Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wczesnego nauczania j. obcego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNS-SJ-WE-MWNJO7
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka wczesnego nauczania j. obcego
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia trwają 2 semestry. Sylabus obejmuje całość programu kształcenia. Ćwiczenia bazują na teoretycznej wiedzy z zajęć z dydaktyki ogólnej oraz korespondują z zajęciami z akwizycji języka obcego we wczesnej edukacji.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia mają charakter praktyczny. Dostarczają syntetyczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne dotyczące metodyki nauczania języka obcego w przedszkolu oraz w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Celem zajęć w szczególności jest: zapoznanie studenta z podstawami programowymi nauki języka obcego na etapie wczesnej edukacji, metodami i specyfiką środowiska nauczania oraz uwarunkowaniami poznawczymi, psychologicznymi, społecznymi i kulturowymi działalności w zakresie glottodydaktyki.

Pełny opis:

Wprowadzenie do metodyki nauczania języka obcego jako subdyscypliny glottodydaktyki.

Lingwistyczne i poznawcze uwarunkowania edukacji językowej dziecka.

Cele kształcenia językowego dziecka.

Kształtowanie kompetencji językowej dziecka poprzez nauczanie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: wprowadzenie.

Kształtowanie świadomości kulturowej dziecka poprzez nauczanie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: wprowadzenie.

Analiza podstawy programowej nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji.

Konstrukcja programu i warunków jego realizacji: analiza przykładowego programu.

Metody nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: systematyka z perspektywy dydaktyki szczegółowej.

Wybrane podejścia glottodydaktyczne: metoda komunikacyjna.

Wybrane podejścia glottodydaktyczne: metoda zadaniowa.

Wybrane podejścia glottodydaktyczne: metoda Metoda Reagowania Całym Ciałem (TPR).

Nauczanie umiejętności recyptywnych (słuchanie, czytanie) w zakresie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji.

Nauczanie umiejętności produktywnych (mówienie, pisanie, komunikacja) w zakresie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji.

Ocenianie kompetencji w zakresie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji.

Planowanie pracy nauczyciela języka obcego na poziomie wczesnej edukacji.

Scenariusze zajęć z nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: opracowanie, zastosowanie i ewaluacja.

Rola nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji w Polsce na tle rozwiązań w Unii Europejskiej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Janicka, M. (2014). Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych I etapu edukacyjnego. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Janowska, I. (2016). Rozwijanie językowych działań receptywnych w podejściu zadaniowym. „Języki Obce w Szkole” 2016/1, 32-39 (Open Access)

Kondrat, D. (2015). Metody pracy z dziećmi w przedszkolu. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 71-76 (Open Access).

Kotarba-Kańczugowska (2015). Przedszkolak uczy się języka obcego. Kręta droga, wielka frajda. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 43-49 (Open Access).

Pawlak M. (2021). Ocenianie umiejętności językowych: dlaczego nie robić tego nieco inaczej? „Języki Obce w Szkole” 2021/3, 5-12 (Open Access).

Rokita-Jaśkow, J. (2015). Spór o metodę, czyli jak najlepiej uczyć dzieci języków obcych. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 31-35 (Open Access).

Tomczuk, D. (2022). Opowiadania to niewielkie okienka do innych światów. Storytelling w nauczaniu języka obcego młodzieży i dorosłych. „Języki Obce w Szkole” 2022/4, 29-37 (Open Access).

Literatura uzupełniająca:

Chłopek, Z. (2018). Metodyka nauczania języka niemieckiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Erenc-Grygoruk, G. (2013). Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gębal, P. (2019). Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Janowska, I. (2010). Planowanie lekcji języka obcego. Kraków: Universitas.

Komorowska, H. red. (2011). Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Komisja Europejska (2023). Kluczowe dane o nauczaniu języków w szkołach w Europie. Raport Euridice. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (Open Access).

Komorowska, H. (2013). Metodyka nauczania języków obcych. Otwock: Wydawnictwo Edukacyjne.

Sikora-Banasik, D. red. (2009). Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Rösler, D. (2023). Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin: J.B. Metzler, Springer Verlag.

Szplit, A. (2016). Efektywnie i atrakcyjnie, czyli o przedszkolnym i wczesnoszkolnym nauczaniu języka angielskiego. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Zawadzka, E. (2004), Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Efekty uczenia się:

W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

E.2.W1. metody nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej,

E.2.W2. podstawę programową dla I etapu edukacyjnego w zakresie języka obcego;

E.2.W3 metody projektowania zajęć z języka obcego, doboru i opracowywania środków dydaktycznych; strategie tworzenia warunków do nauczania-uczenia się sytuacyjnego w codziennej aktywności dzieci lub uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnych predyspozycji; uczenie się we wspólnym działaniu, w różnych rodzajach zabaw, w tym tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, muzycznych, dydaktycznych, twórczych, w naturalnych sytuacjach i w kontekstach społecznych;

E.2.W4. znaczenie gier i zabaw, teatru i dramy, storytelling, piosenki i ruchu w nauczaniu języka obcego dzieci lub uczniów; techniki multimedialne w nauczaniu języka obcego;

E.2.W5. zasady oceniania umiejętności językowych dzieci lub uczniów.

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI:

E.2.U1. zaprojektować zajęcia z wykorzystaniem nauczania sytuacyjnego;

E.2.U2. wykorzystać gry, zabawy, piosenkę i ruch w nauczaniu języka obcego;

E.2.U3. efektywnie wykorzystać multimedia w nauczaniu języka obcego.

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:

E.2.K1. pozytywnego motywowania dzieci lub uczniów do aktywnego zaangażowania się w naukę języka obcego.

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest realizacja wszystkich efektów uczenia się, zgodnie z programem kształcenia. Efekty uczenia się będą weryfikowane na podstawie oceny uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, samodzielnej prezentacji treści odnoszących się do literatury przedmiotu, opracowanego scenariusza zajęć lekcyjnych na poziomie wczesnej edukacji oraz egzaminu pisemnego w sali.

Praktyki zawodowe:

Praktyki zawodowe są realizowane zgodnie z regulaminem praktyk przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Ernst-Milerska
Prowadzący grup: Renata Ernst-Milerska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia trwają 2 semestry. Sylabus obejmuje całość programu kształcenia. Ćwiczenia bazują na teoretycznej wiedzy z zajęć z dydaktyki ogólnej oraz korespondują z zajęciami z akwizycji języka obcego we wczesnej edukacji.

Pełny opis:

Wprowadzenie do metodyki nauczania języka obcego jako subdyscypliny glottodydaktyki.

Lingwistyczne i poznawcze uwarunkowania edukacji językowej dziecka.

Cele kształcenia językowego dziecka.

Kształtowanie kompetencji językowej dziecka poprzez nauczanie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: wprowadzenie.

Kształtowanie świadomości kulturowej dziecka poprzez nauczanie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: wprowadzenie.

Analiza podstawy programowej nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji.

Konstrukcja programu i warunków jego realizacji: analiza przykładowego programu.

Metody nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: systematyka z perspektywy dydaktyki szczegółowej.

Wybrane podejścia glottodydaktyczne: metoda komunikacyjna.

Wybrane podejścia glottodydaktyczne: metoda zadaniowa.

Wybrane podejścia glottodydaktyczne: metoda Metoda Reagowania Całym Ciałem (TPR).

Nauczanie umiejętności recyptywnych (słuchanie, czytanie) w zakresie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji.

Nauczanie umiejętności produktywnych (mówienie, pisanie, komunikacja) w zakresie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji.

Ocenianie kompetencji w zakresie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji.

Planowanie pracy nauczyciela języka obcego na poziomie wczesnej edukacji.

Scenariusze zajęć z nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: opracowanie, zastosowanie i ewaluacja.

Rola nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji w Polsce na tle rozwiązań w Unii Europejskiej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Janicka, M. (2014). Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych I etapu edukacyjnego. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Janowska, I. (2016). Rozwijanie językowych działań receptywnych w podejściu zadaniowym. „Języki Obce w Szkole” 2016/1, 32-39 (Open Access)

Kondrat, D. (2015). Metody pracy z dziećmi w przedszkolu. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 71-76 (Open Access).

Kotarba-Kańczugowska (2015). Przedszkolak uczy się języka obcego. Kręta droga, wielka frajda. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 43-49 (Open Access).

Pawlak M. (2021). Ocenianie umiejętności językowych: dlaczego nie robić tego nieco inaczej? „Języki Obce w Szkole” 2021/3, 5-12 (Open Access).

Rokita-Jaśkow, J. (2015). Spór o metodę, czyli jak najlepiej uczyć dzieci języków obcych. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 31-35 (Open Access).

Tomczuk, D. (2022). Opowiadania to niewielkie okienka do innych światów. Storytelling w nauczaniu języka obcego młodzieży i dorosłych. „Języki Obce w Szkole” 2022/4, 29-37 (Open Access).

Literatura uzupełniająca:

Chłopek, Z. (2018). Metodyka nauczania języka niemieckiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Erenc-Grygoruk, G. (2013). Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gębal, P. (2019). Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Janowska, I. (2010). Planowanie lekcji języka obcego. Kraków: Universitas.

Komorowska, H. red. (2011). Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Komisja Europejska (2023). Kluczowe dane o nauczaniu języków w szkołach w Europie. Raport Euridice. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (Open Access).

Komorowska, H. (2013). Metodyka nauczania języków obcych. Otwock: Wydawnictwo Edukacyjne.

Sikora-Banasik, D. red. (2009). Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Rösler, D. (2023). Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin: J.B. Metzler, Springer Verlag.

Szplit, A. (2016). Efektywnie i atrakcyjnie, czyli o przedszkolnym i wczesnoszkolnym nauczaniu języka angielskiego. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Zawadzka, E. (2004), Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)