Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji technicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNS-SJ-WE-MET8
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji technicznej
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

- Etapy, metody i formy projektowania działań technicznych dziecka/ucznia.

- Inicjacja techniczna dziecka (ucznia).

- Zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne oraz zadania wytwórcze.

- Projektowanie zajęć technicznych.

- Kształtowanie umiejętności technicznych dzieci/uczniów w nawiązaniu do techniki, kultury i sztuki ludowej.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zdobycie umiejętności planowania i prowadzenia zajęć z zakresu edukacji technicznej w kształceniu wczesnoszkolnym. Uzyskanie kompetencji dotyczących budowania jednostki metodycznej, kształtowania odpowiedzialnej postawy, kultury i organizacji pracy, obejmującej zajęcia praktyczno-techniczne prowadzone z dziećmi.

Zagadnienia przedmiotowe:

wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje dydaktyczne, realizacje praktyczno-techniczne.

Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, terminowa realizacja zadań.

Warunki merytoryczne zaliczenia: wymagana jest znajomość programu kształcenia przedmiotowego w zakresie edukacji technicznej dla dzieci.

Forma zaliczenia: zaliczenie prac pisemnych, prezentacja prac w wybranych technikach, przesłanie dokumentacji fotograficznej realizacji praktycznych.

Pełny opis:

- Wprowadzenie w zagadnienia tematyczne i problemowe zawarte w programie kształcenia przedmiotowego oraz w oparciu o literaturę przedmiotu. Rola i znaczenie edukacji technicznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie integracji przedmiotowej.

- Obserwacja zjawisk w przyrodzie, przygotowanie doświadczeń i eksperymentów badawczych obejmujących obszary takie jak : grawitacja, właściwości materiałów, żywioły wody i powietrza. Kształtowanie postawy proekologicznej, rozumienia związku przyczynowo-skutkowego.

- Postęp techniczno-cywilizacyjny, nowe technologie i obszary rozwoju – komunikacja, transport, budownictwo. Maszyny i urządzenia w domu, wybrane przykłady – prezentacja z uwzględnieniem funkcji, budowy, zasilania, obsługi i zasad bezpieczeństwa.

- Historia małych i dużych wynalazków, przykłady prostych rozwiązań technicznych.

- Współczesne uwarunkowania technologiczne, możliwości i zagrożenia.

- Zajęcia praktyczno-techniczne, przygotowanie i organizacja warsztatu pracy, kształtowanie umiejętności ekonomicznego i bezpiecznego użytkowania narzędzi i materiałów.

- Planowanie etapów realizacji pracy; fantazjowanie, projektowanie, konstruowanie i modelowanie przestrzenne, przygotowanie pomocy dydaktycznych. Praktyczne realizacje w wybranych i dostępnych technikach, uwzględniających możliwości rozwojowe i wykonawcze dziecka – formowanie z masy plastycznej, papieroplastyki, materiałów recyklingowych.

- Zasady opracowania konspektu zajęć jednostki metodycznej, cyklu tematycznego, realizacje indywidualne i zespołowe.

- Formy kontaktu z instytucjami kultury, nauki i techniki, pracownią artystyczną, pracownią rzemieślniczą; program placówki muzealnej.

Literatura:

1. Brown S.E. (2005) Robimy eksperymenty.Warszawa,Wydawnictwo K.E. LIBER.

2. Drejer F.(2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra, Wydawnictwo Kolegium Karkonoskiego.

3. Karolak W. (red.), (2009) Działania twórcze. Książka dla nauczyciela. Łódź, Wydawnictwo AHE

4. Kraszewski K.(2001) Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

5. Liebertz Ch. (2000) Zabawy do nauczania integracyjnego. Kielce, Wydawnictwo JEDNOŚĆ.

6. Bartalozzi G.(2007) Wynalazki i odkrycia. Kalisz, MARTEL

7. Jąder M. (2005) Krok w kierunku kreatywności. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls. 8. Macaulay D. (1991) Jak to działa. Łódź, Wydawnictwo Łódzkie.

9. Taylor B. (1991) Zabawa i nauka (seria). Warszawa, Polska Oficyna Wydawnicza BGW.

10. Żródła internetowe: www.szkolnictwo.pl, www.edukacja techniczna.pl, artykuły tematyczne, filmy instruktażowe.

Efekty uczenia się:

W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

E.8.W1. etapy, metody i formy projektowania działań technicznych dziecka lub ucznia;

E.8.W2. ideę inicjacji technicznej dziecka lub ucznia;

E.8.W3. zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne, zadania wytwórcze oraz metody projektowania zajęć technicznych;

E.8.W4. potrzebę kształtowania umiejętności technicznych dzieci lub uczniów w nawiązaniu do techniki, kultury i sztuki ludowej.

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI:

E.8.U1. zaprojektować sekwencję działań technicznych dzieci lub uczniów;

E.8.U2. uwzględnić różnice indywidualne w projektowaniu działań uczniowskich;

E.8.U3. dobrać zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne do możliwości dzieci lub uczniów;

E.8.U4. zachęcić dzieci lub uczniów do analizowania prostych rozwiązań technicznych.

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:

E.8.K1. działania na rzecz rozwoju zainteresowań technicznych dzieci lub uczniów;

E.8.K2. walki ze stereotypami dotyczącymi płci i umiejętności technicznych.

SPSOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-20 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Popławski
Prowadzący grup: Michał Popławski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)