Metodyka edukacji przyrodniczej i społecznej we wczesnej edukacji dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-MEPS5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji przyrodniczej i społecznej we wczesnej edukacji dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | I. Cel zajęć: 1. Przypomnienie wiadomości teoretycznych. 2. Planowanie zajęć do zrealizowania z dziećmi w wieku od 3 do 9 r. ż. uwzględniających edukację przyrodniczą i społeczną z wykorzystaniem mediów dydaktycznych. 3. Metodyczne przykłady, praktyczne rozwiązania i zadania przyczyniające się do rozwoju wiedzy o społeczeństwie, wychowania rodzinnego, środowiskowego, patriotycznego i obywatelskiego, przekazanie podstawowej wiedzy o faunie i florze w Polsce i na świecie, ekologii, zagadnieniach geograficznych, historycznych oraz dbania o zdrowie swoje i innych, w tym również podstawowych zasad racjonalnego odżywiania się. II. Wykorzystanie na zajęciach aktualnych zeszytów ćwiczeń, elementarzy, podręczników i przewodników metodycznych. III. Przekazywana wiedza na zajęciach praktycznych - realizacja scenariuszy zajęć (całych lub wybrane fragmenty) będzie włączać w/w pozycje. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest: - przygotowanie studenta do projektowania zajęć z edukacji przyrodniczej i społecznej w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej (na podstawie zdobytej wiedzy teoretycznej), - zdobycie wiedzy, jak organizować sytuacje edukacyjne umożliwiające dzieciom w wieku 3- 9 lat eksplorację, badania i doświadczenia w środowisku, - przygotowanie do wykonywania doświadczeń i eksperymentów (demonstracja, eksperyment kierowany, eksperyment samodzielny) przez dzieci (przyrodniczych, fizycznych) oraz umiejętnego ich omówienia, - przygotowanie do działań odkrywczych, podejmowania odpowiednich i najlepszych decyzji oraz umiejętność zarządzania czasem, miejscem "pracy" |
Pełny opis: |
Student po zakończeniu zajęć powinien: umieć opisać cele edukacji przyrodniczej i społecznej, opisać zasady nauczania edukacji przyrodniczej i społecznej i wskazać ich praktyczne egzemplifikacje, opisać proces kształtowania pojęć przyrodniczych i społecznych; umieć zaplanować i przeprowadzić różne eksperymenty; rozumieć i praktykować przedsiębiorczość; umieć myśleć naukowo; umieć analizować programy nauczania i podręczniki ze szczególnym naciskiem na treści społeczno-przyrodnicze, zastosować różnorodne metody, formy pracy, środki dydaktyczne uwzględniając potrzeby i możliwości dziecka oraz specyfiki zajęć przedszkolnych i wczesnoszkolnych, potrafić dokonać przeglądu poziomu wiedzy, opracować i przedstawić scenariusz zajęć z prezentacją metodycznego przykładu pracy z przedszkolakami/uczniami (konkretne „rozwiązanie”). |
Literatura: |
Literatura podstawowa Budniak A. Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Podręcznik dla studentów, Impuls, Kraków 2010 Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L. Dzieci w świecie przyrody – książka do wychowania proekologicznego, Impuls, Kraków 2010 Frątczak, E. F. Edukacja komunikacyjno-drogowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Warszawa 1993 Gutowska. H. Środowisko społeczno-przyrodnicze w kl. 1-3, WSiP, Warszawa 1985 Kotowska M. Rymowanki wrażliwe na tematy kłopotliwe. Wiersze terapeutyczne dla dzieci, Impuls, Kraków 2011 Kraszewska M. Środowisko. Karty pracy klasy 1-3, Wyd. WIR, Kraków 2006 Kraszewska M., Korzeniowska M. Wiem, co jem. Ćwiczenia z zakresu zdrowego odżywiania dla klas 1-3 szkoły podstawowej, Wyd. WIR, Kraków 2009 Literatura dodatkowa Adamek J. (red.) Nauczyciel i uczeń w edukacji zintegrowanej w kl. I-III, Kraków 2002 Al-Khamisy D. Edukacja przedszkolna a integracja społeczna, Kraków 2006 Barff U., Maier J. Robótki z papieru i tektury, Wyd. DELTA, Warszawa 2010 Dziamska D. Edukacja przez ruch (cała seria), WSiP, 2005 Dziamska D. Origami z wierszykami, Bis, 2009 Dziubak E., Saroma-Stępniewska E., Wierzba E. Draka Ekonieboraka, Wyd. ALBUS, Poznań 2012 Frątczak, E. F. Wiersze, inscenizacje, opowiadania, zagadki, piosenki w edukacji komunikacyjno-drogowej uczniów szkoły podstawowej, Bydgoszcz 1995 Jelinek J. A. Dziecięca astronomia, Wyd APS, Warszawa 2020 Jelinek J. A. Dziecko konstruktorem w kl. I-III, Wyd. C. E. Bliżej przedszkola, Warszawa 2018 Kielar-Turska M. Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992 Kraszewska M. W kręgu tradycji i świąt, Wyd. WIR, Kraków 2005 Łuczak B. Nauczanie integralne w klasach I-III, Oficyna Wydawnicza, Poznań 2000 Nadolna U., Strącel-Winiarska B. Barwy pór roku – praktyczny poradnik metodyczny, Wyd. Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Warszawa 2012 McKay K., Bonnin J. Ekologiczne dzieciaki. 100 rzeczy, które możesz zrobić, by ocalić planetę, Wyd. National Geographic, Warszawa 2011 Meredith S. Dlaczego powinniśmy chronić naszą planetę, Wyd. Delta, Warszawa 2012 Morawska Z., Radwiłowicz M. Metodyka nauczania początkowego, WSiP, Warszawa 1995 Muchacka. B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 2001 Muchacka B. Stymulowanie aktywności poznawczej dzieci w przedszkolu, Kraków 2000 Perfect L. Sztuka życia czyli encyklopedia dobrych manier, Warszawa 1993 Piotrowska E. Bajka o drzewie, Wyd. Biobooks, Poznań 2011 Puślecki W. Kształcenie wyzwalające w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2010 Pytlak E., Wszkiewicz H. Miejsce edukacji przyrodniczej w kształceniu zintegrowanym, w: Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki, Wyd. Żak, Warszawa 2002 Sarnowska M. Integralny program nauczania z elementami edukacji ekologicznej w klasach I-III, Wydawnictwo Harmonia, Gdańska 1998 Stasica J. Przyroda - 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III, Impuls, Kraków 2010 Uroczystości dla najmłodszych w szkole podstawowej B. Bleja-Sosna (red.), wyd. Bea, Toruń 2006 Waloszek D. Nauczyciel i dziecko: organizacja warunków edukacji przedszkolnej, Zielona Góra 1996 Waloszek D. Zabawa. Edukacja, Zielona Góra 1996 Zestaw: Nowi Tropiciele. klasa I, klasa II, klasa III (Box), Warszawa 2021 Zestaw: Nowi Tropiciele. Sześciolatek (Box), Warszawa 2021 |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: E.4.W1. sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej o środowisku przyrodniczym i środowisku społecznym oraz wiedzy metodycznej do projektowania zajęć dydaktycznych w zakresie edukacji środowiskowej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej; E.4.W2. znaczenie stwarzania warunków do zajęć badawczych i eksperymentów oraz organizowania sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom lub uczniom samodzielną eksplorację; E.4.W3. sposoby kształtowania przedsiębiorczości u dzieci lub uczniów. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: E.4.U1 zaprojektować eksperyment uczniowski z zakresu wiedzy przyrodniczej; E.4.U2. dostrzec i skomentować podstawowe prawa fizyki zachodzące w otoczeniu ucznia; E.4.U3. wykonać proste doświadczenie za pomocą przedmiotów codziennego użytku i przeanalizować z uczniami jego przebieg. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: E.4.K1. rozbudzania szacunku dla myślenia naukowego; E.4.K2. budzenia i podtrzymywania w uczniach ciekawości odkrywcy. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - bieżąca ocena wynikająca z zaangażowania w działania praktyczne wykonywane podczas zajęć (min.praca z materiałem naukowym, eksperymenty wykorzystujące przedmioty codziennego użytku), - znajomość literatury tematu, znajomość programu, podręczników, zeszytów ćwiczeń, - obecność na zajęciach, - przygotowani, wykonanie i opis eksperymentu, - przeprowadzenie zajęć (mini - "lekcja") z obszaru edukacji społecznej. Zaliczenie: 1. Wykonanie i opisanie eksperymentu przyrodniczego na podany temat, 2. Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć (mini - "lekcja") z obszaru edukacji społecznej z wybranego przez Studenta obszaru tematycznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób odbywania zajęć: synchroniczne w sali. Metody dydaktyczne: ćwiczenia, dyskusja, metody warsztatowe, prezentacje multimedialne, projekt własny studenta. Obecność na zajęciach OBOWIĄZKOWA (dopuszczalne dwie nieobecności). Osoby, które przekroczą ten limit, zobowiązane są do napisania dodatkowej pracy zaliczeniowej na zadany temat (wykonanie i zaprezentowanie projektu Planu pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego na wybrany miesiąc z uwzględnieniem treści społeczno-przyrodniczych. Plan pracy jest częścią zamierzeń opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznych realizowanych w przedszkolu). Punkty: 5 ECTS - aktywny udział w zajęciach (min. aktywności zaproponowane przez prowadzącą) 1 ECTS - znajomość literatury tematu 1 ECTS - obecność na zajęciach 1 ECTS - wykonanie i opis eksperymentu przyrodniczego 1 ECTS - przygotowanie i przeprowadzenie zajęć (mini - "lekcja") z obszaru edukacji społecznej 1 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dmitruk-Sierocińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dmitruk-Sierocińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.