Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji muzycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNS-SJ-WE-MEM7
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji muzycznej
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Studia jednolite magisterskie Weipo, 7 semestr
Studia jednolite magisterskie WEJA, 7 semestr
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Metodyka Edukacji Muzycznej jest przedmiotem ukierunkowanym na wszechstronne przygotowanie przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej do prowadzenia zajęć muzycznych w przedszkolach oraz w klasach I–III szkoły podstawowej. Celem kształcenia jest nie tylko opanowanie umiejętności dydaktycznych w zakresie nauczania muzyki dzieci, lecz także zdobycie podstawowej wiedzy muzycznej, umożliwiającej lepsze rozumienie i przekazywanie treści muzycznych.

Treści programowe obejmują fundamentalne zagadnienia z zakresu rytmu, harmonii, tonalności, rodzajów instrumentów oraz podstaw historii i teorii muzyki. Wiedza ta stanowi niezbędny fundament skutecznego nauczania muzyki, przy czym nie wymaga zaawansowanych umiejętności wykonawczych.

Realizacja zajęć zakłada połączenie komponentu teoretycznego z praktycznym. Program przewiduje ćwiczenia z wykorzystaniem prostych instrumentów, takich jak dzwonki chromatyczne czy instrumentarium Orffa, co pozwala uczestnikom na bezpośrednie doświadczenie podstaw rytmiki oraz elementarnych zasad muzykoterapii. Tego rodzaju aktywne formy pracy sprzyjają głębszemu przyswojeniu treści oraz zwiększeniu zaangażowania w procesie kształcenia.

W toku przedmiotu omawiane są także różnorodne aktywności muzyczne i muzyczno-ruchowe możliwe do zastosowania w pracy z dziećmi. Szczególną rolę pełnią podstawy muzykoterapii inspirowane metodą rytmiki Émile’a Jaques-Dalcroze’a, które umożliwiają zrozumienie znaczenia muzyki w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Program obejmuje ponadto analizę metod nauczania muzyki, w tym technik wprowadzania piosenek, tańców oraz wiedzy o muzyce. Uczestnicy kształcenia zdobywają kompetencje w zakresie doboru repertuaru wokalnego i instrumentalnego odpowiedniego do możliwości i zainteresowań dzieci, a także umiejętność wyboru wartościowych wydarzeń artystycznych, takich jak koncerty czy spektakle teatralne, stanowiących cenne uzupełnienie edukacji muzycznej.

Literatura:

Literatura podstawowa

Barańska M., Dźwięki mowy, rytm i ruch: piosenki z zabawami kształcącymi słuch fonemowy,

sprawność ruchową i ruchowo-słuchową. Gdańsk: wydawnictwo "Harmonia", 2018.

Furmanik-Celejewska A., Muzolandia przedszkolaka: scenariusze zajęć dla nauczycieli

rytmiki i wychowania przedszkolnego. Warszawa: wydawnictwo “Difin”, 2016.

Przychodzińska M., Bliżej muzyki: podręcznik: gimnazjum. Warszawa: Wydawnictwa

Szkolne i Pedagogiczne, 2009.

Sacher W.A., Pedagogika muzyki: teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia

muzycznego. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2012.

Weiner A., Boguszewska A. (red.), Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej. Lublin:

Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013.

Gawryłkiewicz J., Gawryłkiewicz M. (red.), Podręcznik do kierowania edukacją muzyczną

małego dziecka według teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona. Kraków: Oficyna

Wydawnicza "Impuls", 2010.

Literatura zupełniająca

Bogdanowicz E., Rytmika Emila Jaques-Dalcroze'a w edukacji i terapii dzieci z symptomami

nadpobudliwości psychoruchowej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015.

Zwolińska E.A., Społeczne znaczenie muzyki. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu

Kazimierza Wielkiego, 2015.

Śmiechowski B., O muzyce najpiękniejszej ze sztuk: historia muzyki. Warszawa: Oficyna

Wydawniczo-Poligraficzna "ADAM", 1999.

Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego Rytmika, Warszawa:

Wydawnictwo WSiP, 1991.

Szymanowski K., Wychowawcza rola kultury muzycznej. Warszawa: Państwowe Wydaw.

Naukowe, 1984.

Stokowska M., Kto? Co? O muzyce i muzykach, Warszawa: Wydawnictwo PZWS, 1985.

Efekty uczenia się:

W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

E.7.W1. zasady projektowania zabaw rytmiczno-umuzykalniających dla dzieci w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej;

E.7.W2. znaczenie wykonywania utworów muzycznych przez dzieci w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej;

E.7.W3. zasady projektowania zajęć umuzykalniających zorientowanych na czerpanie przyjemności z działań podejmowanych przez dzieci lub uczniów, a nie na efekt;

E.7.W4. sposoby rozwijania twórczej aktywności dziecka lub ucznia;

E.7.W5. metody i techniki diagnozowania dziecka lub ucznia w zakresie jego zdolności muzycznych i monitorowania jego rozwoju muzycznego.

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI:

E.7.U1. zachęcić dziecko lub ucznia do udziału w zabawach rytmiczno-umuzykalniających;

E.7.U2. doprowadzić do wykonania utworu muzycznego przez dziecko lub ucznia;

E.7.U3. zachęcić dziecko lub ucznia do zainteresowania się dziełem muzycznym;

E.7.U4. diagnozować poziom zdolności muzycznych dziecka lub ucznia.

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:

E.7.K1. działania na rzecz upowszechnienia sztuk pięknych;

E.7.K2. aktywizowania dzieci lub uczniów do wspólnego uprawiania muzyki.

SPSOSOBY WERSYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:

Obecność na zajęciach, zaangażowanie podczas zajęć, test pisemny

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania.

W ramach przedmiotu "Metodyka Edukacji Muzycznej" ocenianie studentów będzie

odbywać się na podstawie poniższych kryteriów:

Test pisemny, Obecność na zajęciach (maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności),

zaangażowanie podczas zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Mirecki
Prowadzący grup: Tomasz Mirecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest opanowanie przez studentów umiejętności pracy z dziećmi w klasach I - III oraz w przedszkolu na materiale muzycznym (piosenki, utwory instrumentalne).

Studenci powinni posiąść podstawowa wiedzę muzyczną - nazwy nut na pięciolinii, budowę gam, podstawy czytania nut, wartości rytmiczne nut i pauz.

Studenci powinni poznać podstawowe aktywności muzyczne i muzyczno- ruchowe, które można wprowadzać na lekcjach. Powinni również poznać wybrane pozycje dziecięcego repertuaru: piosenki i utwory instrumentalne które mogą wykorzystać w pracy z dziećmi. Powinni też poznać podstawowe zasady metodyczne operowania materiałem muzycznym - sposoby uczenia piosenek, nauki tańców, zdobywania wiedzy o muzyce itp.

Pełny opis:

Założeniem przedmiotu jest opanowanie przez studentów umiejętności pracy z dziećmi w klasach I - III oraz w przedszkolu na materiale muzycznym (piosenki, utwory instrumentalne).

Studenci powinni posiąść podstawowa wiedzę muzyczną - nazwy nut na pięciolinii, budowę gam, podstawy czytania nut, wartości rytmiczne nut i pauz. Powinni też posiąść w podstawowym zakresie umiejętność śpiewania (poprawna emisja głosu), a także (w podstawowym zakresie umiejętność gry na dzwonkach chromatycznych oraz instrumentach perkusyjnych w zespole.

Studenci powinni poznać podstawowe aktywności muzyczne i muzyczno- ruchowe, które można wprowadzać na lekcjach. Powinni również poznać wybrane pozycje dziecięcego repertuaru: piosenki i utwory instrumentalne które mogą wykorzystać w pracy z dziećmi. Powinni też poznać podstawowe zasady metodyczne operowania materiałem muzycznym - sposoby uczenia piosenek, nauki tańców, zdobywania wiedzy o muzyce itp.

Młodzież powinna również poznać wybrane pozycje z muzyki instrumentalnej (tańce, miniatury muzyczne), które mogą wykorzystać na zajęciach z dziećmi.

Studenci powinni również posiąść umiejętność doboru repertuaru do wykonania i do śpiewania dla uczniów, z uwzględnieniem możliwości dzieci i ich zainteresowań. Powinnni również potrafić dokonać właściwego wyboru wydarzeń muzycznych (koncerty, spektakle teatralne) na które mogą pójść z uczniami. Powinni także poznać system szkolnictwa muzycznego (artystycznego) w Polsce i umieć doradzić uczniom i ich rodzicom dobór najlepszej dla nich aktywności muzcycznej poza szkołą.

Literatura:

Urszula Smoczyńska – Kalendarz Muzyczny w przedszkolu

Śpiewnik: Kolago B. Piosenki do walizek i plecaków; Co babcia i dziadek śpiewali, kiedy byli mali?

W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka – wyd. Harmonia

Tańczymy razem – wyd. Klanza

Gordon E. Teoria uczenia się muzyki, wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk 2016.

Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej. Wyd. muz. Polihymnia, Lublin 2015

Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki; oprac. Zbiorowe pod red. M. Manturzewskiej i H. Kotarskiej; Wyd. Szkolne i Pedagogiczne; Warszawa 1990.

Wybrany inny repertuar dziecięcy: reprezentatywne kompozycje odpowiednie do poszczególnych etapów przedszkolnego i szkolnego życia– wg ustaleń ze studentami. Poza tym - materiały z internetu wg potrzeb i zainteresowań studentów (piosenki i utwory muzyczne).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Mirecki
Prowadzący grup: Tomasz Mirecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest opanowanie przez studentów umiejętności pracy z dziećmi w klasach I - III oraz w przedszkolu na materiale muzycznym (piosenki, utwory instrumentalne).

Studenci powinni posiąść podstawowa wiedzę muzyczną - nazwy nut na pięciolinii, budowę gam, podstawy czytania nut, wartości rytmiczne nut i pauz.

Studenci powinni poznać podstawowe aktywności muzyczne i muzyczno- ruchowe, które można wprowadzać na lekcjach. Powinni również poznać wybrane pozycje dziecięcego repertuaru: piosenki i utwory instrumentalne które mogą wykorzystać w pracy z dziećmi. Powinni też poznać podstawowe zasady metodyczne operowania materiałem muzycznym - sposoby uczenia piosenek, nauki tańców, zdobywania wiedzy o muzyce itp.

Pełny opis:

Założeniem przedmiotu jest opanowanie przez studentów umiejętności pracy z dziećmi w klasach I - III oraz w przedszkolu na materiale muzycznym (piosenki, utwory instrumentalne).

Studenci powinni posiąść podstawowa wiedzę muzyczną - nazwy nut na pięciolinii, budowę gam, podstawy czytania nut, wartości rytmiczne nut i pauz. Powinni też posiąść w podstawowym zakresie umiejętność śpiewania (poprawna emisja głosu), a także (w podstawowym zakresie umiejętność gry na dzwonkach chromatycznych oraz instrumentach perkusyjnych w zespole.

Studenci powinni poznać podstawowe aktywności muzyczne i muzyczno- ruchowe, które można wprowadzać na lekcjach. Powinni również poznać wybrane pozycje dziecięcego repertuaru: piosenki i utwory instrumentalne które mogą wykorzystać w pracy z dziećmi. Powinni też poznać podstawowe zasady metodyczne operowania materiałem muzycznym - sposoby uczenia piosenek, nauki tańców, zdobywania wiedzy o muzyce itp.

Młodzież powinna również poznać wybrane pozycje z muzyki instrumentalnej (tańce, miniatury muzyczne), które mogą wykorzystać na zajęciach z dziećmi.

Studenci powinni również posiąść umiejętność doboru repertuaru do wykonania i do śpiewania dla uczniów, z uwzględnieniem możliwości dzieci i ich zainteresowań. Powinnni również potrafić dokonać właściwego wyboru wydarzeń muzycznych (koncerty, spektakle teatralne) na które mogą pójść z uczniami. Powinni także poznać system szkolnictwa muzycznego (artystycznego) w Polsce i umieć doradzić uczniom i ich rodzicom dobór najlepszej dla nich aktywności muzcycznej poza szkołą.

Literatura:

Urszula Smoczyńska – Kalendarz Muzyczny w przedszkolu

Śpiewnik: Kolago B. Piosenki do walizek i plecaków; Co babcia i dziadek śpiewali, kiedy byli mali?

W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka – wyd. Harmonia

Tańczymy razem – wyd. Klanza

Gordon E. Teoria uczenia się muzyki, wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk 2016.

Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej. Wyd. muz. Polihymnia, Lublin 2015

Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki; oprac. Zbiorowe pod red. M. Manturzewskiej i H. Kotarskiej; Wyd. Szkolne i Pedagogiczne; Warszawa 1990.

Wybrany inny repertuar dziecięcy: reprezentatywne kompozycje odpowiednie do poszczególnych etapów przedszkolnego i szkolnego życia– wg ustaleń ze studentami. Poza tym - materiały z internetu wg potrzeb i zainteresowań studentów (piosenki i utwory muzyczne).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-4 (2025-09-15)