Metody aktywizujące i pedagogika zabawy w pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-MAPZ6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody aktywizujące i pedagogika zabawy w pracy przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem ćwiczeń jest wyposażenie studentów w elementarną wiedzę i umiejętności z zakresu znajomości metod pedagogiki zabawy i ich wykorzystania w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W szczególności studenci zapoznają się z zastosowaniem i klasyfikacją metod i technik pedagogiki zabawy i ich wykorzystaniem w animacji grup w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zajęcia mają na celu przedstawieniem idei pedagogiki zabawy jako formy aktywizacji dziecka w procesie nauczania i wychowania we wczesnej edukacji. Studenci zdobędą wiedzę z zakresu planowania działań z wykorzystaniem metod zabawowych, służących harmonijnemu i twórczemu rozwojowi małego ucznia. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w konkretne umiejętności z zakresu pedagogiki zabawy służące rozwojowi dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ze szczególnym zwróceniem uwagi na sferę emocjonalną, organizowanie procesu uczenia się w sposób sprzyjający ujawnieniu pozytywnych uczuć, wzmacniający poczucie akceptacji i bezpieczeństwa, a także wspomagający samodzielną aktywność dziecka oraz umiejętności współpracy w grupie. Cele zajęć będą realizowane przez następujące zagadnienia: 1. Tło historyczne i rozwój pedagogiki zabawy. 2. Pojęcia pedagogika zabawy. Inspiracje teoretyczne pedagogiki zabawy 3. Cele i zadania pedagogiki zabawy w pracy z dzieckiem w przedszkolu i w nauczaniu wczesnoszkolnym. 4. Rodzaje metod aktywizujących w pedagogice zabawy: metody ułatwiające poznanie się, metody rozluźniające, relaksujące, metody twórczego opracowania tematu, w tym metody poznawania doświadczeń, stereotypów oraz dyskusji wokół problemów, zabawy dramowe, metody animacji dużych grup mających na celu uaktywnianie wszystkich, bez podziału na prezentujących się i biernych widzów, metody uzyskiwania informacji zwrotnych od uczestników, w tym metody ułatwiające podsumowanie, zakończenie zajęć, metody aktywizujące dla określonych grup np. dla niedowidzących, upośledzonych, jednorodnych pod względem wieku, itp." 5. Zabawa jako forma aktywizująca dzieci, funkcje i podział zabaw 6. Przykłady form aktywizujących uczniów w pedagogice zabawy 7. Pedagogika zabawy- metodyka pracy z grupą w wychowaniu przedszkolnym i w klasach I-III 8. Pedagogika zabawy w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych 9. Analiza scenariuszy zajęć z wykorzystaniem metod pedagogiki zabawy 10. Rola i zadania nauczyciela pracującego aktywnie z uczniami 11. Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Zabawy KLANZA, założenia i oferta. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Łukasik I.M. Budowanie efektywnego zespołu poprzez gry i zabawy, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej, Lublin 2015 Kozdroń A. Wychowanie przez zabawę: projekty i gry w kształtowaniu kluczowych kompetencji dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Difin , Warszawa 2015 Marcinkowska M., Hofman Z., Zabawa jako metoda pracy z grupą - założenia teoretyczne pedagogiki zabawy, wyd. Klanza, Warszawa 2000, I. Czaja–Chudoba Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela, wyd. Klanza, Kraków 2006 Literatura uzupełniająca: Winczewska A., Winczewski P. Całkiem nowe zabawy paluszkowe: usprawnianie dłoni dzieci, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2018 Dziamska D. Edukacja przez ruch: zabawy z papierowym wachlarzem. wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2019 Kołodziejski M., Moskal- Kozak K. Na dobry początek: zbiór piosenek i zabaw ruchowych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021 |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: C.W2. zasady organizacji optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej: możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania, organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, uczniów lub grup, a także potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem lub uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, oraz rodziców lub opiekunów; C.W3. zasady: projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, konstruowania wiedzy w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, integrowania wiedzy i umiejętności dzieci w przedszkolu i uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej, projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania; W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: C.U5. organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci lub uczniów, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci lub uczniów, wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie oraz identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji; C.U6. identyfikować i rozbudzać zainteresowania i zdolności dzieci lub uczniów, dostosowywać sposoby i treści nauczania do ich zasobów, rozwijać u dzieci lub uczniów ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: C.K1. kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne; C.K4. efektywnej współpracy z nauczycielami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, i rodzicami dzieci lub uczniów oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej na rzecz dzieci lub uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Obecność i aktywność studenta na zajęciach, praca własna studenta, prezentacja wybranej zabawy na zajęciach z grupą przygotowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem metod pedagogiki zabawy |
Metody i kryteria oceniania: |
Bilans punktów ECTS Obecność na zajęciach 0,5 ECTS praca własna studenta, przygotowanie wybranej metody pedagogiki zabawy prezentacji multimedialna 1 ECTS przygotowanie w grupie scenariusza zajęć z wykorzystaniem metod pedagogiki zabawy z uwzględnieniem obszarów kształcenia w przedszkolu i kierunków edukacyjnych w klasach I-III - 1,5 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.