Metodyka edukacji plastycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-MEP7 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji plastycznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: • podniesienie stopnia przygotowania studentów do pracy nauczyciela plastyki • praktyczne zapoznanie studentów z różnymi formami pracy w przedszkolu i w szkole, także w aspekcie dydaktyczno-wychowawczym • przedstawienie możliwości przygotowywania własnych materiałów dydaktycznych, plastycznych, instruktażowych, programów graficznych, etc. |
Pełny opis: |
Metodyka edukacji plastycznej umożliwia uzyskanie następujących kompetencji: 1. zawodowych – podniesienie stopnia przygotowania studentów do zawodu nauczycielskiego (do prowadzenia przedmiotu edukacja plastyczna w kl I-III SP i w przedszkolu) poprzez zastosowanie nabytej wiedzy z zakresu metodyki edukacji plastycznej i skonfrontowanie jej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym; 2. komunikacyjnych (kształtowanie umiejętności interpersonalnych, umiejętności pracy z grupą) – praktyczne zapoznanie studentów z różnymi formami pracy, także w aspekcie dydaktyczno-wychowawczym; 3. informatycznych – wyszukiwanie informacji, analiza informacji, przetwarzanie, przygotowywanie własnych materiałów dydaktycznych, plastycznych, instruktażowych, wykorzystanie programów graficznych, a także narzędzi do pracy z grupą. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kościelecki S.: Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, Warszawa 1977. Popek S.: Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych. Warszawa 1988. Popek S. (red.) : Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1985. Programy nauczania, podręczniki, ćwiczenia, zasoby elektroniczne wydawnictw: https://www.nowaera.pl/ https://www.wsip.pl/ Literatura uzupełniająca: Boguszewska A., Mazur A., Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, UMCS, Lublin 2013. https://podstawaprogramowa.pl *Podstawowe dla danego tematu pozycje bibliograficzne są podawane podczas zajęć. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: E.6.W1. etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych dziecka lub ucznia; E.6.W2. sposoby rozwijania twórczej aktywności dziecka lub ucznia; E.6.W3. zasady projektowania zajęć plastycznych w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej; E.6.W4. metody i techniki diagnozowania dziecka lub ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym obszarze. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: E.6.U1. zachęcić dziecko lub ucznia do twórczej aktywności w obszarze działań plastycznych; E.6.U2. zaprojektować zajęcia inspirujące dzieci lub uczniów do działań twórczych; E.6.U3. zachęcić dziecko lub ucznia do zainteresowania się dziełem plastycznym; E.6.U4. diagnozować poziom zdolności plastycznych dziecka lub ucznia. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: E.6.K1. działania na rzecz upowszechnienia sztuk pięknych; E.6.K2. inspirowania dzieci lub uczniów do samodzielnej aktywności plastycznej i dzielenia się jej efektami; E.6.K3. aktywizowania dzieci lub uczniów do estetyzacji własnego otoczenia. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: • bieżąca ocena zaangażowania podczas dyskusji, ćwiczeń, warsztatów, • prezentacja multimedialna na wybrany temat, • zaangażowanie w projekt własny studenta. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: • aktywizująca (dyskusja panelowa, warsztat, multimedialne instruktaże, etc.) • pokazowa i podająca (pogadanka/wykład ilustrowany pokazem prac plastycznych, ilustracji, zdjęć, grafik, multimedialne instruktaże, etc.) • zajęć praktycznych (prowadzenie lekcji <symulacja> - pełnienie roli nauczyciela) • badawcza (obserwacja jak inni prowadzą lekcje, dawanie informacji zwrotnej po przeprowadzonych zajęciach) Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności). Osoby, które przekroczą ten limit, zobowiązane są do napisania dodatkowej pracy zaliczeniowej na zadany temat. Prezentacja multimedialna na wybrany temat (zagadnienia edukacji plastycznej) Zaliczenie projektu własnego studenta: przygotowanie i przeprowadzenie zajęć wg autorskiego scenariusza lekcji z zakresu edukacji plastycznej wraz z przygotowaniem materiałów dydaktycznych/ rekwizytów. W przypadku wzmożonego okresu grypowego, oraz możliwości złapania COVID-19, zajęcia mogą być prowadzone w trybie asynchronicznym (w sali i zdalnie), nieprzekraczającym 50% zajęć online, z możliwością indywidualnej konsultacji telefonicznej lub wideo rozmowy, za wcześniejszym uzgodnieniem terminu z prowadzącym. Bilans punktów ECTS (5pkt): - Obecność na zajęciach obowiązkowa oraz bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć (1 pkt ECTS) - Samodzielne studiowanie tematyki zajęć/ przygotowanie do ćwiczeń (1pkt ECTS) - Prezentacja multimedialna na wybrany temat (1pkt ECTS) - Przygotowanie autorskiego scenariusza lekcji (1 pkt ECTS) - Przeprowadzenie scenariusza (symulacja lekcji) (1 pkt ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Piskorska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Piskorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.