pozyskać wiedzę i umiejętności w zakresie podstawowej terminologii muzycznej, znajomość dziecięcego repertuaru w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz sposobów zaprojektowania przekazu muzycznego stosownie do okoliczności. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest: 1. Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie teorii muzyki: nazwami nut na pięciolinii w kluczu wiolinowym i basowym, wartościami rytmicznymi nut i pauz. tonacjami durowymi i molowymi (koło kwintowe) nazwami interwałów i trójdźwięków. podstawowych terminów z zakresu form muzycznych. Znajomość instrumentów muzycznych z podziałem na grupy. 2. Nabycie podstawowej umiejętności w zakresie czytania nut głosem i na wybranym instrumencie. 3 Zapoznanie się z najbardziej wartościowym repertuarem dziecięcym przydatnym w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - piosenki tematycznie związane z różnymi okolicznościami - pory roku, święta, Dzień Matki, Dzień Babci itp. (Piosenki W. Lutosławskiego, J. Wasowskiego, M. Sawy i innych autorów, kolędy. Nabycie umiejętności wykorzystania piosenek do przygotowania prostych ćwiczeń i zabaw ruchowych dla dzieci. 4. Zapoznanie się z podstawowym repertuarem muzyki klasycznej z różnych epok(kompozycje J.S. Bacha, A. Vivaldiego, W.A. Mozarta, L. van Beethovena F. Chopina, R. Schumanna, C. Saint Saensa, B. Brittena S. Prokofiewa, M. Ravela - ze świadomością doboru repertuaru do możliwości percepcyjnych dziecka. |
Literatura: |
T. Stachak, L. Florek, I. Tomera - Chmiel "Nowy Solfeż" - Kraków 2012 M. Wacholc "Śpiewnik polski" Piosenki przewidziane w szkolnych podręcznikach do nauczania początkowego W. Lutosławski " Kotek" Idzie Grześ przez Wieś" " Taniec" Materiały przygotowywane przez nauczyciela - i pozyskiwane z internetu: zbiory piosenek, kolęd itp. Kompozycje Muzyki klasycznej: J.S. Bach - Toccata i fuga d-moll G.F. Haendel - Muzyka na wodzie - fragmenty A. Vivaldi "Cztery Pory roku" W. A Mozart - Eine Kleine Nachtmusik L. van Beethoven - V symfonia (cz. I) C. Saint - Saens - Karnawał zwierząt S. Prokofiew - Piotruś i wilk H. Purcell -Young Man Guide to orchestra (Wariacje na temat H. Purcella} F. Chopin - Polonezy "Dziecięce" , ew. wybrane pieśni M.K. Ogiński - Polonez "Pożegnanie Ojczyzny" S. Moniuszko - wybrane pieśni, kanony Przykłady folkloru różnych regionów Polski i świata Inne przykłady - według wspólnych ustaleń ze studentami |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: B.7.W1. terminologię z zakresu muzyki i jej zastosowanie w edukacji muzycznej; B.7.W2. źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka lub ucznia; B.7.W3. cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania; odmiany, faktury utworów muzycznych ze względu na sposób wykonywania muzyki (solo, muzyka kameralna, symfoniczna, chóralna, wokalno- -instrumentalna), podstawowe zagadnienia z zakresu form muzycznych, podstawowe terminy notacji muzycznej; B.7.W4. podstawowy repertuar muzyczny w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; B.7.W5. wybrane współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: B.7.U1. zaprojektować przekaz muzyczny dostosowany do okoliczności; B.7.U2. wykonywać proste melodie na wybranym instrumencie lub głosem. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: B.7.K1. przekonującego działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych; B.7.K2. inspirowania dzieci lub uczniów do samodzielnej lub wspólnej aktywności muzycznej; B.7.K3. krzewienia idei wspólnego wykonawstwa muzycznego jako działania kulturotwórczego i chroniącego dziedzictwo narodowe. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: aktywność na zajeciach, prezentacje, recenzja, test |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach w wymiarze minimum 80% (2 ECTS) 2. Przygotowanie 2 prezentacji z listy zagadnień przedstawionych przez wykładowcę (0,5 ECTS) 3. Recenzja z koncertu muzyki klasycznej (0,5 ECTS) 4. Uzyskanie minimum 50% punktów z testu z wiedzy teoretycznej (1 ECTS) |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.