Metodyka edukacji zdrowotnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-MEZ6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji zdrowotnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy dotyczącej różnych aspektów zdrowia, opanowanie wiedzy teoretycznej i metodycznej niezbędnej do planowania i prowadzenia zajęć z elementami edukacji zdrowotnej w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów różnymi aspektami definiowania pojęcia „zdrowie”; podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności dotyczących prozdrowotnego stylu życia w różnych warunkach społeczno-ekonomicznych; podkreślenie znaczenia zależności między zdrowiem fizycznym, psychicznym i społecznym a rozwojem człowieka; poznanie programów i projektów promujących zdrowie, promowanie zachowań bezpiecznych, sprzyjających zdrowemu rozwojowi. Studenci analizują podstawę programową przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej zapoznając się z zawartymi tam treściami w odniesieniu do edukacji zdrowotnej. Studenci analizują i wybierają programy nauczania oraz stosują metody, formy pracy, środki dydaktyczne w całej ich różnorodności, zaś biorąc pod uwagę specyfikę zajęć przedszkolnych i wczesnoszkolnych opracowują scenariusz zajęć z planowaniem adekwatnych metod uwzględniając możliwości rozwojowe dziecka/ucznia. |
Literatura: |
Literatura Bielski J., Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego: Podręcznik dla nauczycieli wychowania fizycznego i studentów studiów pedagogicznych, Kraków 2005. Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Dobry start, Program wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-5-letnich, Gdańsk 2011. Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Kraków 2011. Kraszewska M., Korzeniowska M., Wiem, co jem. Ćwiczenia z zakresu zdrowego odżywiania dla klas 1-3 szkoły podstawowej, Kraków 2009. Pietrusiewicz B., Jak kształtować pozytywne nawyki żywieniowe, w: Wychowanie w Przedszkolu 8/2010. Surowiec A., Ruch to zdrowie, w: Wychowanie w Przedszkolu 2/2010. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna, Warszawa 2010. Woynarowska B. (red.), Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole, Poradnik dla dyrektorów szkól i nauczycieli, Warszawa. Kasperek-Golimowska, E(2011). Poradnictwo zdrowotne jako forma profilaktyki zagrożeń i promocji zdrowego stylu życia. - Woynarowska-Sołdan, M. Tabak, I. Zachowania prozdrowotne nauczycieli i innych pracowników szkoły. Med Pr 2013; 64(5): 659-670. http://medpr.imp.lodz.pl.pl/Zachowania-prozdrowotne-nauczycieli i innych -pracowników-szkoły - Kasperek-Golimowska, E.(2012). Nadzieja i optymizm vs zwątpienie i pesymizm w kontekście "dobrego życia" w kulturze konsumpcji. W: studia Edukacyjne Nr 19/2012 (s.179-213) |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: E.10.W1. metody projektowania różnych form aktywności w celu rozwijania kultury zdrowotnej u dzieci lub uczniów, w tym planowanie, realizowanie i ocena procesu; E.10.W2. sposoby rozwijania postawy prozdrowotnej wśród dzieci lub uczniów; E.10.W3. modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia, w tym zdrowia psychicznego. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: E.10.U1. zaplanować działania mające na celu rozwój kultury zdrowotnej; E.10.U2. skutecznie rozwijać postawy prozdrowotne wśród dzieci lub uczniów. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: E.10.K1. krzewienia postawy dbałości o zdrowie i ochronę środowiska. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - ocena aktywnego udziału w dyskusji i ćwiczeniach podczas zajęć, w tym znajomości podstawowych terminów używanych w obszarze edukacji zdrowotnej oraz różnych sposobów rozumienia pojęć: zdrowie, edukacja zdrowotna, promocja zdrowia, profilaktyka - ocena umiejętności korzystania z podstawy programowej i programów w zakresie edukacji zdrowotnej - ocenia elementarnej wiedzy dot. opracowania scenariusza i realizacji zajęć z edukacji zdrowotnej w pracy grupowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Bilans punktów ECTS 1 ECTS – obecność i zaangażowanie w realizację dyskusji i ćwiczeń podczas zajęć, przygotowanie w grupach "reklamy dla zdrowia" tj. materiału promującego wybrany aspekt zdrowia lub zachowanie prozdrowotne np.: zdrowej diety, aktywności fizycznej, techniki radzenia sobie ze stresem itp. oraz zaprezentowanie w dowolny sposób (2 min. wypowiedź, prezentacja, scenka, film. 1 ECTS - opracowanie i prezentacja 2 scenariuszy zajęć (dla przedszkola oraz klas I-III SP). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Byrtek | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Byrtek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.