Metodyka wczesnego nauczania j. obcego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-MWNJO7 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wczesnego nauczania j. obcego |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia trwają 2 semestry. Sylabus obejmuje całość programu kształcenia. Ćwiczenia bazują na teoretycznej wiedzy z zajęć z dydaktyki ogólnej oraz korespondują z zajęciami z akwizycji języka obcego we wczesnej edukacji. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny. Dostarczają syntetyczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne dotyczące metodyki nauczania języka obcego w przedszkolu oraz w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Celem zajęć w szczególności jest: zapoznanie studenta z podstawami programowymi nauki języka obcego na etapie wczesnej edukacji, metodami i specyfiką środowiska nauczania oraz uwarunkowaniami poznawczymi, psychologicznymi, społecznymi i kulturowymi działalności w zakresie glottodydaktyki. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do metodyki nauczania języka obcego jako subdyscypliny glottodydaktyki. Lingwistyczne i poznawcze uwarunkowania edukacji językowej dziecka. Cele kształcenia językowego dziecka. Kształtowanie kompetencji językowej dziecka poprzez nauczanie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: wprowadzenie. Kształtowanie świadomości kulturowej dziecka poprzez nauczanie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: wprowadzenie. Analiza podstawy programowej nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Konstrukcja programu i warunków jego realizacji: analiza przykładowego programu. Metody nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: systematyka z perspektywy dydaktyki szczegółowej. Wybrane podejścia glottodydaktyczne: metoda komunikacyjna. Wybrane podejścia glottodydaktyczne: metoda zadaniowa. Wybrane podejścia glottodydaktyczne: metoda Metoda Reagowania Całym Ciałem (TPR). Nauczanie umiejętności recyptywnych (słuchanie, czytanie) w zakresie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Nauczanie umiejętności produktywnych (mówienie, pisanie, komunikacja) w zakresie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Ocenianie kompetencji w zakresie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Planowanie pracy nauczyciela języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Scenariusze zajęć z nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: opracowanie, zastosowanie i ewaluacja. Rola nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji w Polsce na tle rozwiązań w Unii Europejskiej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Janicka, M. (2014). Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych I etapu edukacyjnego. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Janowska, I. (2016). Rozwijanie językowych działań receptywnych w podejściu zadaniowym. „Języki Obce w Szkole” 2016/1, 32-39 (Open Access) Kondrat, D. (2015). Metody pracy z dziećmi w przedszkolu. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 71-76 (Open Access). Kotarba-Kańczugowska (2015). Przedszkolak uczy się języka obcego. Kręta droga, wielka frajda. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 43-49 (Open Access). Pawlak M. (2021). Ocenianie umiejętności językowych: dlaczego nie robić tego nieco inaczej? „Języki Obce w Szkole” 2021/3, 5-12 (Open Access). Rokita-Jaśkow, J. (2015). Spór o metodę, czyli jak najlepiej uczyć dzieci języków obcych. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 31-35 (Open Access). Tomczuk, D. (2022). Opowiadania to niewielkie okienka do innych światów. Storytelling w nauczaniu języka obcego młodzieży i dorosłych. „Języki Obce w Szkole” 2022/4, 29-37 (Open Access). Literatura uzupełniająca: Chłopek, Z. (2018). Metodyka nauczania języka niemieckiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Erenc-Grygoruk, G. (2013). Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Gębal, P. (2019). Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Janowska, I. (2010). Planowanie lekcji języka obcego. Kraków: Universitas. Komorowska, H. red. (2011). Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. Komisja Europejska (2023). Kluczowe dane o nauczaniu języków w szkołach w Europie. Raport Euridice. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (Open Access). Komorowska, H. (2013). Metodyka nauczania języków obcych. Otwock: Wydawnictwo Edukacyjne. Sikora-Banasik, D. red. (2009). Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Rösler, D. (2023). Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin: J.B. Metzler, Springer Verlag. Szplit, A. (2016). Efektywnie i atrakcyjnie, czyli o przedszkolnym i wczesnoszkolnym nauczaniu języka angielskiego. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Zawadzka, E. (2004), Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: E.2.W1. metody nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, E.2.W2. podstawę programową dla I etapu edukacyjnego w zakresie języka obcego; E.2.W3 metody projektowania zajęć z języka obcego, doboru i opracowywania środków dydaktycznych; strategie tworzenia warunków do nauczania-uczenia się sytuacyjnego w codziennej aktywności dzieci lub uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnych predyspozycji; uczenie się we wspólnym działaniu, w różnych rodzajach zabaw, w tym tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, muzycznych, dydaktycznych, twórczych, w naturalnych sytuacjach i w kontekstach społecznych; E.2.W4. znaczenie gier i zabaw, teatru i dramy, storytelling, piosenki i ruchu w nauczaniu języka obcego dzieci lub uczniów; techniki multimedialne w nauczaniu języka obcego; E.2.W5. zasady oceniania umiejętności językowych dzieci lub uczniów. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: E.2.U1. zaprojektować zajęcia z wykorzystaniem nauczania sytuacyjnego; E.2.U2. wykorzystać gry, zabawy, piosenkę i ruch w nauczaniu języka obcego; E.2.U3. efektywnie wykorzystać multimedia w nauczaniu języka obcego. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: E.2.K1. pozytywnego motywowania dzieci lub uczniów do aktywnego zaangażowania się w naukę języka obcego. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest realizacja wszystkich efektów uczenia się, zgodnie z programem kształcenia. Efekty uczenia się będą weryfikowane na podstawie oceny uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, samodzielnej prezentacji treści odnoszących się do literatury przedmiotu, opracowanego scenariusza zajęć lekcyjnych na poziomie wczesnej edukacji oraz egzaminu pisemnego w sali. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe są realizowane zgodnie z regulaminem praktyk przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Ernst-Milerska | |
Prowadzący grup: | Renata Ernst-Milerska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia trwają 2 semestry. Sylabus obejmuje całość programu kształcenia. Ćwiczenia bazują na teoretycznej wiedzy z zajęć z dydaktyki ogólnej oraz korespondują z zajęciami z akwizycji języka obcego we wczesnej edukacji. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie do metodyki nauczania języka obcego jako subdyscypliny glottodydaktyki. Lingwistyczne i poznawcze uwarunkowania edukacji językowej dziecka. Cele kształcenia językowego dziecka. Kształtowanie kompetencji językowej dziecka poprzez nauczanie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: wprowadzenie. Kształtowanie świadomości kulturowej dziecka poprzez nauczanie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: wprowadzenie. Analiza podstawy programowej nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Konstrukcja programu i warunków jego realizacji: analiza przykładowego programu. Metody nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: systematyka z perspektywy dydaktyki szczegółowej. Wybrane podejścia glottodydaktyczne: metoda komunikacyjna. Wybrane podejścia glottodydaktyczne: metoda zadaniowa. Wybrane podejścia glottodydaktyczne: metoda Metoda Reagowania Całym Ciałem (TPR). Nauczanie umiejętności recyptywnych (słuchanie, czytanie) w zakresie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Nauczanie umiejętności produktywnych (mówienie, pisanie, komunikacja) w zakresie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Ocenianie kompetencji w zakresie języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Planowanie pracy nauczyciela języka obcego na poziomie wczesnej edukacji. Scenariusze zajęć z nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji: opracowanie, zastosowanie i ewaluacja. Rola nauczania języka obcego na poziomie wczesnej edukacji w Polsce na tle rozwiązań w Unii Europejskiej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Janicka, M. (2014). Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych I etapu edukacyjnego. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Janowska, I. (2016). Rozwijanie językowych działań receptywnych w podejściu zadaniowym. „Języki Obce w Szkole” 2016/1, 32-39 (Open Access) Kondrat, D. (2015). Metody pracy z dziećmi w przedszkolu. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 71-76 (Open Access). Kotarba-Kańczugowska (2015). Przedszkolak uczy się języka obcego. Kręta droga, wielka frajda. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 43-49 (Open Access). Pawlak M. (2021). Ocenianie umiejętności językowych: dlaczego nie robić tego nieco inaczej? „Języki Obce w Szkole” 2021/3, 5-12 (Open Access). Rokita-Jaśkow, J. (2015). Spór o metodę, czyli jak najlepiej uczyć dzieci języków obcych. „Języki Obce w Szkole” 2015/1, 31-35 (Open Access). Tomczuk, D. (2022). Opowiadania to niewielkie okienka do innych światów. Storytelling w nauczaniu języka obcego młodzieży i dorosłych. „Języki Obce w Szkole” 2022/4, 29-37 (Open Access). Literatura uzupełniająca: Chłopek, Z. (2018). Metodyka nauczania języka niemieckiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Erenc-Grygoruk, G. (2013). Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Gębal, P. (2019). Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Janowska, I. (2010). Planowanie lekcji języka obcego. Kraków: Universitas. Komorowska, H. red. (2011). Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. Komisja Europejska (2023). Kluczowe dane o nauczaniu języków w szkołach w Europie. Raport Euridice. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (Open Access). Komorowska, H. (2013). Metodyka nauczania języków obcych. Otwock: Wydawnictwo Edukacyjne. Sikora-Banasik, D. red. (2009). Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Rösler, D. (2023). Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin: J.B. Metzler, Springer Verlag. Szplit, A. (2016). Efektywnie i atrakcyjnie, czyli o przedszkolnym i wczesnoszkolnym nauczaniu języka angielskiego. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Zawadzka, E. (2004), Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.