Metodyka edukacji technicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-MET8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji technicznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | - Etapy, metody i formy projektowania działań technicznych dziecka/ucznia. - Inicjacja techniczna dziecka (ucznia). - Zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne oraz zadania wytwórcze. - Projektowanie zajęć technicznych. - Kształtowanie umiejętności technicznych dzieci/uczniów w nawiązaniu do techniki, kultury i sztuki ludowej. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zdobycie umiejętności planowania i prowadzenia zajęć z zakresu edukacji technicznej w kształceniu wczesnoszkolnym. Uzyskanie kompetencji dotyczących budowania jednostki metodycznej, kształtowania odpowiedzialnej postawy, kultury i organizacji pracy, obejmującej zajęcia praktyczno-techniczne prowadzone z dziećmi. Zagadnienia przedmiotowe: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje dydaktyczne, realizacje praktyczno-techniczne. Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, terminowa realizacja zadań. Warunki merytoryczne zaliczenia: wymagana jest znajomość programu kształcenia przedmiotowego w zakresie edukacji technicznej dla dzieci. Forma zaliczenia: zaliczenie prac pisemnych, prezentacja prac w wybranych technikach, przesłanie dokumentacji fotograficznej realizacji praktycznych. |
Pełny opis: |
- Wprowadzenie w zagadnienia tematyczne i problemowe zawarte w programie kształcenia przedmiotowego oraz w oparciu o literaturę przedmiotu. Rola i znaczenie edukacji technicznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie integracji przedmiotowej. - Obserwacja zjawisk w przyrodzie, przygotowanie doświadczeń i eksperymentów badawczych obejmujących obszary takie jak : grawitacja, właściwości materiałów, żywioły wody i powietrza. Kształtowanie postawy proekologicznej, rozumienia związku przyczynowo-skutkowego. - Postęp techniczno-cywilizacyjny, nowe technologie i obszary rozwoju – komunikacja, transport, budownictwo. Maszyny i urządzenia w domu, wybrane przykłady – prezentacja z uwzględnieniem funkcji, budowy, zasilania, obsługi i zasad bezpieczeństwa. - Historia małych i dużych wynalazków, przykłady prostych rozwiązań technicznych. - Współczesne uwarunkowania technologiczne, możliwości i zagrożenia. - Zajęcia praktyczno-techniczne, przygotowanie i organizacja warsztatu pracy, kształtowanie umiejętności ekonomicznego i bezpiecznego użytkowania narzędzi i materiałów. - Planowanie etapów realizacji pracy; fantazjowanie, projektowanie, konstruowanie i modelowanie przestrzenne, przygotowanie pomocy dydaktycznych. Praktyczne realizacje w wybranych i dostępnych technikach, uwzględniających możliwości rozwojowe i wykonawcze dziecka – formowanie z masy plastycznej, papieroplastyki, materiałów recyklingowych. - Zasady opracowania konspektu zajęć jednostki metodycznej, cyklu tematycznego, realizacje indywidualne i zespołowe. - Formy kontaktu z instytucjami kultury, nauki i techniki, pracownią artystyczną, pracownią rzemieślniczą; program placówki muzealnej. |
Literatura: |
1. Brown S.E. (2005) Robimy eksperymenty.Warszawa,Wydawnictwo K.E. LIBER. 2. Drejer F.(2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra, Wydawnictwo Kolegium Karkonoskiego. 3. Karolak W. (red.), (2009) Działania twórcze. Książka dla nauczyciela. Łódź, Wydawnictwo AHE 4. Kraszewski K.(2001) Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. 5. Liebertz Ch. (2000) Zabawy do nauczania integracyjnego. Kielce, Wydawnictwo JEDNOŚĆ. 6. Bartalozzi G.(2007) Wynalazki i odkrycia. Kalisz, MARTEL 7. Jąder M. (2005) Krok w kierunku kreatywności. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls. 8. Macaulay D. (1991) Jak to działa. Łódź, Wydawnictwo Łódzkie. 9. Taylor B. (1991) Zabawa i nauka (seria). Warszawa, Polska Oficyna Wydawnicza BGW. 10. Żródła internetowe: www.szkolnictwo.pl, www.edukacja techniczna.pl, artykuły tematyczne, filmy instruktażowe. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: E.8.W1. etapy, metody i formy projektowania działań technicznych dziecka lub ucznia; E.8.W2. ideę inicjacji technicznej dziecka lub ucznia; E.8.W3. zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne, zadania wytwórcze oraz metody projektowania zajęć technicznych; E.8.W4. potrzebę kształtowania umiejętności technicznych dzieci lub uczniów w nawiązaniu do techniki, kultury i sztuki ludowej. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: E.8.U1. zaprojektować sekwencję działań technicznych dzieci lub uczniów; E.8.U2. uwzględnić różnice indywidualne w projektowaniu działań uczniowskich; E.8.U3. dobrać zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne do możliwości dzieci lub uczniów; E.8.U4. zachęcić dzieci lub uczniów do analizowania prostych rozwiązań technicznych. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: E.8.K1. działania na rzecz rozwoju zainteresowań technicznych dzieci lub uczniów; E.8.K2. walki ze stereotypami dotyczącymi płci i umiejętności technicznych. SPSOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Popławski | |
Prowadzący grup: | Michał Popławski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.