Emisja głosu - sprawności językowe w pracy nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-EG8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu - sprawności językowe w pracy nauczyciela |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości własnego ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi. Dostarczają wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu. |
Skrócony opis: |
Zagadnienia teoretyczne przedstawiane na zajęciach dotyczyć bedą budowy i funkcjonowania narządów głosowych człowieka a także higieny głosu w pracy nauczyciela. Podczas zajęć praktycznych wykonywane bedą ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne. |
Pełny opis: |
Tematy zajęć : 1.Budowa oraz działanie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w pracy zawodowej. 2.Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała.głosem.Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu. 3. Ćwiczenia oddechowe: oddychanie przeponowo - żebrowe, podparcie oddechowe, wydłużanie i wyrównywanie fazy wydechowej. 4. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku, wykorzystanie rezonatorów. 5. Ćwiczenia artykulacyjne. Praca nad techniką mowy. 6. Praca z tekstem 7. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Elementy autoprezentacji. Higiena pracy głosem |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000. 2.Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003 3. Toczyska B., 3.Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000 4.Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007 Literatura pomocnicza: 1. Siedlecki A., Praca nad głosem. Technika mowy i prezentacji, Wyd. Fosze 2016 2. Oczkoś M., Sztuka dobrego mówienia bez bełkotania i przynudzania, Wyd. RM 2021 3. Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Wyd. RM 2018 |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: I.W2. zagadnienia praktyki wystąpień publicznych; I.W5. zasady emisji głosu. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: I.U2. poprawnie używać języka polskiego; I.U3. skutecznie stosować zasady emisji głosu. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: I.K1. dbałości o kulturę wypowiedzi. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności. Zaliczenie praktyczne ( ustne) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Hajduczenia | |
Prowadzący grup: | Łukasz Hajduczenia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zagadnienia teoretyczne przedstawiane na zajęciach dotyczyć bedą budowy i funkcjonowania narządów głosowych człowieka a także higieny głosu w pracy nauczyciela. Podczas zajęć praktycznych wykonywane bedą ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne. |
|
Pełny opis: |
Tematy zajęć : 1.Budowa oraz działanie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w pracy zawodowej. 2.Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała.głosem.Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu. 3. Ćwiczenia oddechowe: oddychanie przeponowo - żebrowe, podparcie oddechowe, wydłużanie i wyrównywanie fazy wydechowej. 4. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku, wykorzystanie rezonatorów. 5. Ćwiczenia artykulacyjne. Praca nad techniką mowy. 6. Praca z tekstem 7. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Elementy autoprezentacji. Higiena pracy głosem |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000. 2.Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003 3. Toczyska B., 3.Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000 4.Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007 Literatura pomocnicza: 1. Siedlecki A., Praca nad głosem. Technika mowy i prezentacji, Wyd. Fosze 2016 2. Oczkoś M., Sztuka dobrego mówienia bez bełkotania i przynudzania, Wyd. RM 2021 3. Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Wyd. RM 2018 |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.