Pedeutologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S2-PSzDTP-P3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedeutologia |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykład ma za zadanie przybliżyć słuchaczom zarówno szeroki, uwzględniający rys historyczny, zakres teorii/koncepcji dotyczących zawodu nauczyciela, jak również wyniki wybranych badań odnoszących się do codziennego funkcjonowania przedstawicieli tego zawodu. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przybliżenie studentom zarówno szerokiego, uwzględniającego rys historyczny, zakresu teorii/koncepcji odnoszących się do zawodu nauczyciela, jak również wyników wybranych analiz empirycznych (polskich i światowych) dotyczących szeroko pojmowanego, codziennego funkcjonowania przedstawicieli tego zawodu w środowisku edukacyjnym (a także, do pewnego stopnia, poza nim). Treści wykładu uwzględniają, między innymi, kwestie związane z: zawodowym rozwojem nauczycieli, kształceniem nauczycieli, nauczycielskimi kompetencjami pożądanymi z punktu widzenia wymagań i wyzwań współczesnego systemu edukacji (kompetencje przyszłości/kompetencje XXI wieku) czy różnego rodzaju dylematami oraz sytuacjami trudnymi związanymi nierozerwalnie z niedookreślonymi i dalece nieprzewidywalnymi warunkami pracy nauczycieli. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Day, Ch. : Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. Jegier, A., Kwiatkowski, S. T., Szurowska, B. (2021). Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata. Warszawa: Difin. Kwiatkowska, H. : Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. Kwiatkowski, S. T.: Uwarunkowania skuteczności zawodowej kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Naukowe ChAT, Warszawa 2018. Madalińska-Michalak, J.: Pedeutologia. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik Akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019. Madalińska-Michalak, J.: Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021. Szempruch, J. : Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2013. Literatura uzupełniająca: Day, Ch. : Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008. Kowalik, S. : Psychologia ucznia i nauczyciela. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. Kretschmann, R., Kirschner-Liss, K., Lange-Smichdt, I., Miller, R., Rabens, E., Thal, J., Zitzner, M. : Stres w zawodzie nauczyciela, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2003. Plewka, Cz. : Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2009. Prucha, J.: Pedeutologia. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Tom 2. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: A.2.W1. terminologię używaną w pedeutologii, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, a także miejsce pedeutologii w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi; A.2.W3. rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: A.2.U1. wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedeutologii, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne, oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych, w celu dokonania analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania; A.2.U4. organizować wartościowe rozwojowo i społecznie środowisko wychowawcze oraz wspierać dzieci lub uczniów w wyrażaniu swojej indywidualności w sposób twórczy; NAU2A_U01. Obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: A.2.K1. refleksji, w tym krytycznej oceny, odnośnie do poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedeutologii oraz wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wychowania tej subdyscypliny pedagogicznej; A.2.K2. podejmowania wyzwań zawodowych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wyznaczonym przez obszar pedeutologii; NAU2A_K01. Budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej. Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: Bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć. Praca zaliczeniowa odnosząca się do kluczowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem współczesnego nauczyciela w złożonym i niedookreślonym środowisku edukacyjnym (środowisku pracy). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z elementami dyskusji. Zajęcia będą się odbywać naprzemiennie w sposób synchroniczny (zajęcia stacjonarne w sali, w budynku Akademii) oraz asynchroniczny (wykonywanie przez studentów zadań zleconych przez prowadzącego na platformie Teams). Obowiązuje następujący schemat: w pierwszym tygodniu zajęć wykład odbędzie się w sposób synchroniczny (stacjonarnie w Akademii), w drugim tygodniu zajęcia odbędą się w sposób asynchroniczny (na platformie Teams) itp. W razie konieczności zmian w tym schemacie odbywania się zajęć, studenci zostaną poinformowani z odpowiednim wyprzedzeniem. Warunki zaliczenia zajęć: 1. Obecność studenta na odbywających się w zajęciach online, prowadzonych synchronicznie (w czasie rzeczywistym - zgodnie z planem zajęć) na Teams. Dozwolone są dwie nieobecności. Wywiązanie się studenta ze wszystkich zadań zleconych przez prowadzącego i umieszczanych w aplikacji Teams w ramach zajęć prowadzonych asynchronicznie (nie odbywających się w czasie rzeczywistym). Rozliczanie tych zadań odbywa się także poprzez Teams (1 punkt ECTS) 2. Terminowe przesłanie pracy zaliczeniowej na jeden z podanych przez prowadzącego tematów (1 punkt ECTS). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefan Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Stefan Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.