Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji zdrowotnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNS-SJ-WE-MEZ6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji zdrowotnej
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy dotyczącej różnych aspektów zdrowia, opanowanie wiedzy teoretycznej i metodycznej niezbędnej do planowania i prowadzenia zajęć z elementami edukacji zdrowotnej w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów różnymi aspektami definiowania pojęcia „zdrowie”; podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności dotyczących prozdrowotnego stylu życia w różnych warunkach społeczno-ekonomicznych; podkreślenie znaczenia zależności między zdrowiem fizycznym, psychicznym i społecznym a rozwojem człowieka; poznanie programów i projektów promujących zdrowie, promowanie zachowań bezpiecznych, sprzyjających zdrowemu rozwojowi. Studenci analizują podstawę programową przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej zapoznając się z zawartymi tam treściami w odniesieniu do edukacji zdrowotnej. Studenci analizują i wybierają programy nauczania oraz stosują metody, formy pracy, środki dydaktyczne w całej ich różnorodności, zaś biorąc pod uwagę specyfikę zajęć przedszkolnych i wczesnoszkolnych opracowują scenariusz zajęć z planowaniem adekwatnych metod uwzględniając możliwości rozwojowe dziecka/ucznia.

Literatura:

Literatura

Bielski J., Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego: Podręcznik dla nauczycieli wychowania fizycznego i studentów studiów pedagogicznych, Kraków 2005.

Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Dobry start, Program wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-5-letnich, Gdańsk 2011.

Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Kraków 2011.

Kraszewska M., Korzeniowska M., Wiem, co jem. Ćwiczenia z zakresu zdrowego odżywiania dla klas 1-3 szkoły podstawowej, Kraków 2009.

Pietrusiewicz B., Jak kształtować pozytywne nawyki żywieniowe, w: Wychowanie w Przedszkolu 8/2010.

Surowiec A., Ruch to zdrowie, w: Wychowanie w Przedszkolu 2/2010.

Woynarowska B., Edukacja zdrowotna, Warszawa 2010.

Woynarowska B. (red.), Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole, Poradnik dla dyrektorów szkól i nauczycieli, Warszawa.

Kasperek-Golimowska, E(2011). Poradnictwo zdrowotne jako forma profilaktyki zagrożeń i promocji zdrowego stylu życia.

- Woynarowska-Sołdan, M. Tabak, I. Zachowania prozdrowotne nauczycieli i innych pracowników szkoły. Med Pr 2013; 64(5): 659-670. http://medpr.imp.lodz.pl.pl/Zachowania-prozdrowotne-nauczycieli i innych -pracowników-szkoły

- Kasperek-Golimowska, E.(2012). Nadzieja i optymizm vs zwątpienie i pesymizm w kontekście "dobrego życia" w kulturze konsumpcji. W: studia Edukacyjne Nr 19/2012 (s.179-213)

Efekty uczenia się:

W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

E.10.W1. metody projektowania różnych form aktywności w celu rozwijania kultury zdrowotnej u dzieci lub uczniów, w tym planowanie, realizowanie i ocena procesu;

E.10.W2. sposoby rozwijania postawy prozdrowotnej wśród dzieci lub uczniów;

E.10.W3. modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia, w tym zdrowia psychicznego.

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI:

E.10.U1. zaplanować działania mające na celu rozwój kultury zdrowotnej;

E.10.U2. skutecznie rozwijać postawy prozdrowotne wśród dzieci lub uczniów.

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:

E.10.K1. krzewienia postawy dbałości o zdrowie i ochronę środowiska.

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

- ocena aktywnego udziału w dyskusji i ćwiczeniach podczas zajęć, w tym znajomości podstawowych terminów używanych w obszarze edukacji zdrowotnej oraz różnych sposobów rozumienia pojęć: zdrowie, edukacja zdrowotna, promocja zdrowia, profilaktyka

- ocena umiejętności korzystania z podstawy programowej i programów w zakresie edukacji zdrowotnej

- ocenia elementarnej wiedzy dot. opracowania scenariusza i realizacji zajęć z edukacji zdrowotnej w pracy grupowej.

Metody i kryteria oceniania:

Bilans punktów ECTS

1 ECTS – obecność i zaangażowanie w realizację dyskusji i ćwiczeń podczas zajęć, przygotowanie w grupach "reklamy dla zdrowia" tj. materiału promującego wybrany aspekt zdrowia lub zachowanie prozdrowotne np.: zdrowej diety, aktywności fizycznej, techniki radzenia sobie ze stresem itp. oraz zaprezentowanie w dowolny sposób (2 min. wypowiedź, prezentacja, scenka, film.

1 ECTS - opracowanie i prezentacja 2 scenariuszy zajęć (dla przedszkola oraz klas I-III SP).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Byrtek
Prowadzący grup: Elżbieta Byrtek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0 (2022-12-09)