Metody alternatywne wspierania rozwoju dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-MAWRD4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody alternatywne wspierania rozwoju dzieci |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
1. Zaburzenia rozwojowe – analiza zakresu pojęcia 2. Rozpoznanie zaburzeń i opóźnień rozwojowych u dzieci w wieku przedszkolnych i wczesnoszkolnym 3. Zasady postępowania dydaktyczno – wychowawczego oraz terapeutycznego służące zarówno wspieraniu rozwoju, gdy przebiega on prawidłowo jak również wówczas, gdy stwierdza się nieprawidłowości w tym zakresie. 4. Alternatywne metody służące stymulowaniu rozwoju, pobudzaniu aktywności dziecka; wyrównywaniu deficytów rozwojowych w zaburzonych sferach oraz wspomaganiu rozwoju dziecka w sferach; społecznych, wychowawczych i edukacyjnych |
Pełny opis: |
1. Diagnoza psychologiczna, w tym diagnoza funkcjonalna wg standardów ICF ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy psychologicznej zaburzeń (neuro)rozwojowych 2. Wiedza na temat zaburzeń (neuro)rozwojowych i specyficznych dla nich metod wspierania rozwoju 2.1 Niepełnosprawność intelektualna 2.2 Zaburzenia ze spektrum autyzmu i neuroróżnorodność. 2.3 Zaburzenia komunikacji, jąkanie, tiki. 3. Wiedza o alternatywnych metodach służących stymulowaniu rozwoju psychomotorycznego, społecznego i intelektualnego 3.1. Metoda Bon Depart i Metoda Dobrego Startu 3.2. Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne 3.3. Metoda Integracji Sensorycznej 3.4 Terapia ręki 3.5. Terapia zabawą 3.6 Bajkoterapia 3.7 Dziecięca matematyka E.Gruszczyk- Kolczyńskiej 3.8 Choreoterapia 3.9 Muzykoterapia 3.10 Animaloterapia |
Literatura: |
Dąbrowska-Jabłońska, Iwona. 2008. Terapia trudności w uczeniu się w: Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, pod red. Dąbrowska-Jabłońska, 87-134. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Gozdecka, Renata. 2004. „Metoda aktywnego słuchania muzyki z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych”. Wychowanie Muzyczne” 5: 285-286. Jędrzejczyk, Iwona. 2013. „Zajęcia muzyko-terapeutyczne”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2: 21-22. Kaja, Barbara. 2001. Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego. Kęska, Lidia. 2007. „Życie jest ruchem, a ruch życiem…” Wychowanie Muzyczne 5: 58-61. Kulisiewicz, Beata. 2011. Witaj piesku! Dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych Lato, Renata. 2000. „Nowatorskie rozwiązania metodyczne w muzykoterapii dzieci” w Innowacje pedagogiczne w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży, pod red. Kataryńczuk-Mania, Lidia, 53-59. Zielona Góra: WSP Matusiak, Aleksandra. 2011. „Muzykoterapia jako istotne narzędzie wspierania rozwoju dziecka” w Wspomaganie rozwoju dziecka z ryzyka dysleksji, pod red. Rudzińska-Rogoża, Aneta, 85-104. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Piszczek, Maria. 1997. Terapia zabawą. Terapia przez sztukę. Warszawa: CM PP-P MEN Wiatrowska, Leokadia. 2009. Kłopoty z emocjami dzieci. Ścieżki zmian. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Wiśniewska, Marta. 2010. Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców Szmalec Jacek (2019) Efektywność terapii integracji sensorycznej w usprawnianiu rozwoju ruchowego i kształtowaniu gotowości szkolnej dzieci 5-6-letnich Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej (2000) Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna dzieci w domu, w przedszkolu i szkole" WSiP Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E. (2006) Metoda Dobrego Startu. Gdańsk: Wyd. Harmonia. Bogdanowicz Marta , Okrzesik Dariusz Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. 2011 Harmonia |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: C.W1. zróżnicowanie modeli ujmowania procesu wspierania rozwoju dziecka lub ucznia, w tym behawioralnego, konstruktywistycznego, emancypacyjnego; zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju dziecka lub ucznia; proces adaptacji dziecka w przedszkolu i ucznia w szkole; strategie stymulowania aktywności poznawczej dziecka lub ucznia, zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju dziecka oraz rolę inicjacji: czytelniczej, teatralnej, muzycznej, plastycznej i technicznej; C.W3. zasady: projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, konstruowania wiedzy w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w przedszkolu i uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej, projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania; P7S_WG W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: C.U5. organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci lub uczniów, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci lub uczniów, wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie oraz identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji; C.U6. identyfikować i rozbudzać zainteresowania i zdolności dzieci lub uczniów, dostosowywać sposoby i treści nauczania do ich zasobów, rozwijać u dzieci lub uczniów ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań; C.U7. organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści, oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: C.K1. kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne; C.K2. formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki, oraz inspirowania dzieci lub uczniów do wyrażania swojej indywidualności w sposób twórczy; SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: |
Metody i kryteria oceniania: |
- Obecność obowiązkowa. - Praca pisemna/portfolio przedstawiająca/e 5 wybranych omówionych podczas zajęć alternatywnych metod wspierania rozwoju w tabeli. W kolumnach tabeli powinny znaleźć się: - nazwa metody - krótki opis (min. 5 zdań) - komu jest dedykowana metoda - zalety metody (min. 3 zalety z omówieniem) - kontrowersje/potencjalne słabe strony metody lub kwestie, na które należy zwrócić szczególną uwagę przy stosowaniu metody (min. 3 kontrowersje/kwestie z omówieniem) |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.