Metodyka wczesnego nauczania j. obcego
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-MWNJO8 |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Metodyka wczesnego nauczania j. obcego |
| Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
| Grupy: |
Studia jednolite magisterskie Weipo, 8 semestr Studia jednolite magisterskie WEJA, 8 semestr |
| Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
| Język prowadzenia: | (brak danych) |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na praktycznym przygotowaniu studentów do zawodu nauczyciela języka angielskiego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. |
| Pełny opis: |
Zajęcia w sali zapewniają uczestnikom możliwość rozwijania swojego warsztatu dydaktycznego poprzez wymianę swoich doświadczeń i wiedzy w zakresie uczenia się i nauczania języka angielskiego (m.in. poprzez krótkie sesje mikro-nauczania). Uczestnicy mogą również podczas sesji próbować uczyć innego znanego im języka, udzielając instrukcji w języku angielskim lub docelowym, aby doświadczyć faktycznego stanu "nieznajomości" lub "niemożności zrozumienia lub mówienia", a tym samym wczuć się w postrzeganie języka obcego przez młodych uczniów. Zajęcia w sali wzbogacają także wiedzę teoretyczną uczestników na temat różnych zagadnień ELT związanych z rozwojem dzieci, szczególnie językowym (forma: interaktywny wykład ze wsparciem audiowizualnym lub prezentacje indywidualne lub grupowe). Kluczowe zagadnienia poruszane podczas dwóch semestrów kursu w zależności od stopnia zaawansowania i potrzeb grupy mogą obejmować: • nauczanie słownictwa • nauczanie elementów umiejętności językowych na wczesnych etapach (słuchanie i mówienie, czytanie i pisanie) • wykorzystywanie piosenek i filmów • opowiadanie historii • projekty • zasoby i materiały dydaktyczne, w tym wybrane nowoczesne technologie i aplikacje online. Kurs jest wspierany przez repozytorium materiałów dydaktycznych umieszczonych na platformie e-ChAT Moodle. Repozytorium zawiera prezentacje, artykuły i filmy instruktażowe, a także linki do stron internetowych wspierających ideę nauczania języka angielskiego młodych uczniów, np: • Teaching Channel https://www.teachingchannel.org/ • EDCHAT® https://www.youtube.com/channel/UCxwQr-PDiuMkx90LP43p4yw • OUPIndia https://www.youtube.com/channel/UCCq8bUhTWZoU6mi1JRdGX_A • BBC Teaching primary https://www.teachingenglish.org.uk/resources/primary • Early childhood education and care http://ec.europa.eu/education/policy/school/early-childhood_en.htm • LearnEnglish Kids http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/ • Super Simple Learning http://supersimplelearning.com/ • One Stop English http://www.onestopenglish.com/children/ • Macmillan Young Learners http://www.macmillanyounglearners.com/ • Oxford parents https://elt.oup.com/parents/resources/oxfordparents/?cc=pl&selLanguage=pl&mode=hub • Praca z cyklem „Angielski dla starszaków” http://www.wsip.pl/e-spotkania/praca-z-cyklem-angielski-dla-starszakow/ |
| Literatura: |
Literatura • Brewster J., Ellis G., Girard D. 2010. The Primary English Teacher’s Guide. Suffolk: Penguin Books • Cameron Lynne, Teaching Languages to Young Learners, Cambridge Univeristy Press, 2001 • Cant A., Superfine W. 1997. Developing Resources for Primary. London: Richmond Publishing. • Cave, Sue., More Fun Ideas for Advancing Modern Foreign Languages in the Primary Classroom, Brilliant Publications, 2010 • Edelenbos, P., R. Johnstone and A. Kubanek. 2006. The main pedagogical principles underlying the teaching of languages to very young learners. Languages for the children of Europe. Published Research, Good Practice and Main Principles. Final Report of the EAC 89/04, Lot 1 study. • Ellis G., Brewster J. 2003. The Storytelling Handbook. London: Penguin. • Feunteun A., Vale D. 2000. Teaching Children English. Cambridge: Cambridge University Press. • Halliwell S. 2006. Teaching English in the Primary Classroom. London: Longman. • House S. 1997. An Introduction to Teaching English to Children. London: Richmond Publishing. • Lewis G., Bedson G. 1999. Games for Children. Oxford: Oxford University Press. • Linse Caroline T, Practical English Langauge Teaching: Young Learners, McGraw-Hill, 2005 • Moon j. Children learning English, Macmillan • Pinter Annamaria, Teaching Young Language Learners, Oxford University Press, 2006 • Philips S. 2001. Young Learners. Oxford: Oxford University Press. • Puchta H., Williams M. 2011. Teaching Young Learners to Think. Helbling Languages. • Read C. 2007. 500 Activities for the Primary Classroom. Oxford: Macmillan Publishers. • Reilly V., Ward S. M. 2002. Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press. • Roth G. 1998. Teaching Very Young Children. London: Richmond Publishing. • Scott W. A., Ytreberg L. H. 2002. Teaching English to Children. Harlow: Longman. • Sikora-Banasik D.(red). 2009. Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Warszawa: CODN. • Slattery M. 2008. Teaching with Bear. Oxford: Oxford University Press. • Slattery M., Willis, J. 2001 English for Primary Teachers. Oxford: Oxford University Press. • Szpotowicz M., Szulc-Kurpaska M. 2011. Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Szpotowicz M., Szulc-Kurpaska M. 2014. Język angielski w wychowaniu przedszkolnym. Program nauczania 3-, 4- i 5-latków. Warszawa: Oxford University Press |
| Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: E.2.W1. metody nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, w tym Total Physical Response (TPR) J. Ashera, The Silent Way C. Gattegno; E.2.W2. podstawę programową dla I etapu edukacyjnego w zakresie języka obcego; E.2.W3 metody projektowania zajęć z języka obcego, doboru i opracowywania środków dydaktycznych; strategie tworzenia warunków do nauczania-uczenia się sytuacyjnego w codziennej aktywności dzieci lub uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnych predyspozycji; uczenie się we wspólnym działaniu, w różnych rodzajach zabaw, w tym tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, muzycznych, dydaktycznych, twórczych, w naturalnych sytuacjach i w kontekstach społecznych; E.2.W4. znaczenie gier i zabaw, teatru i dramy, storytelling, piosenki i ruchu w nauczaniu języka obcego dzieci lub uczniów; techniki multimedialne w nauczaniu języka obcego; E.2.W5. zasady oceniania umiejętności językowych dzieci lub uczniów. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: E.2.U1. zaprojektować zajęcia z wykorzystaniem nauczania sytuacyjnego; E.2.U2. wykorzystać gry, zabawy, piosenkę i ruch w nauczaniu języka obcego; E.2.U3. efektywnie wykorzystać multimedia w nauczaniu języka obcego. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: E.2.K1. pozytywnego motywowania dzieci lub uczniów do aktywnego zaangażowania się w naukę języka obcego. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin, 0 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Renata Ernst-Milerska | |
| Prowadzący grup: | Renata Ernst-Milerska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin, 0 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Renata Ernst-Milerska | |
| Prowadzący grup: | Renata Ernst-Milerska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin |
|
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
| Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny. Dostarczają syntetyczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne dotyczące metodyki nauczania języka obcego w przedszkolu oraz w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Celem zajęć w szczególności jest: zapoznanie studenta z podstawami programowymi nauki języka obcego na etapie wczesnej edukacji, metodami i specyfiką środowiska nauczania oraz uwarunkowaniami poznawczymi, psychologicznymi, społecznymi i kulturowymi działalności w zakresie glottodydaktyki. |
|
| Pełny opis: |
. Janowska, I. (2016). Rozwijanie językowych działań receptywnych w podejściu zadaniowym. „Języki Obce w Szkole” 2016/1, 32-39 (Open Access) Kondrat, D. (2015). Metody pracy z dziećmi w przedszkolu. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 71-76 (Open Access). Kotarba-Kańczugowska (2015). Przedszkolak uczy się języka obcego. Kręta droga, wielka frajda. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 43-49 (Open Access). Pawlak M. (2021). Ocenianie umiejętności językowych: dlaczego nie robić tego nieco inaczej? „Języki Obce w Szkole” 2021/3, 5-12 (Open Access). Rokita-Jaśkow, J. (2015). Spór o metodę, czyli jak najlepiej uczyć dzieci języków obcych. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 31-35 (Open Access). Tomczuk, D. (2022). Opowiadania to niewielkie okienka do innych światów. Storytelling w nauczaniu języka obcego młodzieży i dorosłych. „Języki Obce w Szkole” 2022/4, 29-37 (Open Access). |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: Janicka, M. (2014). Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych I etapu edukacyjnego. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Janowska, I. (2016). Rozwijanie językowych działań receptywnych w podejściu zadaniowym. „Języki Obce w Szkole” 2016/1, 32-39 (Open Access) Kondrat, D. (2015). Metody pracy z dziećmi w przedszkolu. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 71-76 (Open Access). Kotarba-Kańczugowska (2015). Przedszkolak uczy się języka obcego. Kręta droga, wielka frajda. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 43-49 (Open Access). Pawlak M. (2021). Ocenianie umiejętności językowych: dlaczego nie robić tego nieco inaczej? „Języki Obce w Szkole” 2021/3, 5-12 (Open Access). Rokita-Jaśkow, J. (2015). Spór o metodę, czyli jak najlepiej uczyć dzieci języków obcych. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 31-35 (Open Access). Tomczuk, D. (2022). Opowiadania to niewielkie okienka do innych światów. Storytelling w nauczaniu języka obcego młodzieży i dorosłych. „Języki Obce w Szkole” 2022/4, 29-37 (Open Access). Literatura uzupełniająca: Chłopek, Z. (2018). Metodyka nauczania języka niemieckiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Erenc-Grygoruk, G. (2013). Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Gębal, P. (2019). Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Janowska, I. (2010). Planowanie lekcji języka obcego. Kraków: Universitas. Komorowska, H. red. (2011). Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. Komisja Europejska (2023). Kluczowe dane o nauczaniu języków w szkołach w Europie. Raport Euridice. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (Open Access). Komorowska, H. (2013). Metodyka nauczania języków obcych. Otwock: Wydawnictwo Edukacyjne. Sikora-Banasik, D. red. (2009). Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Rösler, D. (2023). Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin: J.B. Metzler, Springer Verlag. Szplit, A. (2016). Efektywnie i atrakcyjnie, czyli o przedszkolnym i wczesnoszkolnym nauczaniu języka angielskiego. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Zawadzka, E. (2004), Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
|
| Uwagi: |
Metody i kryteria oceniania Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest realizacja wszystkich efektów uczenia się, zgodnie z programem kształcenia. Efekty uczenia się będą weryfikowane na podstawie oceny uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, samodzielnej prezentacji treści odnoszących się do literatury przedmiotu, opracowanego scenariusza zajęć lekcyjnych na poziomie wczesnej edukacji oraz egzaminu pisemnego w sali. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
