Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-BPRW2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założenia i cele przedmiotu: Student po zakończeniu cyklu ćwiczeń będzie posiadał wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć z obszaru biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia aż do śmierci, potrzeb człowieka, zaburzeń rozwoju, pielęgnacji noworodka i niemowlęcia, wiedzę dotyczącą rozwoju seksualnego dzieci i młodzieży, a także kryzysów rozwojowych i sposobów radzenia sobie z nimi., w tym możliwości społecznego wsparcia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami pojęciowymi, dotyczącymi przedmiotu, ukazanie etapów rozwoju ontogenetycznego człowieka, zapoznanie studentów z podstawami anatomii i fizjologii człowieka. |
Pełny opis: |
Ogólne uwarunkowania rozwoju człowieka-antropogeneza, antropologia, auksologia, antogeneza, filogeneza, rozwój, akceleracja, dymorfrizm płciowy, zdrowie, choroba, ochrona zdrowia. Budowa układów człowieka i ich funkcja. Podstawy filozofii, zaburzenia rozwoju somatycznego. Odporność i hartowanie. Aktywność fizyczna i rozwój |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Warszawa 2005. 2. Medina J. J., Zegar życia. Dlaczego się starzejemy? Czy można cofnąć czas?, Warszawa 2001. 3. Wolański N., Ekologia człowieka. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze, t. 1, Warszawa 2005. 4. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Świderska M., Budzyńska - Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008. 2. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: A.1.W2. procesy wychowania i kształcenia (wybrane ujęcia teoretyczne): biologiczne podstawy wychowania; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: A.1.U1. wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w sposób refleksyjny i krytyczny, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych; A.1.U5. rozpoznawać własną nauczycielską nieskuteczność i analizować jej przyczyny; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: A.1.K1. doceniania znaczenia pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; A.1.K3. podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie opieki i wychowania dziecka lub ucznia. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Byrtek | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Byrtek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.