Informatyka we wczesnej edukacji dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-IWED5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Informatyka we wczesnej edukacji dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu zdobycie przez przyszłych nauczycieli umiejętności kształcenia własnych kompetencji potrzebnych do pracy w szkole i w przedszkolu, w tym stałego podnoszenia kwalifikacji w zakresie wykorzystania informatyki we wczesnej edukacji dziecka. Rozumienia edukacji informatycznej nie tylko jako asymilacji lecz przede wszystkim akomodacji wiedzy oraz umiejętności. Kształcenia postaw odpowiedzialności za siebie i za swoje środowisko rówieśnicze przy wykorzystywaniu technik informatycznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu informatyki oraz przygotowanie studentów do pracy z dziećmi w przedszkolu oraz na I etapie edukacyjnym. Uzmysłowienie błędnych i poprawnych celów edukacji informatycznej oraz skutecznych i nieskutecznych zasad jej prowadzenia. |
Pełny opis: |
Studentka, student: Poznaje podstawy programowe wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposoby kształcenia a nie tylko na efekty. Zwraca uwagę na aktualne dokumenty w zakresie integracji przedmiotowej, poziomowania nauczania i kształcenia umiejętności heurystycznych. Poznaje wymagania zaproponowane przez UE m.in. w kompetencjach kluczowych 2018 oraz ograniczeniach związanych w uwarunkowaniami technicznymi, n. p.: przy stosowaniu urządzeń ograniczających pole widzenie dziecka. Poznaje poglądy i koncepcje psychologiczne wpływające na rozwój umiejętności informatycznych, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji konstruktywistycznych. W sposób ostrożny podchodzi do populistycznych wizji np. podziału społeczeństwa na tubylców i imigrantów cyfrowych. Zwraca uwagę na koncepcje J. Brunera nauczania odkrywającego. Nabywa i doskonali umiejętności planowania i organizowania procesu nauczania-uczenia się informatyki ze szczególnym uwzględnieniem procesu uczenia się, w tym wzajemnego nauczania. Rozumie przewagę nauczania problemowego nad tematycznym oraz znaczenie nauczania projektowego. Nie tylko nabywa wiedzę dotyczącą metod diagnozowania uzdolnień informatycznych, ale przede wszystkim metod kreowania tych zdolności. Poznaje koncepcję nauczycielskiej diagnozy rozpoznawania trudności w uczeniu się i kreowanie uzdolnień informatycznych. Bada i ustala przyczyny niepowodzeń w uczeniu się informatyki (n. p.: przy poznawaniu oprogramowania projektowego Scratch), zapobiega m. im. wykluczeniom z nauki informatyki zwłaszcza w przypadku dzieci posiadających trudności w nauce. Nabywa wiedzę merytoryczną w zakresie podstawowych pojęć informatycznych. Nie tylko zna metody rozwiązywania podstawowych problemów informatycznych, ale również ich formułowania związanego z tworzeniem programów. Rozumie konieczność modyfikacji i tworzenia nowych wyzwań przez dzieci jako kompetencji niezbędnej w bieżącej jak i dalszej edukacji. Planuje, prowadzi i ewaluuje proces nauczania-uczenia się informatyki w nauczaniu wczesnoszkolnym. Ze szczególnym uwzględnieniem metod umożliwiających zróżnicowanie poziomów nabywanych kompetencji. Zna obudowę metodyczną zajęć. Modyfikuje programy nauczania, organizuje proces oceniania opisowego w oparciu o czteroelementową informację zwrotną (informację związaną z tym: 1 - co uczeń zrobił dobrze, 2 - co źle, 3 - jak można to poprawić, 4 - w jaki sposób dalej się rozwijać). Doskonali warsztat metodyczny – projektuje zajęcia w zakresie informatyki na bazie nauczania problemowego (w tym projektowego). |
Literatura: |
1. Podstawa programowa przedmiotu informatyka z komentarzami. ORE https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/informatyka.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-1.pdf [dostęp: wrzesień 2021 r.], 2. Godzina Kodowania, dostępna online: http://www.godzinakodowania.pl [dostęp: wrzesień 2021 r.]. 3. Scratch, strona poświęcona językowi programowania Scratch, dostępna online: https://scratch.mit.edu/ [dostęp: wrzesień 2021 r.]. 4. M. Kęska, Program nauczania informatyki w szkole podstawowej Lubię to! https://dlanauczyciela.pl/zasob/154675,program-nauczania-informatyki-w-szkole-podstawowej.pdf [dostęp: wrzesień 2021 r.]. 5. A. B. Kwiatkowska, Informatyka Szkoła podstawowa Cel i historia zmian, nowe umiejętności i spodziewane efekty https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawa-programowa/MATEMATYKA,%20INFORMATYKA/Nowa%20podstawa%20programowa.%20Szko%C5%82a%20podstawowa.%20Informatyka.%20Prezentacja.pdf [dostęp: wrzesień 2021 r.]. 6. Pytania i odpowiedzi dotyczące nowej podstawy programowej przedmiotu informatyka https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/pytania-i-odpowiedzi-dotyczace-nowej-podstawy-programowej-przedmiotu-informatyka.pdf [dostęp: wrzesień 2021 r.]. 7. LEGO Education https://akcesedukacja.pl/lego-education [dostęp: wrzesień 2021 r.]. 8. Program powszechnej dwujęzyczności w: żłobku, przedszkolu i szkole. https://dwujezycznedzieci.pl/ [dostęp: wrzesień 2021 r.]. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: B.5.W1. podstawowe pojęcia i zasady informatyki z zakresu, w jakim ma ona zastosowanie w pracy z dziećmi lub uczniami; B.5.W2. zasady modelowania rzeczywistych sytuacji i reprezentowania danych, gromadzenia danych i ich przetwarzania; B.5.W3. zasady projektowania algorytmów oraz ich realizacji przy użyciu komputera; B.5.W4.zasady organizacji i funkcjonowania urządzeń elektronicznych, komputerów i sieci komputerowej oraz ich wykorzystania; B.5.W5. społeczne aspekty informatyki i jej zastosowań, wpływu informatyki na rozwój społeczeństwa oraz zagrożenia w świecie wirtualnym; B.5.W6. uwarunkowania zawodowego rozwoju z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej i informatyki oraz komputerowe programy edukacyjne przeznaczone dla najmłodszych uczniów. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: B.5.U1. zaprojektować i uruchomić na komputerze prosty algorytm; B.5.U2. zaprojektować prostą, funkcjonalną bazę danych; B.5.U3. ocenić walory użytkowe komputerowego programu edukacyjnego; B.5.U4. zorganizować bezpieczne środowisko pracy z komputerem. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: B.5.K1. ciągłej aktualizacji swojej wiedzy z zakresu zastosowań komputerów w edukacji; B.5.K2. zapewniania poczucia bezpieczeństwa dzieci lub uczniów znajdujących się pod jego opieką. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: aktywność na zajęciach, wykonanie prac, kolokwium/egzamin kończący |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Do przesyłania i przechowywania informacji przekazywanych pomiędzy studentami i wykładowcą przeznaczona jest platforma USOS mail oraz poczta z domeny chat.edu.pl. W ocenianiu brane będą pod uwagę 4 kryteria: 1. Obecność i aktywność na zajęciach. Obecność na zajęciach w sali (i w przypadku nauczana zdalnego na platformie TEAMS jest obowiązkowa). 2. Osoby nieobecne wykonują dodatkową pracę wskazaną przez prowadzącego. Nieobecność na zajęciach nie zwalnia od wykonania pracy przesłanych za pomocą USOS mail w wyznaczonych terminach. 3. Kolokwium / egzamin kończący. 4. Progi procentowe ocen za materiały przekazywane do wykładowcy i kolokwium / egzamin : 60%-67% - 3.0.; 68%-75% - 3.5; 76% - 83% - 4.0; 84% - 92% -4.5; 93%-100% - 5.0. Ocena określona jest na podstawie średniej ważonej za przysłane prace (waga 70%) i kolokwium/egzamin (waga 30%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin, 0 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Piotrowski | |
Prowadzący grup: | Marek Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.