Diagnoza pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-DPe4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi diagnozowania dla optymalizacji procesu edukacyjno-wychowawczego. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi diagnozowania dla optymalizacji procesu wychowania i kształcenia, z uwzględnieniem celów szczegółowych: profilaktycznych, terapeutycznych, prognostycznych. W tym również nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej metod diagnozowania, podstawowych technik, umiejętności formułowania pytań diagnostycznych i całościowego ujmowania procesu diagnozy. |
Pełny opis: |
Bloki tematyczne 1. Podstawy diagnozy, w tym: - etymologia, pojęcie diagnozy, tło historyczne, podstawowe pojęcia z dziedziny; - proces diagnozy, etapy i ogniwa diagnozy, cel diagnozy, rodzaje i typy diagnoz, norma w diagnozie. 2. Rola badacza – diagnosty: - kontakt diagnostyczny (dyspozycje diagnosty, wyznaczniki), - opór jako przejaw zaburzeń w kontakcie diagnostycznym - zdolności i kompetencje wyznaczające profesjonalizm diagnosty, - błędy i wadliwe nastawienie diagnosty, - katalog podstawowych reguł i zasad diagnozowania, - etyczne aspekty diagnozy 3. Podstawy diagnostyki. 4. Podstawowe techniki diagnostyczne (rozmowa i wywiad, ankieta, obserwacja, analiza dokumentów i wytworów). 5. Projektowanie oddziaływań edukacyjno-wychowawczo-profilaktycznych (ogólne wskazówki). Celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy dotyczącej: - Podstawy diagnozy (w tym: proces diagnozy, cel diagnozy, etapy i ogniwa diagnozy, pytania diagnostyczne, rodzaje diagnoz, norma w diagnozie), - Charakteru diagnozy pedagogicznej (z elementami diagnozy psychopedagogicznej), - Badań diagnostycznych w pedagogice (i psychopedagogice), - Podstaw diagnozy jednostki, grupy, środowisk wychowawczych, dydaktycznych, - Projektowania odpowiednich oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych, profilaktycznych, terapeutycznych, interwencyjnych, prognostycznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Guziuk-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Warszawa 2006 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 Wysocka E., Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: Fleck-Bangert R., O czym mówią rysunki dzieci, Kielce 2004 Frydrychowicz A., Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996 Janowski A., Poznawanie uczniów, Warszawa 1975 Kawula S., Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych środowiska rodzinnego, Toruń 1980 Kuszak K., Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym, Poznań 2006 Lepalczyk I., Bandura J., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987 Marzec-Holka K., Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej, Bydgoszcz 1990 Nalaskowski S., Metody badań i diagnozowania w edukacji, Toruń 2000 Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002 Nikitorowicz J. (red.) Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, Olecko 2003 Nowacki T., Teczka biograficzna ucznia, Warszawa 1977 Oster G. D., Gould P., Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 2002 Palka S., Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1998 Sęk H., Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność, Poznań 1984 Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011 Socha W., Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego, Lublin 1984 Sujak-Lesz K. (red.) Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna, Warszawa 2002 Stierlin M., Rucker- Embden I., Wetzel N., Wirsching M., Pierwszy wywiad z rodziną, Gdańsk 1999 WallonP., Cambier A., Engelhart D., Rysunek dziecka, Warszawa 1993 Wysocka E., Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007 Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków 2013 |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: H.W1. teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym odpowiednio u progu wychowania przedszkolnego i pierwszego etapu edukacji ogólnokształcącej (klasa I szkoły podstawowej) jako podstawy wspomagania rozwoju dziecka lub ucznia na etapie wczesnej edukacji; H.W2. podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz zasady konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej; H.W3. dominujące rodzaje zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz sposoby i metody rozwijania zainteresowań dzieci lub uczniów; H.W4. zagadnienia związane z oceną jakości pracy nauczyciela i jakości pracy przedszkola i szkoły, w tym podstawy prawne, teorie, cele, metody i formy; H.W5. zagadnienia ewaluacji edukacyjnej i edukacyjnej wartości dodanej, w tym ich zasady i formy. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: H.U1. rozpoznawać indywidualne cechy rozwoju i uczenia się dzieci mających rozpocząć edukację przedszkolną i naukę w klasie I szkoły podstawowej; H.U2. konstruować poprawne narzędzia diagnozy pedagogicznej; H.U3. rozpoznać potrzeby edukacyjne i zainteresowania dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz na tej podstawie zaprojektować działania pedagogiczne; H.U4. rozpoznać i scharakteryzować wymierne i niewymierne rezultaty pracy nauczyciela; H.U5. projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i dokonywać jego autoewaluacji. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: H.K1. etycznego postępowania w procesie oceniania rezultatów procesu wychowania i kształcenia z punktu widzenia osiągnięć dziecka lub ucznia; H.K2. ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w procesie diagnozowania pedagogicznego, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: bieżąca ocena wynikająca z zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, znajomość literatury tematu, obecność na zajęciach, prezentacja multimedialna, egzamin pisemny |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia będą się odbywać naprzemiennie w sposób synchroniczny (zajęcia stacjonarne w sali, w budynku Akademii) oraz asynchroniczny (wykonywanie przez studentów zadań zleconych przez prowadzącego na platformie Teams). Obowiązuje następujący schemat: w pierwszym tygodniu zajęć wykład odbędzie się w sposób synchroniczny (stacjonarnie w Akademii), w drugim tygodniu zajęcia odbędą się w sposób asynchroniczny (na platformie Teams) itp. Terminarz zajęć podany jest na platformie Teams. Warunki zaliczenia zajęć: 1. Obecność studenta na wykładach odbywających się synchronicznie (wykład stacjonarny w budynku Akademii) (1 punkt ECTS). Dozwolone są dwie nieobecności. 2. Wywiązanie się studenta ze wszystkich zadań zleconych przez prowadzącą i umieszczanych w aplikacji Teams w ramach zajęć prowadzonych asynchronicznie (nie odbywających się w czasie rzeczywistym) (1 punkt ECTS). Rozliczanie tych zadań odbywa poprzez Teams. 3. Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej z przydzielonego obszaru tematycznego (warunek zaliczenia przedmiotu) - 1 punkt ECTS 4. Egzamin końcowy pisemny - 2 punkty ECTS Suma 5 punktów ECTS W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu dwóch nieusprawiedliwionych [np. zwolnieniem lekarskim] nieobecności, student zobowiązany jest do napisania dodatkowej pracy pisemnej związanej z tematyką zajęć. Egzamin pisemny - 5 pytań 100 pkt – ocena 5, b. dobra; 80 pkt – ocena 4, dobra; 60 pkt – ocena 3, dostateczna; poniżej 60 pkt – niedostateczna. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.